נפט | ניתוח

עלייה של יותר מ-100%: זוכרים שמחיר הנפט ירד אל מתחת לאפס? התרגשתם? הפסדתם

העימות בין רוסיה לסעודיה הומר בהסכם, המלאי בארה"ב ירד, הנהגים חוזרים לכביש - ומחיר הזהב השחור רשם קאמבק מהשפל ההיסטורי • גיל בפמן, לאומי שוקי הון: "מי שבעיקר ירוויח הן יצרניות הנפט הגדולות עם יכולת יצוא ומגזר האנרגיה בארה"ב" • האם פגישת אופ"ק הקרובה תשנה את התמונה?

שדה נפט / צילום: Todd Korol, רויטרס
שדה נפט / צילום: Todd Korol, רויטרס

מצוקת האחסון של הנפט במאי האחרון, לצד המחיר השלילי אליו הגיעו החוזים על הנפט, נראים רחוקים כעת נוכח ההתאוששות בחודש החולף. החזרה לפעילות חלקית לפחות אצל מרבית מהכלכלות בעולם, לצד הירידה במלאי הנפט בארה"ב זה השבוע השני ברציפות, דחפו את מחיר הנוזל השחור לעלייה בשיעור דו-ספרתי לעומת שפל של שלושה עשורים שנרשם בצל משבר הקורונה.

מעבר לכך, המהלך הגלובלי לצמצום היצע הנפט - כפי שהסכימו מפיקות הנפט הגדולות החברות בארגון אופ"ק בהובלת סעודיה, יחד עם המדינות מחוץ לארגון, בהובלת רוסיה - מספק רוח גבית לנפט, והיום הן צפויות להיפגש שוב ולדון על המשך צמצום ההפקה על מנת לתמוך במחיר הנפט.

החוזים על הנפט למסירה ביולי ממשיכים מגמה של התאוששות, כאשר האנליסטים בשוק צופים שמפיקות הנפט בהובלת סעודיה ורוסיה יאריכו את הגבלות התפוקה בתגובה למשבר בתעשיית האנרגיה.

צריך לציין כי ההשקעה בנפט נחשבת ספקולטיבית ונעשית לרוב דרך תעודות סל או קרנות ועל אלו חלות עליות גלגול של החוזים למסירה. לא ניתן לרכוש את הנפט באופן ישיר (את מחיר הספוט המיידי), אלא אם יש לכם מקום בבית לאחסון חבית, ולכן צריך לקחת בחשבון כי ההשקעה בתעודות למיניהן נושאות בצדן עלויות גלגול. הפער בין החוזים משקף את עלות האחסון של חבית נפט במשך אותו חודש. כך שכדי לגרוף רווחים, מחיר הנוזל השחור צריך להציג עלייה פנומנלית.

בדרך לעוד קיצוץ בתפוקה

מחירי חוזי הנפט הגולמי למסירה ביולי עולים לרמתם הגבוהה ביותר מאז מארס, אחרי שצנחו אל מתחת לאפס לראשונה בהיסטוריה ב-20 באפריל כתוצאה מהיעדר מתקני אחסון לעודפי הנפט. הנהגים שחוזרים לכבישים במדינות בארה"ב ובעולם, מזינים את המהפך הזה.

העליות הגיעו לאחר שקרטל אופ"ק ורוסיה הקדימו שיחת ועידה מתוכננת על קיצוצי תפוקה בעתיד מיום שלישי הבא להיום (ה'). הצדדים קרובים להארכת הקיצוצים הנוכחיים עד 1 בספטמבר, מהלך שלהערכת אנליסטים יתמוך במחירי הנפט על רקע הביקוש העולה.

עם זאת, המחירים נוטים להיות תנודתיים מאוד סביב דיונים של אופ"ק, וחלק אנליסטים מסופקים אם רוסיה וכמה ממדינות אופ"ק יצייתו לחלוטין להסכם קיצוצים כלשהו. לסעודיה ורוסיה היה סכסוך תפוקה מוקדם יותר השנה, שהעלה את התפוקה העולמית כאשר הביקוש קרס. הסכם שהושג באפריל לקיצוצי תפוקה, סיים את הסכסוך.

לדברי גיל בפמן מלאומי שוקי הון, "ההתאוששות הצפויה במחיר הנפט במהלך המחצית השנייה של 2020, עשוייה להוות סיכון להסכם מכסות הייצור של OPEC+ (הכוונה למדינות OPEC ומדינות מפיקות נוספות, בעיקר רוסיה) ובסיס למבחן למחויבות של חברי הארגון למכסות שהוטלו ושלא יתפתו להגביר את יצור הנפט בשל העלייה במחיר הנפט. בפרט על רקע הרצון הרוסי להפחית את מכסות הייצור עליהן סיכמו בארגון OPEC+.

"במידה שחלק מהמפיקים הגדולים בארגון OPEC+ ינצלו את מחירי הנפט הצפויים לעלות ולא יעמדו במכסות הייצור, אנו צפויים לראות חזרה למלחמת מחירים כפי שהייתה במהלך מרץ. אולם להערכתנו, לעת עתה, הסיכויים לחזרה למלחמת מחירים, בעוצמה שנראתה לאחרונה, נמוכים.

"להערכתנו, הקיצוץ בייצור הנפט של מדינות OPEC+ צפוי להמשיך להפחית את הלחץ על מקומות אחסון הנפט. במידה ולא יהיה גל הדבקה שני משמעותי של וירוס הקורונה והביקוש למוצרי נפט ימשיך לעלות בקצב הנוכחי וכן חברי OPEC+ יעמדו במכסות הייצור, אזי המאזן בשוק הנפט צפוי להשתנות ברבעון השלישי משוק עם עודף היצע גדול לשוק עם עודף ביקוש קטן. במידה שיתפרץ גל הדבקה שני משמעותי של וירוס הקורונה, הסגרים צפויים לחזור והביקוש לנפט צפוי לרדת חזרה", אמר בפמן.

במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ-39 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 36 דולר. להערכת בפמן, לקראת סוף השנה, הצפי להתאוששות וצמיחה בפעילות הכלכלית צפוי לגרום למחיר הנפט לעלות". במידה והתפשטות וירוס הקורונה תיבלם עד סוף 2020 והמדינות החברות בארגון OPEC+ יעמדו במכסות, מחיר נפט מסוג BRENT צפוי לעלות במהלך 2021 לסביבות ה-50 דולר לחבית", מסכם בפמן.

בחלוקה למדינות, אומר פבמן כי "לגבי המרוויחות, זה יחסית החלק הקל, כי אלו הן יצרניות הנפט המייצאות. הדגש הוא על מדינות עם יכולת יצוא טובה, להבדיל ממדינות עם נפט, אך ללא יכולת לייצא עקב בעיות כמו אמברגו או מלחמת אזרחים (לוב, וונצואלה). במסגרת רשימת המדינות המייצאות הגדולות, יש את רוב מדינות המפרץ הפרסי (סעודיה, עיראק, איחוד האמירויות וכווית) , רוסיה וקנדה. עליית מחירי הנפט, אם תישמר, צפויה להיטיב עם סקטור מפיקי האנרגיה בארה"ב, זאת למרות שהיצוא של ארה"ב איננו גדול, אך ישנה צריכה מקומית גדולה יחסית.

"איראן יכולה לגרוף רווח אם היא תמשיך לייצא נפט לוונצואלה, למרות הסנקציות השונות. איראן יכולה להרוויח גם בהגדלה נוספת של מכירה בשוק שחור, כפי שהיא עושה מזה זמן, ולהציע הנחות מן המחיר הגבוה בשוק הנורמטיבי למי שיהיה מוכן לרכוש מאיראן בשוק השחור.

"לגבי המפסידות, זה מורכב יותר, כי זה תלוי גם במידת ההתאוששות של המדינות שרוכשות נפט. מפסידה מרכזית היא כנראה סין, אם היא תמשיך לייבא את הכמויות שהיא מייבאת על פי הסכמים רב-שנתיים, זאת בזמן שהביקוש למוצרי נפט המיוצרים בסין נמוך מן הרמות הנורמליות. המשמעות היא של המשך עליית מלאי נפט מאוחסן, אך במחירים הולכים וגדלים וצורך 'לשבת' על מלאי זה לאורך זמן. לגבי שאר המדינות, קצב המכירות של תזקיקים עדיין נמוך, בפרט בהודו, שם הייתה ירידה חדה בצריכת תזקיקי נפט. הודו היא יבואנית נפט מרכזית בעולם, אך חלה ירידה חריפה בביקוש שלה לדלק, והיא עדיין איננה צריכה לייבא כמויות גדולות במחירים הגבוהים יותר ויכולה להתבסס על המלאי הקודם שנרכש במחירים נמוכים יחסית".

הבארות בארה"ב ייפתחו שוב?

בינתיים, המשקיעים עוקבים מקרוב גם אחרי ההפקה בצפון אמריקה, שבה חברות רבות סגרו בארות קידוח בתגובה למחירי השפל. אם המחירים ימשיכו לטפס, הבארות הללו ייפתחו מחדש כנראה והתפוקה תעלה, ותשפיע אולי לרעה על המחירים.

"המשך של הגאות במחירי הנפט ברבעון השני עלול להתברר כהתפתחות שלילית", כתב אנליסט סחורות ב-UBS ניהול הון.

מהירות ההתאוששות של מחירי הנפט הפתיעה משקיפי שוק רבים. הביקוש חזר לעצמו במהירות בסין, הצרכנית הגדולה ביותר של חומרי גלם, והתנועה עולה בהדרגה בחלקים מארה"ב ואירופה.

אנליסטים רבים צופים שההבראה תהיה קופצנית. מחירי הנפט עלו מהר יותר ממחירי הבנזין, ולבתי הזיקוק שהופכים נפט למוצרי דלק, יש פחות תמריץ לקנות עוד נפט גולמי. בו זמנית, כמות גדולה של נפט סעודי עושה את דרכה לצרכנים גדולים כמו ארה"ב וסין.

עלייה ביבוא הנפט מסעודיה הובילה לגידול ניכר במאגרי הנפט הגולמי בארה"ב בשבוע שהסתיים ב-22 במאי. לפני כן נרשמה ירידה חדה במלאים, שהובילה לעלייה במחירים, כי היא אותתה שעודפי התפוקה העולמיים בירידה. 

אנליסטים עוקבים גם אחרי מסלול הסערה הטרופית כריסטובל במפרץ מקסיקו הדרומי. היא צפויה לנוע צפונה בימים הקרובים, וכל פגיעה בפעילות האנרגיה באזור זה, תגרום להקטנת ההיצע של הנפט.