300 אלף איש יושבים בבית. החל מעוד שבועיים הם לא יקבלו יותר דמי אבטלה

מאות אלפים כבר חזרו מהחל"ת לשוק העבודה, אבל מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר עדיין פסימי ומפנה אצבע מאשימה: "העלינו כל מיני רעיונות כדי לדרבן את החזרה לשוק העבודה, וכדרכו, אגף התקציבים סירב לכולם"

לשכת התעסוקה בתל אביב בחודש שעבר / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
לשכת התעסוקה בתל אביב בחודש שעבר / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

ביום שני העריך בכנסת סגן הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס כי המשבר יגרע כ-60 מיליארד שקל מהכנסות המדינה ב-2020, אך הוסיף באותה נשימה כי ייתכן שהסכום יעמוד "רק" על 50 מיליארד שקל, משום שהמשק מתאושש מהמשבר בקצב מהיר יותר ממה שהעריכו בתחילה.

גם לגבי דמי האבטלה הייתה לגרדוס בשורה מעניינת: הוא גילה כי המדינה צפויה לשלם פחות מכפי שהעריכה בעת אישור התקציב, הערכה שעמדה על 16.1 מיליארד שקל. לדבריו, התאוששות המשק בקצב מהיר מהצפוי ותוכנית המענקים לעידוד התעסוקה שעליה הכריז שר האוצר בשבוע שעבר, צפויות לחסוך למדינה בין 1 ל-1.5 מיליארד שקל של תשלומי אבטלה לעובדים בחופשה.

המובטלים נופלים בין הכיסאות

לאופטימיות הזהירה הזו מצטרפים נתוני שירות התעסוקה מהימים האחרונים, שלפיהם כ-275 אלף איש דיווחו על חזרתם מחל"ת, כמעט 40 אלף מהם מאז תחילת השבוע. מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור, מעריך כי המספר הזה חסר - להערכתו, חזרו כבר כ-300 אלף איש, וחוזה כי כבר בסוף אוגוסט נרד מאבטלה של רבע מכוח העבודה למשק לאבטלה של כ-10% בתרחיש האופטימי, כ-400 אלף איש.

לאופטימיות מצד קובעי המדיניות בוודאי לא שותפים אותם מובטלים ששוב נופלים בין הכיסאות: הצעירים שעמדו לרשותם מעט ימי אבטלה, והם כבר נגמרו והוארכו רק עד סוף מאי, או אנשים אחרים שהחלו לקבל דמי אבטלה עוד לפני המשבר, דמי האבטלה שלהם עומדים להסתיים ומקומות העבודה אינם פתוחים בפניהם בימים אלה של משבר תעסוקתי.

לפי בדיקת מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, מדובר בכ-293 אלף. בהנחה ש-20% מתוכם יחזרו לעבוד במהלך יוני, בהסתמך על קצב החזרה הנוכחי, ייוותרו 235 אלף דורשי עבודה שלא יהיו זכאים לדמי אבטלה. נתוני השירות התעסוקה מראים תמונה חלקית יותר ומדברים על כ-112 אלף איש שתקופת הזכאות שלהם נגמרה - 60% מתחת מהם לגיל 25, 68% מתחת לגיל 28, 58% הם נשים.

שפיגלר אינו שותף לאופטימיות: "המשק לא נמצא במצב של נחשול של חזרה לשוק העבודה אלא באופן מדורג. כשנפלטו משוק העבודה קרוב למיליון איש, זה היה כמו רעם ביום בהיר. עכשיו עבר כבר חודש וחצי ולא חזרו מיליון אנשים זו עובדה.

מאיר שפיגלר  / צילום: שלומי יוסף
 מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

"העלינו כל מיני רעיונות כדי לדרבן עוד יותר את החזרה לשוק העבודה, וכדרכו של אגף התקציבים, הוא סירב לכולם. הצענו חל"ת גמיש, היקף העסקה גמיש, העברת דמי האבטלה למעסיקים כדי שיעבירו לחשבונות העובדים, מימון ההסבה המקצועית באמצעות דמי אבטלה, הארכת תקופת הזכאות.

"לא יכול להיות שאנשים שנפלטו שלא באשמתם, לא יקבלו מענה. יש לאנשים ילדים, התחייבויות וצרכים בסיסיים. גם ככה דמי האבטלה הם לא מהמשובחים בהשוואה למדינות שאנחנו רוצים להידמות להן בעולם. השר איציק שמולי (שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים) ער לכך ופועל ומנסה יחד עם הביטוח הלאומי להביא פתרונות.

"כמו שיש אנשים שחוזרים לשוק העבודה, יש גם אנשים חדשים שנפלטו מאז ה-19.4. לפי הנתונים שלנו ובקיזוז אלה שהוצאו אחרי תאריך זה, רק 112 אלף אנשים חזרו לשוק העבודה".

אל אלה שימי הזכאות שלהם נסתיימו נוספים כל אותם עובדים בעסקים בתחומים שעדיין לא הוחזרו לפעול, או חזרו לפעול תחת מגבלות שמייתרות את עבודתם: אנשי מקצוע שונים בתחומי האירועים העסקיים והפרטיים, עובדים בענף התעופה ובעלי תפקידים על מגרשי הספורט.

לגבי האחרונים אמר גרדוס בכנסת כי באוצר בודקים בימים אלה אפשרות להאריך גם את הזכאות לדמי אבטלה לדורשי עבודה שנפלטו מענפים במשק שעדיין לא חזרו לפעילות כלכלית מלאה, כגון בידור, תרבות, פנאי והתעופה.

מדוע שלא ישתמשו במצב הטוב יחסית של המשק, כפי שנציג האוצר הציג אותו, כדי להאריך עוד מעט את הזכאות לאבטלה של אותם 200-300 איש שיישארו עכשיו בפני שוקת שבורה? מהאוצר נמסר שהנושא נמצא בבדיקה.

"אחרי אוגוסט האבטלה צפויה להצטמצם"

גראור תולה תקווה גדולה במהלך של האוצר לתמרץ מעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת, אף שטרם אושר סופית. אתמול אף הורחב המהלך למעסיקים קטנים. "אני מעריך ומקווה מאוד שהמענק לעידוד מעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת יחוקק מהר בכנסת. מרגע שהוא יאושר, המערכות יתארגנו במהירות כמו שאמר שר האוצר במוצאי שבת והכוונה היא שבמהלך יולי נתחיל להעניק את המענקים למעסיקים במינימום בירוקרטיה ובמהירות. אני מאמין שזה יעודד חזרה רחבה מאוד של עובדים חזרה למעגל העבודה".

אתה לא חושב שהמון עסקים לא ייפתחו וגם אם ייפתחו, אולי יצטרכו פחות עובדים? עלות ההעסקה של כל עובד מחודש גבוהה מהגובה של המענק.
"זה נכון ולכן אני מדבר על התרחיש האופטימי. אני מאמין שאחרי אוגוסט נראה שיעור אבטלה שהולך ומצטמצם, אמנם דו-ספרתי, אבל אנחנו מעריכים שיהיו 350-400 אל מובטלים. אבל בהחלט יכול להיות מצב של עסקים שלא יוכלו להיפתח עקב זה שפשטו את הרגל ויהיו לא מעטים כאלה והם לא יחזירו עובדים. יש גם מצב נוסף שמעסיקים לא יחזירו את כל העובדים למעגל העבודה, אלא רק חלק. גם עכשיו אנחנו רואים חזרה איטית. למה היא כל-כך איטית? כי גם סגירה מהירה יותר מפתיחה וגם כי אנחנו רואים מעסיקים נוהגים בזהירות. הם רוצים לראות איך הצריכה, איך העסק מתחיל להתפתח בחזרה ומתחילים להחזיר את העובדים די בזהירות".

רמי גראור / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
 רמי גראור / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

אז למה אתה אופטימי?
"נכון לשלשום בשעה 16:00 קיבלנו דיווחים על 263 אלף חוזרים, ולטענתי זה עוד דיווח חסר. אנחנו מעריכים שעוד עשרות אלפים חזרו. ביום הראשון של החודש דיווחו לנו על חזרה מעל 20 אלף - כמו ב-48 השעות הקודמות. אני מעריך שזה ילך ויגבר במהלך יוני, יולי ואוגוסט".

ומה התרחיש הפסימי?
"התרחיש הפסימי מדבר על סדר גודל של 12%-13% אבטלה - 500 אלף איש".