סין | פיצ'ר

גירושין בהקפאה: כך מתמודדים בסין עם משברי הזוגיות פוסט קורונה

לפי התקנה החדשה של הקונגרס הלאומי העממי בסין, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021, יישלחו זוגות הנרשמים לגירושים לתקופת צינון כדי לאפשר להם לשקול מחדש את הבקשה ולהתחרט

זוג סיני מצטלם לתמונות חתונה בפארק העולמי בבייג'ינג / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
זוג סיני מצטלם לתמונות חתונה בפארק העולמי בבייג'ינג / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

הכינוס השנתי של הקונגרס הלאומי העממי, הגוף המחוקק הבכיר של סין, הסתיים בשבוע שעבר. בעוד במערב הופנתה מרבית תשומת הלב להחלטת הקונגרס לאשר את חוק הביטחון הלאומי להונג קונג, שיאפשר למנגנוני הביטחון הסיניים לפעול בעיר האוטונומית, הגולשים ברשתות החברתיות בסין עצמה עסקו באינטנסיביות דווקא בהחלטה אחרת, שלפיה זוגות שנרשמים לגירושים יחויבו בתקופת צינון של 30 יום.

אם שני בני הזוג בסין מסכימים לגירושים, הם יכולים כיום לסיים את ההליך בזריזות. אך לפי התקנה החדשה, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021, יישלחו זוגות הנרשמים לגירושים לתקופת צינון כדי לאפשר להם לשקול מחדש את הבקשה ולהתחרט. שיעור הגירושים בסין נמצא בעלייה חדה בעשורים האחרונים. בעוד ב-1987 התגרשו 581 אלף זוגות בסין, ב-2019 קפץ המספר ל-4.1 מיליון זוגות. תומכי התקנה החדשה טוענים כי היא תפחית את המספר הגבוה של גירושים אימפולסיביים בלהט הרגע.

התקנה החדשה היא חלק מהדגש ששם הממשל הסיני בשנים האחרונות על קידום ערכי משפחה שמרניים. שיעור הגירושים הגבוה במדינה נתפס גם כפוגע ביעד של השלטון הסיני להגדיל את הילודה ולעצור את הזדקנות האוכלוסייה המואצת, המדללת את כוח העבודה בסין ופוגעת בצמיחה הכלכלית. אף שמדיניות הילד האחד בוטלה כבר בסוף 2015, מספר הלידות בסין ממשיך לרדת בין השאר בשל הגירושים הרבים.

ברשת הסינית בכל מקרה אפשר היה למצוא בשבוע האחרון בעיקר מתנגדים חריפים לתקנה, שמחו כי ההסדר החדש פוגע בזכותם לקבל החלטות עצמאיות בנושאים אישיים. "האם אנחנו לא יכולים אפילו להתגרש באופן חופשי?", מחה אחד הגולשים. "אנשים רבים מתחתנים בצורה אימפולסיבית, לכן ראוי להנהיג תקופת צינון לנישואים גם כן!". "אם אתה מתחרט על הגירושים, תמיד אפשר להינשא מחדש", כתב גולש אחר, "לא הכרחי להוסיף תקופת צינון שמבזבזת את זמנם של אנשים".