קנאביס | ניתוח

הקנאביס הפך חיוני - ובעלי מתקני הייצור הרוויחו

רופאים רושמים קנאביס לכאבים, לבחילה ולהתקפי פרכוסים - מה שהופך את ענף הקנאביס לענף חיוני כמו בתי המרקחת והסופרמרקטים • "התעשייה עברה במהירות מהגדרה של 'לא חוקי' להגדרה של 'חיוני'"

איסוף קנאביס בתקופת הקורונה, בפלורידה / צילום: Andrew West/The USA Today Network, רויטרס
איסוף קנאביס בתקופת הקורונה, בפלורידה / צילום: Andrew West/The USA Today Network, רויטרס

ענף הקנאביס נחשב לעסק חיוני במדינות רבות בארה"ב - הגדרה שטובה לבעלי הקרקעות שלהם, במיוחד נוכח משבר הקורונה.

משקיעי נדל"ן רוכשים בדרך-כלל את החממות ואת החנויות, ומשכירים את החללים למפעילים.

מגדלי הקנאביס מגדלים את הצמח בחממות ומעבדים אותו לכדורים, למשאפים ולעלים מיובשים שאפשר לגלגל לג'וינטים. קנאביס רפואי הוא חוקי ב-33 מדינות בארה"ב, ובמחוז קולומביה (שבו שוכנת וושינגטון הבירה).

רופאים רושמים קנאביס לכאבים, לבחילה ולהתקפי פרכוסים - מה שהופך את ענף הקנאביס לענף חיוני כמו בתי המרקחת והסופרמרקטים. יותר מ-20 מדינות הכריזו על ענף הקנאביס כענף חיוני, ואיפשרו לבתי גידול של קנאביס, ובמקרים מסוימים גם למקומות שאפשר לבוא לעשן בהם, להישאר פתוחים בתקופת הסגר.

"התעשייה עברה במהירות מהגדרה של 'לא חוקי' להגדרה של 'חיוני'", אומרת קייטי ברתמאייר, מנכ"לית GreenAcreage, חברת נדל"ן שברשותה חמישה מתקנים לגידול קנאביס.

המכירות של מוצרי קנאביס לשאיפה נשארו חזקות ברבעון הראשון של השנה, אומרים יצרנים כמו Green Thumb Industries ו-Curaleaf Holdings, למרות דאגות ממחלות נשימתיות שקשורות לנגיף הקורונה. "לא ראינו חולשה במכירות בגלל הנגיף", אומר טום קאתרווד, מנהל BTIG REITs Research.

Innovative Industrial Properties היא חברת הנדל"ן הציבורית היחידה בארה"ב המתמקדת במתקנים לייצור קנאביס. החברה רכשה חמישה אתרים בהיקף כספי כולל של 176 מיליון דולר מאז חודש מרץ, אז הובילה התפרצות המגפה לסגר כללי בארה"ב.
בבעלות החברה 49 מתקנים לגידול קנאביס ושבע חנויות ב-15 מדינות בארה"ב. החברה יושבת בסן דייגו, ומניותיה עלו ב-54% מאז אמצע מרץ. היא עקפה את מדד FTSE Nareit All Reits, שעשה 19% בתקופה זו. גם בשנה שעברה הייתה החברה אחת מחברות הנדל"ן המובילות, לאחר ששילשה את מחיר מנייתה מתחילת 2019.

בחברת GreenAcreage אומרים שהפסיקו לרכוש חממות עם תחילת המגפה במרץ. הם חששו שמתקני הגידול ונקודות המכירה ייאלצו להיסגר. אבל בחברה אומרים שהמפעילים התחילו להפעיל שירות איסוף ומשלוחים משום שהביקוש נותר יציב למרות שבהתחלה אנשים אגרו מלאי.

ביקוש חזק נרשם באילינוי, בפנסילבניה ובפלורידה. המכירות הכוללות של הקנאביס הרפואי בפלורידה עד 22 במאי עלו בערך ב-56% על המכירות בתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי מידע מהמשרד לשימושי קנאביס רפואי בפלורידה.

במדינות אחרות המכירות ירדו. כך במסצ'וסטס ובנבדה בגלל הגבלות חריפות יותר של ריחוק חברתי, ובשל קריסת התיירות בלאס וגאס. קנאביס לשימוש פרטי הוכרז לא חיוני במסצ'וסטס, תזכורת למשקיעים שרגולציה של מדינות היא עדיין בגדר סיכון.

זאת ועוד, הקנאביס עדיין לא חוקי לפי החוק הפדרלי. משקיעים בחברות נדל"ן של קנאביס מעדיפים לא לפרסם בפומבי את ההחזקות שלהם, ואילו משקיעים פוטנציאליים מודאגים מכך שיעמידו בסכנה את היחסים שלהם עם המלווים ועם בעלי המניות.
"מוסדות כאלה יעמדו בצד עד שיהיה שינוי משמעותי בחקיקה ברמה הפדרלית, דבר שלהערכתנו יקרה בתוך שנים אחרות", אומר פול סמיתרס, מנכ"ל Innovative Industrial Properties.