ממשלת ישראל מפקירה את דור העתיד שלה

ציבור הסטודנטים נזנח, ונראה כי לממשלה לא ממש אכפת • תוכניות סיוע רבות גובשו ויצאו לפעול, אך אף אחת מהן לא התחשבה בציבור הסטודנטיאלי והצעיר. להחלטה זו עלולה להיות השלכות הרסניות

סטודנטים באוניברסיטה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
סטודנטים באוניברסיטה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

החברה הישראלית כולה מתמודדת כעת עם משבר בריאותי, כלכלי וחברתי חסר תקדים שלא נראה כי הולך להיעלם בקרוב, וזה בדיוק הזמן בו מתגלה ארץ ישראל היפה וערך הרעות במלוא תפארתו. דוגמה טובה לכך הם אלפי הסטודנטים וסטודנטיות שהתנדבו מתחילת המשבר מבוקר ועד לילה כדי לסייע לאוכלוסיית הקשישים והצוותים הרפואיים. אותם סטודנטים, נתנו ונותנים בימים אלה את הלב והנשמה שלהם למען החברה, אבל צריך לזכור שרבים מהם עומדים בעצמם בפני שוקת שבורה מאז פרוץ המשבר. רובם לא יודו בזה, חלקם אפילו יסתיר את זה, אבל המצוקה הכלכלית שם.

תקופת הלימודים באקדמיה טומנת בחובה הוצאות רבות והזדמנויות מועטות לרווח. הנתונים העדכניים ביותר מעידים כי 84% מהסטודנטים עובדים במהלך התואר, מתוכם מעל 50% במשרות חלקיות או שעתיות, ביניהם: מלצרים, ברמנים, נציגי שירות, פקידי קבלה, דיילים מאבטחים ועוד. בדיוק המשרות הראשונות שקוצצו עם תחילת המשבר. חשוב לזכור כי הסטודנט הישראלי הממוצע רגיש יותר לשינויים במקור ההכנסה וביכולת שלו לשלב לימודים ועבודה, שכן הוא מייצר גרעון ממוצע של 10 אלף שקל בשנה. ואכן, במצב הנוכחי, ניתן רק להניח עד כמה המצב החמיר כאשר 46% מהם הוצאו לחל"ת בחודש מרץ.

על רקע משבר הקורונה ציבור הסטודנטים שרוי במצוקה כלכלית חמורה. מרביתם נותרו ללא הכנסה יציבה, בין אם פוטרו או הוצאו לחל"ת ואינם זכאים לדמי אבטלה, או שזכאים לדמי אבטלה מופחתים מכלל הציבור. אך למרות כל זאת - ההוצאות נותרו כפי שהיו בטרם פרוץ המשבר. הם עדיין נדרשים לשלם שכר לימוד ואת התשלומים השוטפים שלהם: ארנונה, שכר דירה, ומזון. אותם סטודנטים נכנסו לחובות שעלולים להעמיד את עתידם בפני דילמה אכזרית ובלתי אפשרית - על מה לוותר? תשלומים למוסד הלימודים, לבעל הדירה, חשבונות או אפילו מזון.

אין דרך יפה לומר זאת אבל נכון לעכשיו - ממשלת ישראל מפקירה את דור העתיד שלה. תוכניות סיוע רבות גובשו ויצאו לפעול, אך אף אחת מהן לא התחשבה בציבור הסטודנטיאלי והצעיר. אפילו תוכנית התימרוץ למעסיקים שהוביל משרד האוצר התעלמה מהצעירים שעובדים בחלקיות משרה, כאשר היא מתגמלת מעסיקים שיחזירו עובדים המשתכרים בסכום של 3,300 שקל ומעלה, דבר החותך עשרות אלפי צעירים שלא יוכלו להשתלב מחדש בשוק התעסוקה. הצעירים והצעירות רוצים לחזור לעבוד, אך תוכניות תגמול המעסיקים חותכות אותם.

אם הממשלה לא תתעשת ותייצר תוכנית לחילוץ סטודנטים וצעירים מהמצוקה, מדינת ישראל תעמוד בפני "דור אבוד" שיכרע תחת הנטל הכלכלי של המשבר, במקום לממש את הפוטנציאל שלו כמנוע צמיחה לעתיד. הדבר יוביל לפגיעה אקדמית רחבת היקף ולשיבוש תהליך הכניסה של הסטודנטים בני הדור הנוכחי לשוק העבודה, והקטנת הפריון במשק.

אנחנו נמצאים בחודשיים האחרונים במגעים מתמשכים עם משרד האוצר על מנת לייצר רשת ביטחון חזקה שתהווה קרקע יציבה לצעירים וצעירות רבים אשר חשים עתידם לוט בערפל. מבחינתנו זה פשוט - ראשית יש לפרוס רשת בטחון כלכלית לכל הסטודנטים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה. בנוסף, יש לתקן את מתווה התימרוץ למעסיקים שיכלול גם את עובדי המשרות החלקיות.

הפתרונות קיימים, רק צריך לקבל החלטה וליישם. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית גיבשה תוכנית ריאלית וברת ביצוע, ואני קורא למשרד האוצר להרים את הכפפה ולהתגייס למען דור העתיד של המדינה, כי אנחנו התגייסנו למענה מתחילת המשבר ונמשיך להתגייס עד שנעבור אותו יחד. 

הכותב הוא יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית