החוק הנורבגי אושר בוועדת החוקה בכנסת לקריאות שנייה ושלישית

חמישה חברי אופוזיציה הצביעו נגד החוק, לעומת שמונה חברי קואליציה שהצביעו בעד • יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר: "אפשר להתווכח על הדרך, אבל במהותו החוק טוב. הכנסת תקבל כוח נוסף חדש ותוסס ותהיה חזקה כפי שהיא צריכה להיות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת אישרה לקריאות שנייה ושלישית את החוק הנורבגי, הקובע כי שרים וסגני שרים מכל מפלגה יוכלו להתפטר מהכנסת ובמקומם יכנסו הבאים בתור ברשימות. בהצבעה שעברה ברוב של שמונה חברי הקואליציה מהליכוד כחול לבן והסיעות החרדיות, לעומת חמישה חברי אופוזיציה מהרשימה משותפת, יש עתיד וישראל ביתנו. האופוזיציה דרשה הצבעה חוזרת-רויזיה, שלאחריה יועלה החוק להצבעה סופית במליאה.

החוק נובע מההסכם הקואליציוני, ובין השאר נועד לאפשר לקואליציה לאור ריבוי השרים וסגני השרים, לגייס חברי כנסת שאינם בתפקידים בממשלה, לצורך העבודה השוטפת בכנסת

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי "אפשר להתווכח על הדרך, אבל במהותו החוק טוב. הכנסת תקבל כוח נוסף חדש ותוסס ותהיה חזקה כפי שהיא צריכה להיות. יש לנו דברים חשובים בקנה כמו חוק סמכויות הקורונה, שנצטרך לעבוד עליהם בשום שכל. אנחנו לא הולכים להעביר חוקים דרמטיים בהינף יד. הדיונים בוועדה יהיו ממצים, עמוקים ולא פופוליסטים, ייקח כמה זמן שייקח ונסדיר את החקיקה. נמצא את האיזונים. לא תהיה דחייה של תקנות שהן פיקוח נפש אבל לא נהיה מחלקה שמביאים לה ניירות מי בעד ומי נגד".

ח"כ מיקי לוי, מהמתנגדים להעברת החוק ציין כי "החוק הזה חוק מיותר ולא ראוי בתקופה כזו, 101 מיליון שקל מכסה היטב דמי אבטלה לכ-100,000 איש. החוק הזה אינו חוק נורבגי, אין שום דמיון. חוק של ממשלה מנופחת".

ח"כ אלי אבידר הוסיף להתנגדות האופוזיציה ומסר כי "זה לא יום משמח. למרות שחשוב לשמר את תפקידה של הכנסת וכוחה, הגענו למצב של הצבעה דורסנית ואוטומטית של הקואליציה באופן שלא איפשר לקבל אפילו את הסתייגויותיה של הקואליציה".