החשש מגל שני הפיל את וול סטריט: מדד הדאו ג'ונס צנח ב-6.9%, מדד הפחד זינק ב-47%

מדד S&P 500 רשם את היום הגרוע מאז חודש אפריל • הדרישות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע החולף מתחת לצפי • באירופה, הדאקס צנח ב-4.4% • מנוצ'ין: "אנחנו לא יכולים לשתק את הכלכלה פעם נוספת" • הנפט צלל ב-8% בצל עליית המלאי בארה"ב לשיא

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו הערב (ה') בירידות חדות, בעוד שהמשקיעים מעכלים את התחזית הפסימית של הפדרל ריזרב מאתמול, ועל רקע החשש מהתפרצות הגל השני של נגיף הקורונה.

היום חצה מספר הנדבקים בקורונה בארה"ב את ה-2 מיליון איש, כאשר לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, עד כה מתו רק בארה"ב 113,000 בני אדם כתוצאה מנגיף הקורונה.

החשש מגל שני הפיל את וול סטריט כאשר מדד הדאו ג'ונס צנח ב-6.9%, או 1,800 נק', מדד S&P 500 נפל ב-5.9% ומדד הנאסד"ק איבד 5.3%. מדד הפחד (VIX) זינק ב-47% לאחר שעלה מעל ל-50 במהלך השעה החולפת, מה שמאותת על עלייה קיצונית בתנודתיות בשוק.

בהודעת המדיניות המוניטארית שפורסמה אתמול, העריך הפד כי כלכלת ארה"ב תתכווץ בכ-6.5% השנה בעקבות מגפת הקורונה. בשנת 2021 צפויה צמיחה של 5% ובשנת 2022 מעריכים בפד שהמשק האמריקאי יצמח ב-3.5%. בפד חזרו על ההודעה ש"הריבית תישאר ברמה אפסית עד שהכלכלה תעלה על נתיב התאוששות והיעדים של רמת האבטלה ויציבות המחירים יושגו". עוד נמסר בהודעה כי הפד יגדיל את רכישות האג"ח שלו לרמה חודשית של 80 מיליארד דולר ורכישות ניירות ערך מגובי משכנתאות יוגדלו לכ-40 מיליארד דולר.

עוד הוא מוסיף כי במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה, הנגיד פאוואל צפה כי ייקח זמן עד להתאוששות הכלכלכה לרמות של 2019. "אנו לא חושבים על העלאת ריבית ואפילו לא חושבים לחשוב על העלאת ריבית", אמר פאואל.

22:30

בואינג  צוללת ב-18%, קרניבל  ב-16%,דלתא איירליינס  צונחת ב-15%, סיטיגרופ  מאבדת 12%, מריוט אינטרנשיונל  ב-11%, אקספדיה גרופ  ב-10%.

מנייתה של הרץ צונחת בכ-20% בהמשך לתנודתיות שנרשמה לאחר שהחברה הגישה בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11).

22:00

מחריפות הירידות בוול סטריט. מדד דאו ג'ונס נופל ביותר מ-6%, מדד S&P 500 רושם את היום הגרוע מאז אפריל בשווקים, ומדד הפחד (VIX) נוסק ב-48%.

שר האוצר האמריקאי, מנוצ'ין, אמר היום כי בכוונתו לשוב לקונגרס על מנת לאשר תוכנית תמריצים נוספת לכלכלה האמריקאית.

21:30

לאחר ריצה של 40% מהשפל שנקבע בחודש מרץ בצל משבר הקורונה, ולאחר שנרשם השבוע שיא היסטורי, בורסות וול סטריט צונחות בחדות בצל התחזית של הפד מאתמול, ולפיה ייקח לכלכלה לפחות 3 שנים לחזור לרמה של 2019.

מדד S&P 500 צונח ב-5% ורושם את היום הגרוע מאז חודש אפריל, מדד דאו ג'ונס נופל ביותר מ-5%, מדד הפחד (VIX) מזנק בכ-30%. הנפט צנח ב-8.23% וננעל ברמה של 36.3 דולר לחבית.

20:30

מניות התעופה והקרוזים מובילות את הירידות החדות. אמריקן איירליינס  צונחת ב-13%, יונייטד  ב-12%, נורווגיאן קרויז צוללת ב-14%, קרניבל  ב-13%.

19:15

הפחד חוזר לשווקים לאחר השיא ולאחר התחזית של הפד מאתמול שצופה כי ייקח זמן לכלכלה להתאושש. מדד דאו ג'ונס צונח ב-4.8%, הנאסד"ק מאבד 3.3%, ומדד S&P 500 מאבד 4.1%.

מדד הפחד, שמסמן את התנודתיות הגלומה באופציות הנסחרות על מדד ה-S&P500 ומגלם תנודה חריפה בשווקים, מזנק ב-25%.

באירופה המסחר ננעל בירידות חדות. מדד הדאקס צנח ב-4.4%, הקאק ב-4.7%, מילאנו ב-3.8%.

18:15

מחריפות הירידות בוול סטריט בהמשך לתחזית של הפד אתמול, ולפיה רק בסוף 2022 רמת הפעילות בכלכלה האמריקאית תחזור לרמות של 2019. מדד דאו ג'ונס צונח בכ-4%, מדד S&P 500 צונח ב-3.2%. באירופה, הדאקס צונח ב-3.7%.

מדד הפחד (VIX ) מזנק בכ-17%. העלייה משקפת את התנודתיות הגלומה באופציות הנסחרות על מדד ה-S&P500, מה שמבטא את חששות המשקיעים לתנודה חדה בשוק.

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייה אמר: "הפד לא מתכוון לצמצם את פעילותו בזמן הקרוב, נחוש לשמור על קצב ההקלות הכמותיות. הפד החליט לשמור על תמיכתו בכלכלה מכיוון שמצב התעסוקה לא צפוי לחזור למצבו הנורמלי עד 2023. הפד שומר על יציבות המדיניות המוניטרית שלו, עם שיעורי ריבית אפסיים עד 2022 ושמירה על תכניות רכישת הנכסים.

"זוהי התפתחות חשובה שמראה שהפד לא מתכוון לצמצם את פעילותו בזמן הקרוב. נראה שהפד נחוש לשמור על קצב ההקלות הכמותיות כדי לשפר את הנזילות ואת התפקוד של השווקים הפיננסיים. ההכרזה של הפד מחזקת את הציפייה למדיניות מוניטרית מותאמת בארה"ב בעקבות הזעזוע הכלכלי", אמר שער.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות חדות בצל החשש מגל שני של התפשטות נגיף הקורונה. מדד הנאסד"ק צונח ב-3.3%, הדאו ג'ונס ב-2.1%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-15%. 

אמזון , פייסבוק , אפל  וטסלה  מאבדות כ-2% כ"א. טסלה חצתה אמש את הרמה של 1,000 דולר למניה. מנייתה של מפתחת החיסון לקורונה, מודרנה, מטפסת כ-4% על רקע הדיווח על השלמת הפרוטוקול לניסוי שלב 3 בחיסון לקורונה. עם זאת, מלוא הנתונים על שלב 2 של הניסוי עוד לא פורסמו, מה שהפיל בזמנו את המניה.

הנפט צולל ביותר מ-8% בצל עלייה של 5.7 מיליון חביות במלאי האמריקאי לשיא של 538.1 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-5 ליוני. 

באירופה הבורסות צבועות באדום, בהובלת מדד הדאקס הגרמני שמאבד יותר מ-3%.

על רקע החששות של המשקיעים מהתפרצות של גל שני, שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי "אנחנו לא יכולים לשתק את הכלכלה פעם נוספת", במקרה של התפרצות נוספת, וכי הוא אופטימי לגבי ההתקדמות הרפואית שהושגה בקשר לחיסון לקורונה. 

יו"ר הפד, ג'רום פאואל, אמר אמש במסיבת העיתונאים שלאחר הריבית כי ייקח עוד זמן עד אשר הכלכלה האמריקאית תתאושש. הפד צפוי להותיר את הריבית ברמה אפסית לפחות עד אשר האינפלציה תעלה ליעד של 2%, ושוק העבודה יציג התאוששות.

 

15:40

הדרישות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע החולף הסתכמו ב-1.54 מיליון תביעות. התחזיות של הכלכלנים בשוק היו ל1.6 מיליון תביעות.

לפי שעה, החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט צוללים לאחר השיא שנקבע אתמול, בעוד מדד הפחד (VIX) מזנק ב-15%. החוזים על מדד דאו ג'ונס צונחים ב-3.2%, אלו על הנאסד"ק ב-1.8%.

14:25

יום המסחר בבורסות של ארה"ב צפוי להיפתח בירידות של כ-2% במדדי המניות המובילים, בין השאר על רקע חששות מהתפרצות גל שני של נגיף הקורונה בארה"ב ובעוד מדינות בעולם.

מניות התעופה, ביניהן דלתא איירליינס  ויונייטד איירליינס הולדינגס , צונחות גם היום במסחר המוקדם, לאחר שרשמו אתמול ירידות חדות.

12:10

נמשכות הירידות החדות בבורסות אירופה. גם במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט המגמה שלילית והמסחר בניו יורק צפוי להיפתח בירידות של 1.7%-2% במדדי המניות.

הזהב נסחר בעלייה של 1.2% לרמה של 1,741 דולר לאונקיה. 

מניית חברת התעופה לופטאנזה צונחת בכ-7% לאחר שהחברה מסרה הבוקר שכ-26 אלף מעובדיה עלולים לאבד את מקום עבודתם. 

10:10

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך ירידות חדות במדדי המניות המובילים. במקביל, ירידות של יותר מ-1% במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

במסחר בנפט נרשמות ירידות חדות, וחוזה מסוג ברנט נסחר ברמה של 40.40 דולר לחבית. 

גם בבורסות אסיה המגמה הייתה שלילית היום, בהובלת מדד הניקיי בטוקיו שצנח ב-2.8%.

כלכלני בנק לאומי מתייחסים בסקירתם השבועית לאינדיקטורים הכלכליים שפורסמו לאחרונה בארה"ב ומציינים כי "נתוני מאי מצביעים על התמתנות מסוימת בעוצמת ההשפעה של משבר הקורונה על המשק האמריקאי. העלייה במדד אמון הצרכנים, יחד עם הירידה בשיעור האבטלה אשר הגיע במאי ל-13.3%, מעידים על התרומה החיובית של המאמצים הפיסקאליים של הממשל האמריקאי ומרמזת כי הכלכלה עשויה להתאושש בהדרגה עם בלימת התפשטות וירוס הקורונה בארה"ב. העלייה במדד אמון הצרכנים עקבית עם ההערכה שמרבית משקי הבית עדיין לא עומדים בפני לחץ כלכלי משמעותי". 

"במבט קדימה, אנו צופים התכווצות בשיעור של כ-5.4% בתמ"ג של ארה"ב בסיכום שנת 2020 - שיעור מתון מזה הכלול בתחזית המעודכנת של ה- OECD. עם בלימת התפשטות נגיף הקורונה והחזרת הפעילות הכלכלית, שיעור האבטלה צפוי לחזור למספר חד-ספרתי". 

07:10

המסחר בבורסות אסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, כשמדד הניקיי בטוקיו צונח ביותר מ-2%, ואילו בורסת שנחאי עולה קלות. זאת, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת לאחר שהפד הודיע אתמול על עיקרי המדיניות המוניטארית לחודשים הקרובים ופרסם את התחזית המעודכנת שלו לכלכלת ארה"ב לשנים הקרובות.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות.

במסחר בנפט נרשמות ירידות חדות, וחוזה מסוג ברנט נסחר ברמה של 40.6 דולר לחבית.

יום המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת, כשמדד הניקיי בטוקיו צונח ביותר מ-2% ואילו בורסת שנחאי עולה קלות. זאת, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת לאחר שהפד הודיע אתמול על עיקרי המדיניות המוניטארית לחודשים הקרובים ופרסם את התחזית המעודכנת שלו לכלכלת ארה"ב לשנים הקרובות.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות.