דרעי עוקף את ליצמן: ינהל את ההכרזה על מתחמי הותמ"ל

"ארגז כלים" של משה כחלון ממשיך להתפורר: לפני שבועיים קיבל שר השיכון את סמכויות מימוש חוק הותמ"ל, אבל שר הפנים הוא זה שיקבע אילו מתחמים ייכללו בו

שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

הצעה להחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, למנות את אריה דרעי לשר הממונה על הכרזת מתחמים מועדפים לדיור, מחזקת את עמדתו של שר הפנים כשר החשוב ביותר לענייני תכנון ובנייה בקדנציה הנוכחית, על חשבון שר השיכון יעקב ליצמן. בתוך כך, מה שהיה "ארגז כלים" בימי השר משה כחלון ממשיך להתפורר.

על-פי הצעת נתניהו, שתובא להחלטת ממשלה ביום ראשון, תמונה ועדת שרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי. זו תדון בכל הנושאים הנוגעים לקביעת מדיניות וקידום הסכמי תכנון והסכמי פיתוח בין גורמים ממשלתיים לרשויות המקומיות לצורך פיתוח וקידום התכנון, הדיור והתעסוקה. כמו כן תדון הוועדה בהסכמי-הגג ובהסכמי פיתוח כוללניים.

מדובר בוועדה שנוטלת סמכויות ממה שהיה קבינט הדיור בימין של כחלון כשר האוצר, ואולם נקודת המבט שלה שונה לחלוטין: בעוד קבינט הדיור יצא מנקודת ראייה של הצורך בהקמת יחידות דיור רבות בזמן קצר, הוועדה הנוכחית יוצאת מנקודת מבט הוליסטית יותר, שיש לשים את הדגש על היחסים בין השלטון המרכזי לרשויות המקומיות, ולא להנחית על הרשויות המקומיות יחידות דיור, כפי שנהג קבינט הדיור.

הוועדה תאשר תוכניות מתאר ארציות ותוכניות לתשתיות לאומיות, ואולם תהיה לה חשיבות גדולה ביותר לגבי פעילות הוועדה לקידום בנייה במתחמים מועדיפים לדיור (ותמ"ל), שכן היא זו תוכל להכריז על מתחמים מועדפים לדיור - התנאי ההכרחי הראשוני להפעלת הותמ"ל.

זאת, לאחר שבישיבת הממשלה בסוף מאי נקבע כי הסמכויות של כחלון בכל הקשור להסדרת הזמינות של מתחמים מועדפים ושל מתחמי תוכניות שמוגדרות "רחבות-היקף לדיור", יועברו לידי ליצמן.

גורמים מבקרים את ההתנהלות הזו, שמפוררת את "ארגז הכלים" של כחלון לרסיסים, שכל אחד מהם ניתן לשר אחר. התוצאה תהיה, להערכתם, סרבולים ועיכובים בהפעלת פונקציות שונות, ובהן הותמ"ל.