לראשונה: שר החוץ של איחוד האמירויות ינאם בכנס של ארגון יהודי

שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנואר גרגאש, ינאם בכנס של הוועידה השנתית של הוועד היהודי-האמריקאי, AJC • הוא ינאם ביום שלישי ובכך יהיה הגורם הרשמי הערבי הבכיר ביותר לנאום בפני קהל יהודי בפומבי

 שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנואר גרגאש / צילום: ג'ון גמברל, AP
שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנואר גרגאש / צילום: ג'ון גמברל, AP

בפעם הראשונה: שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנואר גרגאש, ינאם בכנס של ארגון יהודי: הוועידה השנתית של הוועד היהודי-האמריקאי, AJC.

בוועידה, שתתקיים בשבוע הבא באמצעות האינטרנט, ישתתפו בין היתר גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל; ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיטסוטאקיס; מזכ"ל ליגת העולם המוסלמי, הסעודי שייח' ד"ר מוחמד אלעיסא; וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, ח"כ בני גנץ. שר החוץ של איחוד האמירויות, גרגאש, ינאם בפני באי הוועידה ביום שלישי ובכך יהיה הגורם הרשמי הערבי הבכיר ביותר לנאום בפני קהל יהודי בפומבי. הצפי הוא כי השר יתייחס לתכנית המאה של טראמפ וכוונת החלת הריבונות בחודש הבא שעליה הכריז ראש הממשלה נתניהו.

איחוד האמירויות לצד עומאן היא אחת מהמדינות הערביות שלה קשרים עקיפים עם ישראל, ולראשיה עבר של התבטאויות בעד הקשר הזה. השר לענייני חוץ (תפקיד מקביל לזה של גרגאש) הביע בעבר תמיכה בתכנית טראמפ,שיתף בטוויטר שלו מאמרים בזכות הידוק הקשר הערבי-ישראלי ובינואר במועד יום השואה הבינלאומי כתב שזו מורשת שכל אזרח בעולם חייב לזכור.

בד בבד שגריר איחוד האמירוות בארצות הברית יוסף אל עוטייבה, כתב מאמר תקדימי בעיתון ידיעות אחרונות ובו הזהיר מפני סיפוח ישראלי, ובין השאר כתב כי סיפוח עשוי להפוף על ראשן את כל השאיפות הישראליות לקשרי בטחון כלכלה ותרבות משופרים עם העולם הערבי.

הוועידה השנתית של הוועד היהודי-אמריקני תעסוק בעוד נושאים שעל סדר היום היהודי העולמי, בהם תופעות האנטישמיות המתרחבות, ביטחון מדינת ישראל ומקומם של היהודים בפוליטיקה האמריקאית, על רקע הבחירות בשנה הקרובה. באופן מסורתי, הכנס מתקיים בכל שנה בוושינגטון די.סי., ובשנת 2018 התקיים בירושלים, ישראל, לציון 70 שנה למדינת ישראל. בכנס משתתפים כ-3000 מנהיגים יהודיים ולא-יהודיים מכלל רחבי העולם בכל שנה, ודנים בסוגיות שעל סדר היום הדיפלומטי והיהודי העולמי. השנה, בשל מגיפת הקורונה, הכנס ישודר בפלטפורמות הדיגיטליות השונות של AJC ,וכן באתר הארגון .

הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) נוסד ב-1906 והוא ארגון א-פוליטי, ללא כוונת רווח, העוסק בדיפלומטיה גלובלית, ופועל למען בטחון ישראל, להידוק קשרי ארה"ב ומדינת ישראל ולקידום האינטרסים של העם היהודי. בין היתר, הביא הארגון לארץ בשנים האחרונות, מעל ל-6000 דיפלומטים, עיתונאים ומובילי דעת- קהל, מ-90 מדינות, וקידם בזאת נושאים הקשורים ליהדות העולמית בכלל, ולישראל בפרט. הארגון ידוע בהתגייסותו המהירה בעת משברים דיפלומטיים (לדוגמה, ההצבעות באו"ם) ולמאבקים בנושאי זכויות- האדם ובאנטישמיות. מנכ"ל הארגון הוא דייויד האריס, ומנכ"ל הארגון בישראל היא סא"ל (מיל') אביטל לייבוביץ'.