צ'ק אין | פיצ'ר

שגריר גיאורגיה בישראל מסביר למה הם כל-כך רוצים את התייר הישראלי

השבוע קפריסין שינתה את הדירוג של ישראל – ממדינה בקטגוריה A לקטגוריה B - מדינה שהסיכון בהידבקות בקורונה בה גבוה יותר • נכון לעכשיו גיאורגיה תהיה מוכנה לארח את הישראלים מ-1 ביולי, ובינתיים כבר הגדירה את ההנחיות לתיירים בבתי מלון ובמסעדות

התפשטות הקורונה בגאורגיה / צילום: AP
התפשטות הקורונה בגאורגיה / צילום: AP

דילמת המדינות הירוקות. מצד אחד הן רוצות את התייר הישראלי, הבזבזן הגדול, זה שמוציא כסף לא רק במסעדות אלא גם בשופינג. מצד שני, נתוני התחלואה של הימים האחרונים מאלצים את המדינות שבהן שיעורי התחלואה נמוכים, אותן מדינות שמוגדרות ירוקות, לחשוב האם הן משנות את הגישה כלפי ישראל.

חלקן לא מחכות: השבוע קפריסין שינתה את הדירוג של ישראל - ממדינה בקטגוריה A, כלומר מדינות שמוגדרות בסיכון נמוך לאור שיעורי התחלואה בהן, לקטגוריה B, כלומר מדינות שבהן הסיכון גבוה יותר. קפריסין מגדירה שלוש רמות: A  B ו-C, בהתאם לסטטוס האפידמיולוגי שלהן.

בקטגוריה A שמוגדרת כרשימת המדינות עם הסיכון הנמוך ביותר נמצאות מדינות כמו אוסטריה, בולגריה, קרואטיה, שוויץ, נורבגיה, סלובקיה, הונגריה, יוון וגרמניה. במדינות קטגוריה B שבהן הסיכון נחשב לגבוה יותר בתחשיב של מספר חולים לפי האוכלוסין נמצאות ישראל, פולין ורומניה. בקטגוריה C נמצאות צרפת, איטליה, פורטוגל, ספרד, בריטניה, הולנד ואחרות. המשמעות עבור הישראלים שנוחתים בקפריסין היא שכל עוד ישראל מדורגת בקטגוריה B, על הנוסעים יהיה להציג ממצאי בדיקות קורונה PCR שבוצעה במדינת המקור בטווח של 72 שעות לפני הטיסה. הבדיקה תוצג לפני העלייה למטוס.

מוקדם יותר השבוע פרסמנו כי גם גיאורגיה, שתכננה לחנוך את החזרה לשגרת התיירות שלה עם פתיחת הגבולות לישראלים באמצע יוני, תדחה את המועד וזאת לבקשת הרשויות בישראל. המועד המעודכן כעת הוא ה-1 ביולי, כך לפי שגריר גיאורגיה בישראל, לאשה זבאניה, שמסביר בראיון ל"גלובס" עד כמה גיאורגיה משוועת לתיירים ולמה הישראלים הם נדבך חשוב מכך.

 שגריר גיאורגיה בישראל, לאשה זבאניה / צילום: G. Abdaladze
  שגריר גיאורגיה בישראל, לאשה זבאניה / צילום: G. Abdaladze

לדבריו, "גיאורגיה החליטה לפתוח את הגבולות שלה לכמה מדינות מה-1 ביולי ובהן גם ישראל, תיירים ממדינות אלה לא יידרשו בבידוד. נושא שנמצא בבחינה בימים אלה הוא האם לחייב את התיירים מישראל להציג ממצאי בדיקת קורונה. התוכנית הייתה שהישראלים יהיו התיירים הראשונים בגיאורגיה ב-15 ביוני, אבל בינתיים, בשל נתוני התחלואה ובגלל הארכת חובת הבידוד לנכנסים לישראל עד ה-1 ביולי (לפי הודעה שקיבלו חברות התעופה השבוע), גיאורגיה תהיה מוכנה לארח את הישראלים מה-1 ביולי.

"אנחנו מנהלים מו"מ עם כמה מדינות בהן יוון, מונטנגרו, אוסטריה, קפריסין ליטא ואסטוניה לטובת הסכם בילטראלי להסרת חובת הבידוד בין המדינות. כיום כל אזרח גיאורגי שנכנס למדינה מחויב בבידוד של 14 ימים".

זבאניה מפרט כי גיאורגיה כבר הגדירה את ההנחיות לתיירים בבתי מלון או במסעדות. לדבריו, במסעדות יידרשו הסועדים לשמור על מרחק של 2 מטרים בשעה שהמלצרים מחויבים להצטייד בכפפות שיוחלפו בשירות לכל שולחן. בבתי מלון אורחים שהם לא בני זוג יידרשו ללון במיטות מופרדות כשהכנסת מיטה שלישית לחדר בבית מלון תתאפשר רק עבור ילדים מתחת לגיל 12.

עוד הוא מפרט כי הנסיעה במונית מוגבלת ל-2 נוסעים. בשדה התעופה, בדומה לנהלי במדינות שונות כולל בנתב"ג, מלווים לא יכולים להיכנס. הנוסעים עוברים בדיקת חום ובטיסות של פחות מ-3 שעות לא יוגש מזון כשהדיילים נדרשים לביגוד ממוגן. נושא עטיית המסיכות עולה להצבעה בממשלה כשיבקשו לאשר חובת עטיית מסיכת רק במקומות ציבוריים שיוגדרו לפי גודלם והאפשרות לשמירה על מרחק. ובכל מקרה המפרים חשופים לקנס של 7 דולר בלבד.

זבאניה מדבר עברית שוטפת. הוא חזר לישראל לקדנציה שנייה אחרי שכיהן כשגריר בין השנים 2005 ל-2008. הוא גאה לספר על נתוני התחלואה בגיאורגיה שהם מהנמוכים בעולם. לפי הנתונים העדכניים, 831 חולים אובחנו עד כה במדינה שמונה 3.9 מיליון תושבים, 694 מתוכם החלימו. מניין המתים עומד על שלושה. "נערך דיון לגבי ישראל ונתוני התחלואה בימים האחרונים. לאוכלוסיה של 9 מיליון הגידול של הימים האחרונים אל מול מספר הבדיקות שנעשות ביום, הוא אינו משמעותי עדיין. משרדי הבריאות מחליפים ביניהם מידע על בסיס יומי. אני יכול להגיד שישראל לא ממהרת לפתוח את התיירות, כי המהירות יכולה להזיק לאוכלוסיה".

למה לגיאורגיה עם נתוני תחלואה נמוכים, להכניס תיירים כשידוע שזהו מקור ההדבקה המוביל?

"בשנה שעברה ביקרו בגיאורגיה 9 מיליון תיירים. התיירות בגיאורגיה מהווה 18% מהתל"ג, לשם השוואה בישראל היא מהווה 5% וביקרו כאן חצי ממספר התיירים. הפגיעה בענף היא משמעותית מאוד. אין לנו פחד להכניס תיירים אבל נרצה להיות זהירים ולכן אנחנו בוחנים מדי יום מה קורה במדינות שעמן אנחנו מצויים במו"מ, כולל ישראל. נכון לעכשיו הישראלים לא יידרשו לבידוד. ב-5 ביוני הייתה לנו טיסה בינלאומית ראשונה מישראל וב-15 ביוני יש טיסה של ישראייר לטיביליסי" (מדובר בטיסה להשבת נוסעים ולא בטיסה סדירה בלו"ז, מ' ר' ח').

מדברים על הסכמים הדדיים אבל ברור שהכיוון הוא בעיקר של תיירים ישראלים שיבואו לגיאורגיה והרבה פחות שיבואו לישראל

"בקיץ שעבר בעונת השיא היו 38 טיסות בשבוע, 70% מהן של חברות ישראליות. ייקח זמן עד שנחזור למספרים האלה אבל זה הכיוון. מספר הישראלים שטסים בקו גבוה פי 20 ממספר הגיאורגים שבאים לישראל. בשנה שעברה ביקרו בגיאורגיה 200 אלף ישראלים. בינואר האחרון ביקרו 24 אלף - עליה של 60% לעומת ינואר 2019. הישראלים אוהבים לבוא לגיאורגיה שרחוקה רק שעתיים ורבע בטיסה, כי הם מרגישים כמו בבית במחירים הרבה יותר זולים - בגלל שרוב החברות שטסות הן ישראליות גם הן מרוויחות מזה.

"מדינות המקור העיקריות לתיירות בגיאורגיה הן בעיקר רוסיה, טורקיה, אייזרבייג'ן, ארמניה אוקראינה ומדינות המפרץ. עם כל המדינות הללו אנחנו לא במו"מ ל-1 ביולי. התיירות בגיאורגיה כוללת לא רק נופש אלא גם תיירות מרפא. גם מישראל מגיעים אלינו לטיפולי שיניים, פלסטיקה ולפונדקאות - בסגמנט הזה יש תיירים שמחכים ל-1 ביולי גם אם ידרשו לבידוד בחזרה לישראל. גם בירושלים וגם בטיביליסי אנחנו עוקבים אחר הנתונים ואחר הממצאים של אנשים שנכנסו לבידוד כי אנחנו יודעים שלוקח לנגיף שבועיים להתפרץ, אם הכל ילך בכיוון הטוב המדינות יוגדרו כשטח מאוחד לתיירות מפה לשם. אם הכול יהיה בסדר ביולי, אני מאמין שבספטמבר נחזור להיקפים של 2019".

"יש להניח ששיעורי התחלואה הנמוכים בגיאורגיה קשורים לעובדה שבתי הספר במדינה סגורים. "בגיאורגיה מסיימים את הלימודים ב-בסוף מאי והתלמידים יוצאים לחופש גדול עד לאמצע ספטמבר. ב-22 למאי הסתיים מצב החירום והוחלט לא לחדש את הלימודים שלא התקיימו גם באפריל ובמרץ".

המחירים של המלונות צפויים להתייקר?

"המחירים השתנו בשיעורים בודדים. זה יעד כל-כך זול לישראלים, שלא נראה לי שאם המלון גובה עוד 20 שקל ללילה, זה משמעותי. בתי המלון צפויים להיפתח לתיירות פנים ב-15 ביוני, כל בתי המלון יעברו מבחן ויצטרכו לקבל אישור ממשרד הבריאות האם הם עומדים בהנחיות".