"להימנע מהשקעה באג"ח חברות נדל"ן זרות וחברות נדל"ן מסחרי"

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון: "העלייה בציפיות האינפלציה לאחרונה נראית ככזו שמיצתה את עצמה, כאשר עקום הציפיות חזר להיות עקום עולה רגיל עם שיפוע סביר"

בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

"להימנע מהשקעה באג"ח חברות נדל"ן זרות וחברות נדל"ן מסחרי לסוגיו (RETAIL בפרט וגם משרדים) . אנו כותבים מזה תקופה כי לאחר מהלך ירידת המרווחים הדרמטי החל מסוף חודש מרץ, ולמרות העובדה כי המרווחים גבוהים ביחס למצב טרום המשבר - עדיין הסיכון הגלום בהשקעה באפיק הקונצרני הינו משמעותית גבוה". כך ממליצים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, בסקירתם השבועית.

לדעתם עדיין אין מספיק אינדיקטורים לראות היכן מתייצבת הכלכלה הישראלית (כמו, אגב, העולמית) ולכן בשלב זה מומלץ לנקוט גישה דפנסיבית בכל הקשור להשקעה באפיק הקונצרני. "בעיקר מומלץ להמשיך ולהימנע מהשקעה בחברות בדרוגים נמוכים ובענפים הצפויים להיפגע משמעותית כתוצאה מהמשך קיומה של "שגרת קורונה". לאור זאת, לא מומלצת הגדלת החשיפה לאפיק הקונצרני. מומלצת השקעה בעיקר בחברות בדרוג A+ ומעלה. אנו ממליצים על השקעה במח"מ קצר - בינוני של עד 5 שנים. מומלצת השקעה ישירה בסדרות לעומת השקעה באינדקסים".

ביחס לשוק האג"ח הממשלתי כותבם בפמן ורזניק כי "ירידות השערים בשוקי המניות הביאו לירידת התשואות הממשלתיות כתגובת נגד. סביר שמהלך הירידה מוגבל על רקע העובדה כי מהלך ירידת הריביות הסתיים ככל הנראה. נראה כי רמת התשואות צפויה לחזור ולעלות מעט אם כי כפי שאנו טוענים זה תקופה גם הוא, ככל הנראה, מוגבל בתנאים הנוכחיים".

מהלך ירידת התשואות הארוכות בשוק האג"ח בעולם, ובעיקר בארה"ב הוזן בעיקר על ידי הירידות בשוקי המניות והמעבר לנכסים בטוחים. מהלך ירידת התשואות בארה"ב גם קיבל רוח גבית מהודעת הריבית של הפד ובעיקר המחויבות להמשיך במהלך רכישת הנכסים לצד שמירה על הריבית האפסית לפחות עוד שנתיים וייתכן מאוד אף מעבר לכך.

עם זאת, לדעתם "נראה כי גם מהלך ירידת התשואות הארוכות מוגבל, בעיקר על רקע המשך צרכי הגיוס הגדולים של ממשלת ארה"ב. סביר שהפד יהיה שמח לשמור על מבנה עקום תשואות עולה, עם שיפוע 'סביר', אך ברמה אבסולוטית נמוכה של תשואות לטווח הבינוני והארוך. לפיכך נראה כי סביבת התשואות ל-10 שנים בטווח של 0.70%-0.95% צפוי ללוות אותנו בעתיד הנראה לעין, וזאת גם על רקע המשך סביבת אינפלציה נמוכה מאוד, בפועל וזו הצפויה לטווחים ארוכים יותר. כפועל יוצא נראה כי גם סביבת התשואות המקומית לא צפויה לתנודות משמעותיות בתקופה הקרובה" .

עוד הם מציינים כי "העלייה בציפיות האינפלציה לאחרונה נראית ככזו שמיצתה את עצמה, כאשר עקום הציפיות חזר להיות עקום עולה רגיל עם שיפוע סביר. בישראל, כמו בארה"ב, ריבית בנק ישראל צפויה להיוותר ללא שינוי עוד תקופה די ארוכה כאשר את השפעת צרכי הגיוס העולים של משרד האוצר, מקזז בנק ישראל ברכישות חודשיות בסדר גודל של 5 - 6 מיליארד שקל, דבר הצפוי לתמוך ביציבות ברמת התשואות".

לאור זאת, הם ממליצים על השקעה במח"מ בינוני של כ-5 שנים, כאשר מומלצת אחזקה מאוזנת בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד. צמודי המדד מומלצים להשקעה בעיקר בטווח של 3-7 שנים. החשיפה לשקלים הלא צמודים מומלצת לטווח של 5 - 7 שנים.