מתווה ההסכמות שגובש בין דלק לבין הנציגות עולה לאישור המחזיקים

לתיקון שטרי הנאמנות של שבע סדרות האג"ח שהנפיקה החברה בעבר, נדרש רוב מיוחד של שני שלישים מהמצביעים בכל אחת מהסדרות; ההצבעה ביום רביעי • דלק קידוחים דיווחה על הקדמת פירעון של חלק מהתחייבויותיה למחזיקי אגרות החוב המובטחות מסוג תמר בונד

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס

מחזיקי אגרות החוב של קבוצת דלק יצביעו ביום ד' השבוע על הצעת החלטה לאשר את התיקון לשטרי הנאמנות של שבע סדרות האג"ח השונות, כפי שהציעה החברה. לקראת אסיפות ההצבעה, פרסמו נאמני הסדרות את כתבי ההצבעה, מהן עולה כי לתיקון שטרי הנאמנות של שבע סדרות האג"ח שהנפיקה החברה בעבר, נדרש רוב מיוחד של שני שלישים מהמצביעים בכל אחת מהסדרות.

"החלטה זו כפופה לכך שהצעת החלטה דומה תאושר גם על ידי מחזיקי אגרות החוב של כלל סדרות אגרות החוב של החברה", כתבו נאמני האג"ח. הם הדגישו, כי ככל שתיקון שטר הנאמנות לא יאושר באיזה מסדרות אגרות החוב של החברה, אזי יראו החלטה זו כהחלטה שנדחתה וזאת גם במקרה בו יתקבל הרוב הנדרש בהצבעת הסדרות האחרות.

לקבוצת דלק חוב של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי שבע סדרות האג"ח שלה. יותר ממחצית החוב בהיקף של כ-3.15 מיליארד שקל מרוכז בסדרה ל"א, בעוד שיתרת החוב מפוזרת בין שש הסדרות האחרות. היום נסחרה אג"ח ל"א במחיר של 35.5 אגורות, המשקף תשואה שנתית לפדיון של כ-63%.

הצעתה של קבוצת דלק לשינוי שטרי הנאמנות, מבוססת על הסכמות אליהן הגיעה החברה עם נציגות מחזיקי האג"ח. הסכמות אלו כוללות התחייבות לגיוס הון של לפחות 500 מיליון שקל עד אפריל 2021, לצד מימושי נכסים שיאפשרו פירעון החובות לבנקים, שחרור בטוחות ומתן בטוחה למחזיקי האג"ח בדמות של שיעבוד על 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים.

לקראת ההצבעה על המתווה נערכה היום אסיפה של מחזיקי אגרות החוב של קבוצת דלק באמצעות אפליקציית זום. באסיפה הציג מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, את עקרונות המתווה וענה על שאלות המשתתפים. בין השאר אמר וולס, כי הוא רואה במתווה ההסכמות המוצע איזון הוגן, שיאפשר לחברה ליהנות משקט תעשייתי ומההתאוששות במחירי האנרגיה בעולם.

דלק קידוחים היא שותפות שבאמצעותה פועלת קבוצת דלק בתחום החיפוש וההפקה של גז מהים התיכון. דלק קידוחים נסחרה היום בבורסה לפי שווי של כ-3.4 מיליארד שקל, המשקף לבטוחה המוצעת למחזיקים שווי של כ-1.36 מיליארד שקל. קבוצת דלק עצמה מחזיקה בסה"כ בכ-55% מיחידות השתתפות של דלק קידוחים בשווי של כ-1.86 מיליארד שקל.

היום דיווחה דלק קידוחים על הקדמת פירעון של חלק מהתחייבויותיה למחזיקי אגרות החוב המובטחות מסוג תמר בונד שהנפיקה בעבר. לדברי החברה, היא תפרע בחודש הבא אופן חלקי את הסדרה השלישית של תמר בונד בסכום כולל של כ-240 מיליון דולר.

הפירעון המוקדם יבוצע בתוספת ריבית צבורה בסך של כ-400 אלף דולר ובתוספת דמי פירעון מוקדם של כ-4.1 מיליון דולר. לדברי השותפות, סכומים אלו נמוכים מיתרת הריבית היחסית אשר היתה משולמת על ידה לו הייתה פורעת את הסדרה במועד הפירעון המקורי, ולכן מדובר בצעד שיחסוך תשלומי ריבית. עוד ציינה דלק קידוחים כי יתרת החוב למחזיקי הסדרה השלישית בסך של 80 מיליון דולר תיפרע במועד המקורי בסוף 2020.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, אמר כי "הפירעון המוקדם של סדרת האג"ח השלישית מעיד על החוסן הפיננסי של דלק קידוחים הנהנית מתזרים מזומנים משמעותי הן ממאגר תמר והן ממאגר לוויתן". לדברי יוסי גבורה, משנה למנכ"ל דלק קידוחים, השותפות מקדמת שורה של מהלכים לשיפור המבנה הפיננסי, אשר יאפשרו את יישום האסטרטגיה הפיננסית שלה, ובהם מכירת חלקה של השותפות במאגר תמר בהתאם להוראות מתווה הגז ופירעון החוב הפרויקטאלי של מאגר לוויתן.

אג"ח תמר בונד בהקיף כולל של 2 מיליארד דולר הונפקו בחודש מאי 2014 בחמש סדרות בנות 400 מיליון דולר כל אחת, לפירעון ב-30 בדצמבר של השנים 2016, 2018, 2020, 2023 ו-2025. בסוף 2016 נפרעה הסדרה הראשונה ובמהלך 2017 ביצעה דלק קידוחים פירעון בשיעור חלקי של 20% בכל אחת ארבע הסדרות הנותרות (כלומר פרעה 80 מיליון דולר בכל אחת מהסדרות).

ב-2018 נפרעה הסדרה השניה במלואה ומאז נותרו לפירעון שלוש סדרות בהיקף של 320 מיליון דולר כל אחת. כעת יבוצע כאמור פירעון חלקי בסך של 240 מיליון דולר מהסדרה השלישית, שלאחריו תשלים השותפות פירעון של 1.3 מיליארד דולר מסכום הקרן המקורי.

לדלק קידוחים גם אג"ח לא מובטחות מסדרה א' בהיקף של כ-400 מיליון דולר, שנסחרות כיום בבורסה בתשואה שנתית לפדיון של כ-18%. האג"ח אמורות להיפרע בתשלום אחד בדצמבר 2021, והתשואה הגבוהה לפיה הן נסחרות כיום משקפת את חששות המשקיעים באשר ליכולתה של החברה למחזר השנה חוב בסך של 2.2 מיליארד דולר שנלקח למימון פיתוחו של מאגר לווייתן.