הצעת חוק: מועד התיישנות תביעת ביטוח יוארך משלוש לשבע שנים

ועדת השרים לחקיקה אישרה להגשה הצעה של ח"כ אופיר כץ לתיקון חוק חוזה הביטוח • כץ ל"גלובס": "מטרת ההצעה היא לסייע למבוטחים המוחלשים, שמשלמים שנים ארוכות לתאגידי הביטוח, ובשעת צרתם הקשה לא מקבלים מענה בשל חוסר ידע לגבי מימוש זכויותיהם"

ח"כ אופיר כץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ח"כ אופיר כץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת השרים לחקיקה אישרה להגשה, פה-אחד, הצעת חוק מתקנת של חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד, להארכת מועד התיישנות תביעת ביטוח משלוש שנים לשבע שנים. התיקון הוא לחוק חוזה הביטוח, שכיום קובע כי תביעות נגד חברות הביטוח אפשר להגיש רק עד שלוש שנים מאז המקרה הביטוחי, ולאחר מכן נדחות כל התביעות בשל התיישנות.

ח"כ כץ אומר כי מכיוון שברוב התחומים האחרים ניתן להגיש תביעה עד שבע שנים אחרי המקרה, ובמקצת המקרים אף יותר, ראוי לעשות את התיקון ההשוואתי הזה גם לאירועי ביטוח. סעיף תיקון שני הוא חובת יידוע של חברות הביטוח ללקוחות על תום תקופת ההתיישנות, שנה לפני ושלושה חודשים לפני תום המועד.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי חברות הביטוח ניצלו את המצב ובמקרים של תביעות נגדם פתחו במשא-ומתן עם התובעים, שהתארך עד לאחר תקופת ההתיישנות של שלוש שנים, ובכך מנעו הגשת תביעות נגדן.

משרד האוצר תמך בהצעה, מה שסייע לאישור ההצעה בוועדת השרים, והיא תובא להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ולאחר מכן לטיפול בוועדות. כאן צפוי לחבר הכנסת כץ הקרב האמיתי מול חברות הביטוח המצוידות בלוביסטים בעלי השפעה.

ח"כ אופיר כץ אמר ל"גלובס" לאחר אישור הצעת החוק כי מטרתה לסייע למבוטחים המוחלשים, אשר משלמים שנים ארוכות לתאגידי הביטוח, ובשעת צרתם הקשה ביותר לא מקבלים מענה בשל חוסר ידע לגבי מימוש זכויותיהם. למרות תביעתם הצודקת, האוכלוסיות הללו נאלצות להתמודד עם חיים של מחסור.

לדברי כץ, "הצעת החוק שלי באה למגר את התופעה הזו, ובנוסף להארכת תקופת ההתיישנות, תחייב את חברות הביטוח להתריע בפני המבוטחים טרם סיום התקופה שבה הם יכולים להגיש את התביעה. אמשיך לפעול על-מנת לוודא כי החוק הזה יעבור, והצדק עם החלש ייעשה".