הנגיד במסר למשקיעים: "קחו בחשבון גם ששער השקל יכול לנוע בחדות"

בנאום שנשא בכנס השנתי של האגודה הישראלית לכלכלה, התייחס הנגיד לפעילות בנק ישראל במהלך משבר הקורונה

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

"חשוב שהמשקיעים יבינו את הסיכונים הגלומים בפעילות באמצעות מכשירים נגזרים, ושבשער החליפין יכולות להיות תנודות חדות גם בכיוון של פיחות, ויקחו זאת בחשבון בגידור הסיכונים ובניהול התיק שלהם", כך אמר היום (א') נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון.

בנאום שנשא בכנס השנתי של האגודה הישראלית לכלכלה, התייחס הנגיד לפעילות בנק ישראל במהלך משבר הקורונה ואת התערבותו בשווקים. בנק ישראל פעל לנוכח ירידות חדות באיגרות החוב הממשלתיות ומחנק בדולרים שגרם לריביות על הלוואות דולריות קצרות מועד לזנק לשיעורים (שנתיים) דו-ספרתיים. בין היתר, אפשר בנק ישראל לגופים פיננסיים להפקיד איגרות חוב ממשלתיות כביטחונות תמורת הלוואות לטווח קצר, הודיע על תוכנית לרכישת איגרות חוב ממשלתיות בשוק המשני בהיקף 50 מיליארד שקל, והקצה 15 מיליארד דולר לעסקאות החלף דולר/שקל. "התגובה המהירה של הבנק, באמצעות הצעדים היו מהירים נחושים והחזרנו את האי תפקוד של השווקים האלה לתפקוד מאד מהיר".

נציין כי המשנה לנגיד אנדרו אביר אמר לאחרונה בראיון עיתונאי כי פעולות הבנק נשענו במידה רבה על צעדים דרמטיים שבהם נקט הפד כמה ימים קודם לכן ובראשם פתיחת קווי אשראי ל-5 הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם במטרה להפחית את הלחץ של הדולר על השווקים.