הלובי של הסוכנים, ההתגייסות של מיקי זוהר והאיום על התחרות: איך ייגמר הקרב הלוהט בתחום הביטוח?

המחלוקת בין שר האוצר ליו"ר הקואליציה בנוגע לכניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח - לא נפתרה • סוכני הביטוח נגד כניסת תחרות בצדק מבחינתם, אבל תוך פגיעה פוטנציאלית בציבור הרחב

ישראל כ"ץ, מיקי זהר / צילום: איל יצהר, לשכת עורכי הדין
ישראל כ"ץ, מיקי זהר / צילום: איל יצהר, לשכת עורכי הדין

המאבק הפוליטי חסר התקדים שלשכת סוכני ביטוח הציתה נגד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, מסרב לדעוך. לאחר שהממונה אישר לחברת כרטיסי האשראי מקס להקים סוכנות ביטוח - למרות התנגדות סוכני ביטוח רבים שחוששים מהתחרות מהמתחרה הייחודי שקשור בטבור כמעט לכל משק בית ועסק בישראל - ממשיך ח"כ מיקי זוהר לקדם מהלך חקיקתי עוקף רגולציה ושוחק עצמאות הרגולטור, שמטרתו מניעת כניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הפצת מוצרי ביטוח. 

זוהר מזוהה זה שנים עם לשכת סוכני הביטוח ולא אחת מקדם את האינטרסים ואת הדעות שלהם, גם כשזה בא לכאורה על חשבון הגברת התחרות באופן שעשוי להציף ערך לציבור הרחב. כך קורה לכאורה גם בקרב על סוכנויות הביטוח של חברות כרטיסי האשראי מקס (שכבר אושרה) וישראכרט (שנמצאת בהליכי אישור ושבונה על התקדים שנוצר עם מקס). לאחרונה אישר הרגולטור האחראי ברקת, שלו ניתנה הסמכות החוקית להחליט בנוגע לאישורים לסוכנויות ביטוח, את התחרות החדשה לסוכני הביטוח. דבר זה נעשה לאחר שהסוכנים יצאו למאבק בכוונתו, כפי שבא לידי ביטוי גם בישיבה של ועדת הכספים הזמנית בכנסת, שביקשה מברקת להמתין עם ההכרעה בנושא.

לאחר שהתברר שברקת לא שעה לקריאות לתמוך בסוכני הביטוח ולמנוע את כניסת חברות כרטיסי האשראי לתחומם, הבהיר זוהר כי יוביל חקיקה שתטפל בנושא מעל ראשו של הרגולטור. ואולם, שר האוצר הנכנס הבהיר כי הוא בצד של הממונה, שפועל תחת משרדו וכי לא יחסום את התחרות והביא לעצירת יוזמת החקיקה של זוהר. האחרון, כך התברר, לא אמר נואש והגיע עד לראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה להתניע את החקיקה שתשמור על סוכני הביטוח.

כך, המחלוקת של הימים האחרונים בין שר האוצר ישראל כ"ץ ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר בנוגע לכניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח - לא נפתרה בשלב הזה. לפי הודעת לשכת ח"כ זוהר, ראש הממשלה התערב בין הצדדים והכריע שהצעת החוק, שאמורה למנוע מחברות כרטיסי האשראי להיכנס לשוק הביטוח באמצעות הקמת סוכנות ביטוח, תיבחן לעומק "בשל הרצון להגיע להסכמות ולצמצום פערים".

באוצר מתעקשים: התחרות בשוק תקודם

לפיכך, על פניו, החוק של זוהר יובא להצבעה ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה. בהתאם לכך, זוהר יסיר את ההתנגדות שלו לקידום החוק לעידוד תעסוק במשק והוא צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית. מנגד, במשרד האוצר מתעקשים כי נושא קידום התחרות בשוק יקודם, ושלפיכך חברות האשראי יורשו בהמשך להיכנס לשוק הביטוח. בכל אופן, הצעת החוק של זוהר, נמצאת בשלב מוקדם ביותר ולא בטוח שהיא תעבור שלוש קריאות.

כאמור, ברקת הוא הרגולטור האחראי על תחום הביטוח ואישור רישיון סוכנות ביטוח נמצא אך ורק בידיו, במסגרת החוקים שהסדירו את סמכויות רשות שוק ההון. סוכני הביטוח מתנגדים לכניסתן של מקס ושל ישראכרט לתחום הפצת מוצרי הביטוח מתוך חשש כי מדובר בתחרות לא הוגנת משום הקשר הייחודי שיש לחברות כרטיסי האשראי מול הלקוחות. זאת החל בהיכרות עם התשלומים הקבועים של הלקוחות באמצעות כרטיסי האשראי, ועד לתלות של לקוחות עסקיים ומסחריים קטנים באותן החברות בשל מערכי הסליקה והאשראי שהן מעמידות לטובת בתי העסק שמשתמשים במסופיהן.

ברשות שוק ההון מאמינים כי חברות כרטיסי האשראי יניבו ערך ללקוחות הקצה עם ביטוחים זולים יותר, בשל כוחן הגדול מזה של סוכנות ביטוח רגילה. מהצד השני ישנו חשש בקרב סוכני הביטוח כי חברות כרטיסי האשראי ינצלו את הידע הייחודי שיש להן על הלקוחות שלהן ואת התלות של בתי העסק ולקוחות פרטיים בהן, ובכך הן יזכו לנתח שוק גדול מאוד, שאחרי זה ישמש אותן לדחוק החוצה את סוכני הביטוח.

בכל אופן, האישור הסופי אותו נתן הממונה על שוק ההון למקס אינו זה שהוא רצה לתת מהתחלה. לאחר שרשות התחרות שבראשות מיכל הלפרין מצאה כי אין מניעה תחרותית בהכנסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הפצת הביטוח, באמצעות סוכנויות ביטוח שבבעלותן, הבהיר הממונה על רשות שוק ההון כי יאשר לחברות כרטיסי האשראי להקים סוכנויות ביטוח רק אם אלה יפעלו מול מספר גדול של חברות ביטוח. זה לא קורה לפי שעה, כשהסוכנות של מקס קיבלה אישור להתחיל ולפעול בשלב ראשון מול חברת ביטוח לא גדולה אחת, כשהיא אינה מחויבת להציע על מדפיה ביטוחים של שורה ארוכה של חברות הביטוח.

יש בסיס לטענות הסוכנים

סוכני הביטוח נגד כניסת תחרות בצדק מבחינתם, אבל תוך פגיעה פוטנציאלית בציבור הרחב. אבל, התפיסה הציבורית לפעמים כאילו סוכני הביטוח רק דואגים לעצמם ולא יוצרים ערך ללקוח רחוקה מהמציאות. מדובר בסופו של יום בגורם מקצועי שמייצר ערך אמיתי לציבור, בעולמות סבוכים ובעיקר קשים לשירות בקרות מקרה ביטוחי. כך, יש בסיס לטענות הסוכנים כי עדיין אין מענה רגולטורי טוב דיו לשליטה של מקס ושל ישראכרט במאגר נתונים ייחודי, לצד השפעה רבה במיוחד על מי שלווה מהן כסף, כשבניגוד לכוונת הממונה מקס תעבוד רק עם חברת ביטוח אחת - דבר בעייתי שייצור הטיה. גם הממונה ער לאתגרים אלה, כאשר בקרב סוכני הביטוח מציינים כי כבר היום יש תחרות עיקשת בענף הביטוח, תוך ירידה בעלויות בשורת תחומים.

כמו כן, טוענים סוכני ביטוח, חברות כרטיסי האשראי הן לא בהכרח שחקניות של מחיר, כפי שעולה לטענתם מהריביות הלכאורה גבוהות שהן גובות באשראי שהן מעמידות. עם זאת, בהקשר זה נדגיש כי חברות כרטיסי האשראי מעמידות אשראי בסיכון גבוה מזה שבסטנדרט הבנקאי, כך שהצגת התשואה הגבוהה כשלעצמה מציגה תמונה מוטה.