צרפת: ההגבלות הוסרו, חצי טריליון אירו מופנה לשיקום כלכלי, ומקרון מבטיח לא להעלות מסים

נשיא צרפת נשא היום נאום מיוחד לאומה, בו בישר על "ניצחון ראשון על המגפה" • מסעדות ובתי קפה ייפתחו החל מהיום ברחבי פריז ללא הגבלה, תושבי צרפת יוכלו לבקר בבתי אבות, ובתי ספר ייפתחו ב־22 ביוני לתקופה קצרה בלבד לפני חופשת הקיץ

נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: רויטרס

רוב ההגבלות על החיים הציבוריים שהיו תקפות בצרפת בחודשים האחרונים בעקבות משבר הקורונה יוסרו החל מהיום (ב'), למעט האיסור על התקהלות באירועים המוניים - כך הודיע בראשון נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בנאום מיוחד לאומה, שבו בישר על "ניצחון ראשון על המגפה". מסעדות ובתי קפה ייפתחו החל מהיום ברחבי פריז ללא הגבלה, תושבי צרפת יוכלו לבקר בבתי אבות, ובתי ספר ייפתחו ב־22 ביוני לתקופה קצרה בלבד לפני חופשת הקיץ.

מקרון הדגיש בנאום מארמון האליזה, ששודר בזמן צפיית שיא בערוצי הטלוויזיה הצרפתיים, את הצורך של המדינה להשתקם כלכלית מצעדי הסגר והשיתוק הכלכלי שנקטה הממשלה כדי להיאבק בהתפרצות המחלה, שגבתה את חייהם של כ־29 אלף בני אדם בצרפת עד כה.

מקרון אמר כי ממשלת צרפת מתכננת להוציא כ־500 מיליארד אירו על שיקום הכלכלה, כולל התוכניות שכבר הציגה לחילוץ תעשיית התיירות (18 מיליארד אירו), תעשיית הרכב (8 מיליארד אירו) ותעשייה התעופה (15 מיליארד אירו). הוא הבטיח במקביל שלא להעלות מסים כדי לממן את תוכניות החילוץ הללו.

כלי התקשורת בצרפת כבר דנים בהשפעה של משבר הקורונה על הבחירות לנשיאות ב־2022, בשל הירידה בתמיכה בנשיא מקרון בחודשים האחרונים, המיוחסת לדרך התמודדותו עם המגפה. רק שליש מהצרפתים רואים את תפקודו של מקרון במהלך החודשים האחרונים באופן חיובי, לפי סקרים מקומיים, ורוב הקרדיט על ההצלחה היחסית הולך לראש הממשלה, אדואר פיליפ, שעשוי להתגלות כיריב פוליטי של הנשיא המכהן בבחירות הבאות.

מקרון גם הודיע על פתיחת גבולות צרפת - שמתרחשת במקביל במדינות רבות בתוך האיחוד האירופי החל מהיום (15 ביוני) - לתושבי האיחוד ואזור שנגן. חלק מהמדינות הטילו הגבלות על תושבי שבדיה וספרד, שתי מדינות שבהן ההתפרצות הייתה חמורה במיוחד.