שר הפנים אריה דרעי מבקש להאריך את פעילות הותמ"ל

במסגרת פעילות הוועדה המיוחדת מבקש שר הפנים להמשיך את ההיתר שניתן לה לפעול בתחום מתחמים גדולים לפינוי-בינוי, וכן להגדיל את פעילות הוועדה בתוכניות גדולות המתייחסות לאוכלוסייה הערבית והחרדית

שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

שר הפנים אריה דרעי מבקש להאריך את תוקף פעילות הוועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים, הותמ"ל. לקראת הארכת התוקף, פורסם אמש (ב') תזכיר חוק להערות הציבור המפרט את הצורך בהארכת הוועדה המיוחדת, כמו גם מספר שינויים שמבקש שר הפנים להכניס לנוסח החוק.

"הצורך בטיפול אסטרטגי בתחום הדיור טרם הסתיים, מכאן הצורך בהארכת החוק לתקופה נוספת, זאת לצד שינויים בו שנדרשים על-מנת למקד את פעילות הוועדה באתגרים תכנוניים נוספים שנמצא כי נכון לטפל בהם במסגרת ועדת תכנון ייעודית ברמה הארצית", כך נכתב בתזכיר החוק.

במסגרת פעילות הוועדה המיוחדת מבקש שר הפנים להמשיך את ההיתר שניתן לה לפעול בתחום מתחמים גדולים לפינוי-בינוי, וזאת לאור העובדה שהתוכנית האסטרטגית לדיור קובעת יעדים משמעותיים בתחום זה עד שנת 2040, ובידי הותמ"ל לסייע בהיבט זה בקידום ואישור תוכניות.

עוד מבקש השר דרעי להגדיל את פעילות הוועדה המיוחדת בתוכניות גדולות המתייחסות לאוכלוסייה הערבית והחרדית, וזאת בשל מחסור בתכנון והיצע ממוקד לאוכלוסיות אלה נכון להיום. על-פי תזכיר החוק, יישוב כזה יוגדר מתאים כאשר 30% מאוכלוסייתו ערבית או חרדית.

עוד מוצע במסגרת תזכיר החוק כי הותמ"ל תתמקד בתוכניות דיור גדולות בלבד, שיכולות לספר 2,500 יחידות דיור או יותר. נציין כי סעיף זה למעשה מגדיל את היקף יחידות הדיור הנדרש ממתחם כדי שהותמ"ל תוכל לטפל בו לעומת מה שהיה קיים עד כה.

נושא נוסף שמבקש משרד הפנים לחדד בכל הקשור לפעילות הותמ"ל הוא התמקדות גם בתוכניות הקרובות או שייכות למקומות בהם מפותחת או מתוכננת להיות מפותחת תחבורה ציבורית משמעותית כגון רכבת קלה וכדומה.

עוד מוצע בתזכיר החוק כי יקבעו גם כללים חדשים לפעילות הוועדה המיוחדת, וזאת לאור הניסיון שנצבר בפעילותה עד כה. בין היתר ניתן לראות סעיף המאפשר ליו"ר הוועדה לבטל את הצורך במינוי חוקר להתנגדויות למשל. מהלך שמפחית עוד יותר את אפשרות ההתנגדות לוועדה המיוחדת שנמוך היום גם כך.

עוד מוצע לקבוע כי למרות השינויים, תוכניות שנמצאות בתהליך או שנכנסו לתהליך עד מועד התפוגה ימשיכו להתקדם באותו המסלול שנקבע טרם ייכנסו הכללים החדשים לתוקף.