לאחר זינוק של כ-1,000% במניה: אילקס מקווה להשלים את מיזוג מדטכניקה

חברת הציוד הרפואי התגברה על הקשיים שנלוו לרכישת השליטה במדטכניקה ב-2011, והיא נחושה להשלים סוף-סוף את רכישת החזקות הציבור בחברה הבת

חברת אילקס מדיקל  המשווקת בדיקות רפואיות ומחזיקה בשליטה (54%) בחברת שיווק הציוד הרפואי מדטכניקה , עדכנה בתחילת השבוע את הצעת רכש החליפין שלה למניות החברה הבת שהוגשה בסוף חודש מאי, כשהעלתה ב-7.4% את התמורה. אילקס מקווה להשלים בכך סוף-סוף את תוכניתה למזג לתוכה את מדטכניקה, עליה רמזה כבר מיום שרכשה את השליטה בחברה בתחילת 2011.

מאז אותה רכישה ידעו עסקיהן של שתי החברות עליות ומורדות - וכך גם מניותיהן. אלא שמיד לאחר רכישת השליטה בה החלה מדטכניקה לאבד חוזים משמעותיים לשיווק ציוד רפואי בשוק הישראלי (השוק העיקרי שלה), ומנייתה צנחה כשהיא מושכת מטה את מניית אילקס, למרות שעסקיה של הרוכשת המשיכו לצמוח. 

כשמניותיהן של שתי החברות היו יחסית קרובות לשפל, ניסה משה בן שאול, מנכ"ל ומייסד אילקס, להשלים את רכישת הבעלות במדטכניקה באמצעות מיזוג בין החברות, אך בעלי המניות של מדטכניקה מקרב הציבור לא היו מעוניינים, וטענו כי ההצעה מייחסת שווי מופקע לאילקס. למעשה, קיבול של ההצעה אז, בשנת 2013, יכול היה בדיעבד להיות משתלם מאוד לבעלי המניות של מדטכניקה - לנוכח דהירתה של מניית אילקס בשנים הבאות, תוך שהיא גומאת קרוב ל-1000% ממחיר השפל באותה שנה.

חזקה בבדיקות ובנקי דם ברוסיה ואפריקה

אילקס, הנסחרת כיום בשווי שוק של מיליארד שקל, משווקת בדיקות דם ומתמחה בתחום בנקי הדם במדינות מתפתחות ותת-מפותחות (בעיקר רוסיה ואפריקה). בשנים האחרונות זכתה במספר חוזים יוקרתיים לשיווק בדיקות דם במדינות בהן התבססה, ובנוסף גם הרחיבה את פעילותה בישראל, ומכאן הצלחתה. מדטכניקה, הנסחרת כיום בשווי של 272 מיליון שקל, משווקת ציוד רפואי מתקדם בעיקר לבתי חולים וקופות חולים בישראל.

בן שאול, המחזיק ב-65 % ממניות אילקס, למד מהצעת הרכש הקודמת שהגיש לבעלי מניות מדטכניקה, והוא כבר אינו מנסה להציג לציבור מיזוג על פי הערכות שווי של החברות, אלא נצמד למתרחש בשוק.

ההצעה הנוכחית - המופנית למחזיקים ב-46% ממניות מדטכניקה, הכוללים בעיקר את הפניקס, מגדל, מיטב דש ואלפא ערך - מציעה כי עבור כל מניית מדטכניקה יקבל המחזיק 0.19 ממניית אילקס, כלומר נכס ששוויו היום בבורסה כ-20 שקל, או 18.5 שקלים במזומן. מחיר זה דומה למחירה הנוכחי של מניית מדטכניקה בשוק לאחר עלייה של כ-15% שרשמה בתוך כשבועיים ממועד הגשת הצעת הרכש.

אילקס עדיין מופסדת עשרות אחוזים על השקעתה 

את השליטה במדטכניקה רכשה אילקס במארס 2011 במחיר שהיה גבוה בכ-20% ממחיר השוק אז. היא שילמה כ-260 מיליון שקל לבעלת השליטה הקודמת, חברת ההשקעות עילדב, ולמנכ"ל מדטכניקה ישראל טאובר, תמורת 54% מהמניות, כשרוב הרכישה מומנה בהלוואות מבנקים. במועד הרכישה בן שאול אמר כי לחברות יש סינרגיות משמעותיות, אולם מיד לאחר מכן צללו מניות שתי החברות. 

מבט על גרפי המניות של השתיים מעלה כי מאז נרכשה השליטה במדטכניקה ועד השפל של שנת 2012 ירדה מניית החברה ב-67%, כשבאותה תקופה צונחת מניית אילקס בלא פחות מ-74%.

כשנתיים לאחר רכישת השליטה במדטכניקה הגישה אילקס הצעה למיזוג החברות לפי הערכות שווי שהיו מנותקות באותה עת (מאי 2013) ממחיר השוק: שווי של 387 מיליון שקל למדטכניקה, גבוה ב-140% ממחירה בשוק. אילקס עצמה הוערכה לצורך המיזוג ב-493 מיליון שקל, פרמיה של 190% על מחירה בשוק

בעלי המניות של מדטכניקה, ברובם גופים מוסדיים, לא אהבו את היחס בין הערכות השווי שצורפו אז להצעה - ועל כך הם ודאי מצטערים כ יום לנוכח הזינוק במניית אילקס, שעלתה מהשפל בלא פחות מ-980%. באשר למניית מדטכניקה, זו עלתה אמנם ב-140% מהשפל, אך אילקס עדיין מופסדת עשרות אחוזים על השקעתה בחברה. 

הצלחתה של אילקס נבעה כאמור בעיקר מחוזים בהם זכתה לשיווק בדיקות הדם שלה באפריקה ורוסיה. התוצאות העסקיות של החברה מרשימות: בשנת 2019 הציגה הכנסות של 634 המיליון שקל ורווח נקי של כ-65 מיליון שקל. ברבעון הראשון השנה עמדו הכנסות אילקס על 71 מיליון שקל, גידול של 17% לעומת הרבעון המקביל, והרווח הנקי הסתכם ב-14.5 מיליון שקל, ירידה של 7% מהמקביל.

בנוסף לפעילותה המסורתית של מדטכניקה ביבוא, שיווק והפצה של ציוד רפואי, היא גם הבעלים של חברת פלייט מדיקל, סטארט-אפ בתחום מכשירי ההנשמה הניידים. פלייט נסחרה בבורסה בת"א עד נובמבר 2019, אז רכשה מדטכניקה את החזקות הציבור בחברה והפכה אותה לפרטית.

מאז התפשטות וירוס הקורונה עלה משמעותית הביקוש למכשירי הנשמה, ומדטכניקה דיווחה כי בסוף הרבעון הראשון של השנה צמח צבר ההזמנות של פלייט ל-5.4 מיליון דולר, פי 5 מאשר ברבעון הקודם לו. צמיחה זו עשויה להיות זמנית, כאשר חברות תעשייה רבות בעולם מסבות את פסי הייצור שלהן למכונות הנשמה ומצמצמות את הפער בין ההיצע לביקוש. בשנת 2019 כולה רשמה מדטכניקה הכנסות של 307 מיליון שקל, גידול של 2%, ורווח של 14.7 מיליון שקל.