שוחד | בלעדי

כתב אישום בכפוף לשימוע נגד גילתק, יוריקומס ומנהליהן: שיחדו קצינים בצה"ל וקיבלו ממשרד הביטחון כספים במרמה

לפי כתבי החשדות שנשלחו לחברות גילתק ויוריקומס ול-10 חשודים נוספים, החברות קיבלו במרמה למעלה מ-100 מיליון שקל ממשרד הביטחון עבור עבודות שלא בוצעו או שלא נדרשו, לאחר ששיחדו את מי שהיו אמורים לפקח על עבודתם וזייפו מאות מסמכים צה"ליים

חייל צה"ל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חייל צה"ל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה מתכוונת להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד חברות תשתיות התקשורת "גילתק תקשורת פרויקטים" ו"יוריקומס (שקלובר) תשתיות תקשורת", מנהליה וקצינים בצה"ל, בחשד לביצוע מעשי מרמה, שוחד והלבנת הון במאות מיליוני שקלים - כך נודע ל"גלובס".

לפי כתבי חשדות שנשלחו השבוע לשתי החברות ול-10 חשודים נוספים, ובהם גם בכירי גילתק נסים מזרחי וחן שקולבר, קציני צה"ל ועובדים נוספים בחברות - במחלקה הכלכלית בפרקליטות סבורים כי יש בידם די ראיות המבססות מסכת של מרמה ושוחד שהוציאו לפועל גילתק ויוריקומס בין השנים 2012-2017. על-פי החשד, החברות, מזרחי ושקולבר ביצעו מעשי מרמה רבים, באמצעותם קיבלו מצה"ל וממשרד הביטחון במהלך תקופה זו למעלה מ-100 מיליון שקל.

בכתבי החשדות ששלחה המחלקה הכלכלית היא מתארת דרכי פעולה מגוונות שנקטו החברות ומנהליהן. בין היתר, נטען כי החברות דרשו מצה"ל וממשרד הביטחון תמורה העולה על סוגם וכמותם של המוצרים שסופקו בפועל במסגרת העבודות שביצעו עבורן, סיפקו מוצרים ושירותים שלא בהתאם להרשאה במסגרת ההתקשרות, ודרשו תשלומים ללא בסיס - תוך זיוף מאות מסמכים בהיקף נרחב ותוך מתן שוחד למספר קצינים ואזרחים עובדי צה"ל שהיו אמונים על פיקוח התנהלותן של החברות.

גילתק ביצעה בין השנים 2011 ל-2017 עבודות תשתית לתקשורת עבור משרד הביטחון בהיקף של כ-250 מיליון שקל, בעקבות זכייתה במכרזים שונים שמערכו בשנים אלה.

באחד המקרים, לפי החשד, גילתק, מזרחי ושקולבר נתנו שוחד בהיקף של כ-900 אלף שקל, בעצמם ובאמצעות קבלני משנה, לאזרח שעבד בחברה שנשכרה על-ידי צה"ל כדי לפקח על העבודות שביצעה גילתק.

בנוסף, הפרקליטות חושדת כי גילתק נתנה, באמצעות מזרחי ושקולבר, שוחד של עשרות אלפי שקלים לקצין צה"ל שהיה אחראי על פיקוח ואישור עבודות שביצעה. לפי החשד, טובות ההנאה שקיבל הקצין ניתנו בדמות מוצרים שסופקו לשימושו האישי, בעד פעולות הקשורות כאמור למילוי תפקידו.

הפרקליטות אף חושדת כי גילתק העניקה שוחד לאיש קבע בצה"ל, בתמורה לכך שדאג לתאם את תנאי מכרז אליו עמדה להגיש מועמדות.

עוד לפי החשד, גילתק, יוריקומס, מזרחי ושקולבר סיפקו במרמה ליחידות צה"ל ולמשרד הביטחון מוצרים ועבודות שאינם כלולים במכרזים בהם זכתה גילתק, ושאינם עומדים בדרישות המכרז. זאת הם עשו, לפי החשד, באמצעות הצגת מצגים כוזבים לפיהם המוצרים המסופקים נכללים בהוראות המכרז, ותוך הסתרת מעשים אלה, המוצרים שסופקו והיקף העבודה בפועל ממשרד הביטחון.

לפי החשד, החשודים פעלו מכך משום שידעו היטב כי אם היו מציגים למשרד הביטחון את העבודה שבוצעה באמת, לא היו מקבלים על כך תמורה, מכיוון שזו כלל לא נכללה בדרישות המכרז בו זכתה החברה.

בנוסף, גילתק מזרחי ושקולבר נחשדים כי זייפו חתימות של גורמים בצה"ל על חשבוניות שנשלחו למשרד הביטחון, במטרה להקדים את מועד קבלת התשלומים מהמשרד. עוד לפי החשד, החשודים זייפו מאות חשבוניות כוזבות שנשלחו לבנק הפועלים כאסמכתא להכנסות משמרד הביטחון כהכנסות עתידיות, לצורך קבלת הלוואות.

חקירת הפרשה נוהלה על-ידי חוקרי יאחב"ל בלהב 433 בשיתוף המלמ"ב, מצ"ח ורשות המסים. החקירה הפכה לגלויה בשלהי 2017 וכללה את מעצרם של למעלה מ-20 חשודים.

במסגרת החקירה נתפס רכוש רב של החשודים לצורכי חילוט עתידי, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. במקביל להגשת כבתי החשדות, המדינה הגישה השבוע בקשות להארכת צווי תפיסת רכוש.

בין יתר הרכוש שמוחזק על-ידי רשויות האכיפה: כמיליון שקל שנמצאו בחשבון של יוריקומס, צ'קים לפקודתה של גילתק בשווי של מאות אלפי שקלים, מחשבים, טלפונים ניידיים וקלסרי מסמכים של החברות ומנהליה החשודים, שני נכסי נדל"ן בבעלותו של שקולבר בחדרה, רכבי ביואיק ושברולט שהיו בבעלותו של אחד מקציני צה"ל שנטלו שוחד לפי החשד, ועוד.

עו"ד דרור מתתיהו, אשר מייצג את חברת יוריקומס מסר בתגובה: "אין כל קשר בין חב׳ יוריקומס לבין המעשים הנטענים בכתב החשדות ולפיכך לא ראוי היה לשרבב את שמה לפרשה. אנו סמוכים ובטוחים כי יוסר ממנה כל חשד, לאחר שתישמענה טענותינו בשימוע".

*** חזקת החפות: גילתק, יוריקומס, נסים מזרחי וחן שקולבר הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הם לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.