כשחטא היוהרה פגש את החטא הקדמון: שיכון ובינוי רוצה מנכ"ל ש"יכניס ידיים לבוץ"

השוק נדהם מהכוונה לפטר את אייל לפידות, וחתך כמיליארד שקל משווי השוק של שיכון ובינוי • הפיטורים עקב חילוקי דעות עם הדירקטוריון על רקע מה שכונה מעורבות יתר בענייני כלל ביטוח • בשו"ב החליטו לשים ברקס למנכ"ל שרצה להיות גם מנהל וגם בעל שליטה בחברה אחרת

תמיר כהן ואייל לפידות / צילום: איל יצהר, גלובס
תמיר כהן ואייל לפידות / צילום: איל יצהר, גלובס

הדיווח על פיטוריו הצפויים של אייל לפידות, המנכ"ל המוערך של קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי, היכו את שוק ההון בתדהמה. עם זאת, קשה לומר שאווירת נכאים שררה היום במשרדי החברה. היו גם מי ששמחו לאדו של המנכ"ל הכל יכול, שחשב ש"הכל מותר לו" וחטף מכה לפנים. "הדירקטוריון עשה לו זובור", התבטא גורם בחברה, ולא בלי סיפוק.

"לפידות מזלזל בדירקטוריון, ביו"ר, אפילו בבעלים. הוא פשוט לא סופר אף אחד", אומרים מקורבים לחברה. "הוא מתייחס לכולם כאילו הם עובדים אצלו. ידעו עוד לפני זה שאייל הוא אדם יהיר, אבל אף אחד לא תיאר לעצמו שעד כדי כך".

גם ביחס לתדמית שיצאה לו כמנהל מהטובים במשק, הם תוקפים אותו בחריפות: "הוא חשב שהוא כל יכול, ונוצרה לו הילה של 'מנהל-על' שמביא ביצועים. העניין הוא שניהול חברת ביטוח זה דבר אחר לגמרי מניהול חברה כמו שיכון ובינוי. בחברת ביטוח אתה מקבל כסף קבוע, אתה צריך לנהל כסף, לטפל בשירות לקוחות, בעוד שניהול של חברה כמו שיכון ובינוי דורש מאבק יומיומי כדי לזכות במכרזים ואי אפשר להצליח בלי להכניס ידיים לבוץ - מה עוד שזו חברה שחוותה בשנים האחרונות לא מעט משברים. אז נכון שהוא עשה קצת סדר כשהגיע, קיצץ עלויות, אבל זה שאתה יודע לעשות חיסכון, זה לא מספיק". גובת לפידות טרם התקבלה עד מועד סגירת העיתון.

מניית החברה קרסה הבוקר בכ-15% במחזור ענקי ובכך נמחק כמיליארד שקל משווי השוק של החברה. זאת בעקבות הפרסומים אמש על פיטוריו הצפויים לפידות כשנה לאחר כניסתו לתפקיד. זאת על רקע חילוקי דעות בין המנכ"ל הדומיננטי לדירקטוריון החברה, בראשות היו"ר תמיר כהן, איש אמונו של בעל השליטה בחברה, נתי סיידוף.

מניית שו"ב
 מניית שו"ב

מדובר בתמונת ראי לזינוק שנרשם במניית שו"ב עם הפרסום דבר מינוי הצפוי של לפידות למנכ"ל החברה בשלהי מארס 2019 (בפועל הוא נכנס לתפקיד בחודש יוני. מניית שו"ב המשיכה להציג תשואה מלהיבה גם בהמשך השנה החולפת, ועד אתמול הניבה "פרמיית לפידות" תשואה של כ-140% לבעלי המניות בשו"ב, כאשר שוויי החברה נסק לכ-6.5 מיליארד שקל טרם הירידות היום.

ביצועיסט, יחסי אנוש בעייתיים

הסיבה לכך הייתה בעיקר המוניטין שיצא ללפידות כמנהל ביצועיסט, היודע להציג קבלות מרשימות ושאינו נרתע מביצוע מהפכות וירידה לפרטים הקטנים ביותר. מוניטין זה נצבר בתפקידיו הקודמים ובעיקר בחברת הביטוח הפניקס, שאותה ניהל במשך עשור טרם המעבר לשיכון ובינוי ובחברת דלק ישראל, שניהל עוד קודם לכן. זאת למרות השם שיצא ללפידות כבעל יחסי אנוש בעייתיים, שאינו מהסס להתעמת עם הכפופים לו וגם עם בכירים ממנו.

כעת מתברר שיחסי האנוש העלו את לפידות ודירקטוריון שו"ב על מסלול התנגשות, שספק אם יש ממנו חזרה. היום פרסמה שו"ב דיווח לאקוני ולפיו "בישיבת דירקטוריון החברה שהתקיימה אתמול, 16 ביוני 2020, הוחלט על זימונו של מנכ"ל החברה, אייל לפידות, לשימוע טרם סיום הכהונה, וזאת על רקע מחלוקות בקשר לתפקודו. אם יגיעו הצדדים להבנות, יתייתר הליך השימוע".

פוקוס על שו"ב או כלל ביטוח?

מזה מספר חודשים, מספרים גורמים בחברה, יש בדירקטוריון הסתייגויות מדרך ההתנהלות של לפידות. ראשית, טוענית אותם גורמים, לפידות לא עוסק מספיק בענייני החברה, כאשר תשומת לב רבה מופנית מצידו להשקעתו בחברת כלל ביטוח (בה הוא מחזיק 4.2% מהמניות) ולמהלך שניסה להוביל לאחרונה יו"ר כלל, דני נוה, להדחת המנכ"ל, יורם נוה.

בין אם בגלל ההשקעה הפרטית בכלל ביטוח ובין אם בשל עניינים אחרים, טוענים אותם גורמים (לפידות מצידו לא הגיב עד כה לפרסומים בעניינו), התוצאה היא אחת: ענייני שו"ב מבחינתו של לפידות רחוקים מלהיות בראש סדר העדיפויות.

"הוא מקדיש זמן רק למה שמעניין אותו", אומרים המקורבים לחברה, "והתחום היחיד שמעניין אותו בשו"ב, זה הנדל"ן, וגם זה בקושי. אבל שו"ב היא חברה שיש לה תחומי פעילות נוספים. היא אחת החברות הכי חזקות בתחום התשתיות, וזה לא בא לביטוי עכשיו".

שנית, כאמור, אלה יחסי האנוש הבעייתיים של לפידות. מאז נכנס לחברה, עזבו אותה שורה של מנהלים, בין אם ביוזמת לפידות, שהנהיג תוכנית התייעלות וקיצוצים מסיבית בשו"ב, ובין כאלה שעזבו ביוזמתם. אחרים שנשארו בחברה, אומרים בגלוי שהם מחפשים עבודה.

"אף אחד לא מוכן לעבוד איתו", מספרים מקורבים לחברה. מאז הגיע, הוא לא הביא מנהלים בכירים, למעט רועי יקיר מהפניקס, שעבד איתו ומכיר אותו. "התוצאה היא, שבהיעדר מנהלים, תחומים רבים בחברה לא מטופלים כפי שהיו צריכים להיות".

השימוע: לפידות הופתע מאוד

בתחילת השבוע קיים דירקטוריון שו"ב ישיבה, שבה הסמיך את היו"ר, תמיר כהן, להיפגש עם לפידות ולפרוס בפניו את נקודות חוסר שביעות הרצון ממנו. פגישה כזו התקיימה ביום שני. גורמים מקורבים לנושא ידעו לספר שלפידות הופתע מאוד. ביום שלישי התקיימה ישיבה נוספת שבה פרס כהן בפני הדירקטוריון את תוכנו של הדו-שיח בינו לבין לפידות, וזה החליט פה אחד על זימונו לשימוע.

גורמים בחברה יודעים לספר, כי בדירקטוריון הרגישו במידה מסוימת "מרומים": "למרות שבדירקטוריון היו מודעים לבעייתיות באישיות של אייל, הם 'נשכבו על הגדר' בשביל שיגיע לשו"ב ויקבל שכר יוצא דופן, כי הם האמינו שהוא יכול להרים את החברה, שיש לו יכולות אישיות גם בתחומים שהוא לא בקיא בהם, כמו שקרה לו בעבר עם דלק ישראל. מה שקרה בפועל, זה בדיוק ההיפך. במקום לקחת את ההזדמנות הזו בשתי ידיים, הוא זרק אותה לפח".

מי בחש בקדירה של כלל ביטוח?

נדבך מרכזי בפיטוריו הצפויים של לפידות הוא כאמור השקעתו במניות כלל ביטוח. תחום הביטוח הוא "הלחם והחמאה" של לפידות, שעד שהגיע לשיכון ובינוי נחשב לאחד המנכ"לים המובילים בענף, שבו ניהל לאורך שנים שתי חברות - תחילה את ביטוח ישיר ולאחר מכן, ובהצלחה מרובה אף יותר, את הפניקס שהייתה אז בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה.

את הפניקס קיבל לפידות כחברה רדומה והוא עזב אותה ככזו שמתחרה בהראל על ההובלה של הענף. זמן קצר לאחר עזיבת הפניקס, ובמקביל למינוי למנכ"ל שו"ב, רכש לפידות מניות בכלל ביטוח, חברה ללא גרעין שליטה שאותה סימן כנראה כחברה שניתן יהיה להציף בה ערך רב.

את השקעתו בכלל ביטוח ביצע לפידות לצד בעלי הון נוספים - מורי ארקין, אלפרד אקירוב (דרך חברת אלרוב) ויקיר גבאי (שמכר בינתיים את מניותיו). על מנת להימנע מהצורך באישור מהרגולטור - דבר שהיה דורש עמידה בתנאים ואחריות רבה - הודיעו הרוכשים כאמור כי אינם מהווים קבוצה, וכל אחד מהם פועל עצמאית.

הסערה שפרצה לאחרונה בחברה - ניסיון של יו"ר כלל ביטוח דני נוה להדיח את המנכ"ל יורם נוה - חשפה כי ייתכן שהיה חיבור בין בעלי המניות הללו, ובכללם לפידות. כך, לאחר שהיו"ר הודיע לו על הכוונה להזיזו מתפקידו, שלח מנכ"ל כלל ביטוח מכתב חריף שבו הטיח האשמות ובהן שההדחה מבוצעת בשליחות בעלי המניות, שכבר סיכמו ודחפו למינוי רונן אגסי, מבכירי בנק לאומי, במקומו. בנוסף ציין יורם נוה כי לפידות ניסה לדחוף לביצוע עסקאות משותפות לכלל ביטוח ולשיכון ובינוי, תוך שביקר בחריפות מנהלים בקבוצת הביטוח.

האשמות אלה, שנושאות משקל אדיר מבחינת היבטי ממשל תאגידי ומול הרגולטור האחראי (הממונה על שוק ההון משה ברקת), עוררו את האחרון לפעול והוא בתורו הקפיא את ההדחה ודחף למינוי בודק חיצוני, השופט בדימוס יורם דנציגר ולצדו ד"ר איל גבע.

בסופו של יום הדוח של דנציגר וגבע לא מצא ראיות לחיזוק הטענות של המנכ"ל יורם נוה, אך הוא כן ציין כמה הערות ופגמים, ובכללם כאלה שנוגעים ללפידות. זאת משום שהתברר כי עצם השיחות של בעלי מניות עם יו"ר כלל ביטוח כי יש לפטר את המנכ"ל תוך שחלקם הציעו יחדיו את אגסי כמנכ"ל במקומו, החשיד כי הם מתואמים ביניהם, וזאת בניגוד למה שהפיקוח על הביטוח הוטה לחשוב.

הבודקים החיצוניים בכלל ביטוח קבעו בדוח שלהם כי "אנו סבורים שלא היה זה נכון מצד ניר ארקין (בנו של מורי ארקין, ר"ש) ומצד אייל לפידות להביע את עמדתם בפני יו"ר הדירקטוריון בדבר התאמת המנכ"ל לתפקידו", תוך שציינו כי "עוד גילו דנציגר וגבע בדוח שלהם כי "כמצוין במכתבו של אייל לפידות, הביע לפידות את עמדתו לגבי רמת הניהול בחברה במהלך מספר שיחות עם יו"ר הדירקטוריון".

עם זאת, הם גם ציינו בהקשר ללפידות כי "על אף האמור במכתב המנכ"ל, לא מצאנו שנפל פגם כלשהו באופן קבלת ההחלטות בחברה בעניין הצעתו של אייל לפידות לחברה לשקול הצטרפות כשותפה במתחם ה-1000 בראשון לציון".