מקורבי לפידות: "התנהלות דירקטוריון שו"ב יוצרת נזק לבעלי המניות ומהווה עילה לתביעה"

מניית שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-100% בחודשים לאחר שנחשף מינוי אייל לפידות למנכ"ל והיום היא התרסקה בכ-17% • מקורבים ללפידות: "התנהלות בעלי החברה ומי מטעמם מוזרה שלא לומר מעלה תהיות על האופן שבו נהגו, תוך שהם כורים לעצמם את הבור"

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

הפרסומים מאתמול בערב, והדיווח מהבוקר של שיכון ובינוי על פיטוריו הצפויים של המנכ"ל אייל לפידות, היכו את שוק ההון בתדהמה. עם זאת, קשה לומר שאווירת נכאים שררה היום במשרדי החברה. היו גם מי ששמחו לאדו של המנכ"ל הכל יכול, שחשב ש"הכל מותר לו" וחטף מכה לפנים. "הדירקטוריון עשה לו זובור", התבטא גורם בחברה, ולא בלי סיפוק.

"לפידות מזלזל בדירקטוריון, ביו"ר, אפילו בבעלים. הוא פשוט לא סופר אף אחד", אומרים מקורבים לחברה. "הוא מתייחס לכולם כאילו הם עובדים אצלו. ידעו עוד לפני זה שאייל הוא אדם יהיר, אבל אף אחד לא תיאר לעצמו שעד כדי כך".

עם זאת, מבחינת הסוחרים והמשקיעים בשוק ההון, שהקפיצו את מניית שיכון ובינוי  ביותר מ-100% בחודשים שחלפו לאחר ש"גלובס" חשף את הכוונה למנותו למנכ"ל בסוף חודש מרץ אשתקד, מדובר במהלך שגוי. אז זינקה המניה והיום היא הגיבה בירידה של 17% במחזור ענק, וסביר להניח שאם אכן לפידות יפוטר המניה תמשיך לאבד גובה בשבועות הקרובים. 

בכל אופן, מקורבים לאייל לפידות, הגיבו היום להזמנתו לשימוע לפני פיטורין ואמרו כי "השוק אמר את דברו כשלפידות נכנס לתפקיד, (בעלייה של 140% בשווי החברה, משווי של 2.7 מיליארד שקל ל-6.5 מיליארד שקל ) והוא אומר את דברו גם היום - ירידה חדה והפסד של יותר ממיליארד שקל למשקיעים ביום אחד בלבד. השוק מבחין היטב בניסיונות לבנות את הסיבות לפטורין, שנתפרו טלאי על טלאי ללא כל קשר למציאות. ברור לכול, שקודם ירו את החץ ועכשיו מנסים לסמן את המטרה".

עוד הם מציינים: "התנהלות בעלי החברה ומי מטעמם מוזרה שלא לומר מעלה תהיות על האופן שבו נהגו, תוך שהם כורים לעצמם את הבור ומרפדים אותו באמירות מופרכות שאין להן כל קשר לסיבות האמתיות של ההדחה. התנהלות הדירקטוריון יוצרת נזק לבעלי מניות החברה, כפי שהשתקף מהירידה בשער המניה היום, המהווה עילת תביעה נגד החברה בהתנהלות התמוהה הזאת".

המפסיד הגדול מצניחת המנייה הוא בעל השליטה בחברה, איש העסקים נתי סיידוף, שמחזיק בכ-47% מההון. סיידוף רכש ביוני 2018 את השליטה מידי שרי אריסון בכ-1.1 מיליארד שקל ואתמול הגיע שווי החזקתו לכ-3 מיליארד שקל. היום "גילחה" הקריסה במניה כ-510 מיליון שקל משווי ההחזקה של סיידוף. 

בתחילת השבוע קיים דירקטוריון שו"ב ישיבה, שבה הסמיך את היו"ר, תמיר כהן, להיפגש עם לפידות ולפרוס בפניו את נקודות חוסר שביעות הרצון ממנו. פגישה כזו התקיימה ביום שני. גורמים מקורבים לנושא ידעו לספר שלפידות הופתע מאוד. ביום שלישי התקיימה ישיבה נוספת שבה פרס כהן בפני הדירקטוריון את תוכנו של הדו-שיח בינו לבין לפידות, וזה החליט פה אחד על זימונו לשימוע.

גורמים בחברה יודעים לספר, כי בדירקטוריון הרגישו במידה מסוימת "מרומים": "למרות שבדירקטוריון היו מודעים לבעייתיות באישיות של אייל, הם 'נשכבו על הגדר' בשביל שיגיע לשו"ב ויקבל שכר יוצא דופן, כי הם האמינו שהוא יכול להרים את החברה, שיש לו יכולות אישיות גם בתחומים שהוא לא בקיא בהם, כמו שקרה לו בעבר עם דלק ישראל. מה שקרה בפועל, זה בדיוק ההיפך. במקום לקחת את ההזדמנות הזו בשתי ידיים, הוא זרק אותה לפח".