משרד התקשורת הופתע מעוצמת הביקורת על ההקלה המסתמנת להוט

בכירים במשרד אומרים שעדיין מדובר בשימוע בלבד וצריך לחכות להחלטה סופית. הקלות להוט מעוררות גם ביקורת פנימית על כך שהיא אינה מיישמת שוק סיטונאי מלא ברשת שלה

שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במשרד התקשורת הופתעו מעוצמת הביקורת על השימוע הציבורי שפרסמו לעניין ביטול חובת הפריסה האוניברסלית של הוט בסיבים אופטיים. בכירים במשרד התקשורת הדגישו כי מדובר בשימוע בלבד לתגובת הציבור ולכן צריך לחכות ולראות מה תהיה עמדת הצוות הבינמשרדי בתום השימוע, כך שאין עדיין מה למהר ולהסיק מסקנות. מי שתביא לשר התקשורת את ההמלצה הסופית בעניין תהיה ככל הנראה המנכ"לית החדשה לירן אבישר בן חורין.

פרסום ההחלטה בעניין הוט העלתה מחדש את הוויכוח והמחלוקות הקשים סביב מילוי חובותיה של הוט בעניין הפריסה שלה. מדובר בנקודה רגישה מאד ביחסי מפקח-מפוקח, כיוון שמדובר בסיטואציה שלא ניתנת לפתרון במסגרת של תשובה לכאן או לשם ונדרשת לפתרון מאוזן בין ההכרה שהוט לא יכולה לפרוס פריסה אוניברסלית מלאה של סיבים וזה לא הגיוני לדרוש זאת ממנה, ומנגד, לפתור אותה לחלוטין מהחובה, משמעה פגיעה במשילות ובאינטרס הציבורי שהמחוקק אמור להגן עליו.

בכל מקרה אם וכאשר תתקבל ההחלטה לפתור את הוט לגמרי מחובת הפריסה, מדובר בהקלה ששווה מאות מיליוני שקלים ושקשה להעריכה כי לא ניתן לדעת מה יהיה היקף הפריסה שהוט תחליט שכדאית לה.

ההחלטה בעניין הוט אינה חופפת את ההשקפה של שר התקשורת הנכנס יועז הנדל שמרבה לדבר על חובת הפריסה בגבולות ובפריפריה של סיבים אופטיים מכיוון שההחלטה מעבר לשורה שלמה של בעיות שהיא מעוררת, מייצרת מציאות לפיה מי שייהנה מתחרות מרוכזת בין מפעילים ועל השקעות בסיבים יהיו אזורי הביקוש שלבד. נזכיר שסלקום ופרטנר פורסות באזורים שכדאיים להן כלכלית בלבד ולכן סביר להניח שאם הוט תיכנס לסיבים ויוסרו מעליה כל חובות הפריסה, היא תלך בדיוק לאותם מקומות.

בהנחה שמשרד התקשורת לא יטיל על הוט חובת פריסה אוניברסלית של סיבים (וגם אם היה מטיל הוט לא הייתה מסוגלת לבצע) למשרד יש כמה ברירות במקרה הזה: להתיר את ההחלטה על כנה ולאפשר להוט לצאת לפעולה ללא כל מגבלות, או להטיל עליה מגבלות נוספות כפי שנעשה במקרה של IBC שגם לה הייתה חובת פריסה אוניברסלית והיא בוטלה בדיוק בטענה לחוסר כדאיות כלכלי, ולכן נקבעה לה חובת פריסה מוגבלת של 40% מבתי האב ומנגד חויבה לפריסה גם בפריפריה באופן סמלי.

כאן המקום להזכיר שזו לא הדרישה היחידה של הוט בטרם תצא לפרויקט סיבים והיא דורשת להסיר מעליה את מגבלות ההפרדה המבנית ולאפשר לה לספק אינטרנט בצורה ישירה כפי שקורה בפרטנר וסלקום ללא תיווכים וללא פיצולים. אלא שבמקרה הזה למשרד יש בעיה יותר קשה עם הוט מכיוון שהוא שוכנע שהחברה לא מיישמת כראוי את מתכונת השוק הסיטונאי שחלה עליה במכירת שירותים לפרטנר וסלקום. במשרד קיימת ביקורת על הוט בטענה שהחברה נוקטת במדיניות מחירים שמייתרת את הכדאיות הכלכלית של מתחרותיה להציע על גבי הרשת שלה שירותים. במלים פשוטות היא מוכרת במחירים קמעונאיים יותר זולים מאשר המחיר הסיטונאי שקבע לה משרד התקשורת. כל עוד הוט ממשיכה במדיניות זו אומרים גורמים בכירים במשרד התקשורת שיהיה קשה מאד לאפשר לה למכור אינטרנט בצורה ישירה ולבטל את חובת ההפרדה המבנית החלה עליה.