שר הבינוי והשיכון ליצמן ממליץ על ביטול מס הרכישה המוגדל למשקיעים בפריפריה

כתב לשר האוצר כ"ץ כי "הפחתת מס הרכישה באזורי הפריפריה תתמוך במדיניות הממשלה להביא לשינוי במגמת העלייה במחירי הדיור" • היוזמה של שר האוצר הקודם כחלון, שהעלתה את המס לרוכשי דירה שנייה ומעלה לעד 10%, הביאה לירידה דרמטית בשיעור המשקיעים בשוק

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

האם אחד מהצעדים המשמעותיים בהן נקטה הממשלה הקודמת במלחמתה במחירי הדירות הגבוהים בדרך לביטול? על פי מכתב ששלח שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לשר האוצר ישראל כ"ץ - ייתכן שכן.

מדובר ביוזמה של השר ליצמן לשינוי הוראת השעה שנקבעה על ידי הממשלה הקודמת בשנת 2015, שעיקרה היה העלאה משמעותית של מס הרכישה על דירות להשקעה.

נזכיר שהיה זה אחד מהכלים המשמעותיים בהם נקט שר האוצר הקודם משה כחלון, במסגרתו תוך מספר ימים ב-2015 נקבעה הוראת השעה האמורה ומס על רוכשי דירה שנייה ומעלה (משקיעים) האמיר לרמה של 8% ו-10% (השיעור הגבוה יותר לרכישה של דירה שמחירה גבוה מכ-5 מיליון שקל). מהלך זה גרר השפעה ניכר על הענף, שבמסגרתה הופחת שיעור המשקיעים בשוק (מכלל העסקאות המבוצעות בו על ידי כלל הרוכשים) מרמה של 30% ומעלה לשפל של 12% לאחרונה. עד היום צעד זה נחשב לאחד הצעדים שהשפיעו על ענף הנדל"ן בצורה הנרחבת ביותר מכלל הצעדים שננקטו.

על פי מכתב ששיגר שר הבינוי והשיכון ליצמן לשר האוצר - מבקש הראשון לשנות את המצב הקיים ולקבוע כי מס הרכישה המוגדל יבוטל. עם זאת, עמדתו של ליצמן היא לביטול מס הרכישה המוגדל רק בפריפריה ולא במרכז הארץ. למהלך זה, אם יצא אל הפועל, משמעות רחבה בענף הנדל"ן הן בכל הקשור להתנהגות כלל השחקנים בענף והן בגביית מסים. כך, אומנם מדובר בהורדה של מס מסוים, אך אם המהלך יגרור עלייה בשיעור עסקאות, גביית המס תעלה בהתאם כאשר העסקאות גוררות גם מסים נוספים הקיימים בענף הנדל"ן. נושא זה מקבל משמעות נוספות בימי קורונה והבור התקציבי.

"הפחתת מס הרכישה באזורי הפריפריה בלבד תתמוך במדניות הממשלה להביא לשינוי במגמת העלייה במחירי הדיור וזאת באמצעות המשך ריסון ביקוש המשקיעים במרכז, הסטה של ביקושים מהמרכז לפריפריה (בשל הפרשי המיסוי שייווצרו) והמשך בנייה חדשה לטובת הביקוש לדירות להשקעה", כך כתב ליצמן במכתבו לשר האוצר כ"ץ.

חשוב לציין כי במסגרת עמדתו של ליצמן שהועברה לשר האוצר - הכבדת המס על המשקיעים תמשיך לפעול במרכז. עם זאת, ההצעה האמורה לא כוללת רשימה או מפה מדויקת הקובעת אלה יישובים יחשבו כיישובי פריפריה למטרה זו ומה גבולות אזור המרכז. אם המהלך ייצא לפועל, גם בנקודה זו צפויה מלחמה לא פשוטה.