תקועים בבית? משקיעי הנדל"ן הקטנים ניצלו את הסגר

אלפי משקיעים קטנים בארה"ב משתתפים בהשקעות נדל"ן באמצעות מימון המונים • מאז מרץ, ההצעות להשקעה באתר CrowdStreet ירדו ב-70%, אך הביקוש של משקיעים קטנים עלה ב-50%

השקעות בבנייני דירות בקליפורניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
השקעות בבנייני דירות בקליפורניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אלפי משקיעים קטנים בארה"ב, שעדיין מרותקים לבתיהם בגלל הקורונה, מעבירים את הזמן בהשקעה בנדל"ן, באמצעות מימון-המונים - צבירת סכומי כסף קטנים מאנשים רבים, למימון יוזמה עסקית או השקעה בנכס. הם קונים אחזקות קטנות בבנייני דירות, במלונות ובנכסים אחרים.

הפעילות באתרי מימון ההמונים אמנם צנחה בחדות יחד עם מכירות נדל"ן בתקופת המשבר, אך עסקאות שיוצאות לדרך נהנות מביקוש חזק. חלק מזה נובע מההנחות, שיכולות להגיע עד 20% מהמחיר של הנכסים בהשוואה לימים שלפני המגפה.

מאז שארגון הבריאות העולמי הכריז על המגפה באמצע מרץ, ההצעות להשקעה באתר CrowdStreet ירדו ב-70%, אך הביקוש של משקיעים קטנים עלה ב-50%, לפי איאן פורמיגל, מנהל ההשקעות הראשי של האתר.

"המשקיעים עדיין מחפשים מוצר כזה"

"לקח ל-CrowdStreet כמה דקות בתחילת מאי לגייס 12.5 מיליון דולר לפרויקט דירות שמתוכנן ליד תחנת המטרו Tenleytown בוושינגטון הבירה, על ידי אורבן אינווסטמנט פרטנרס", אמר פורמיגל. "ביום שבו פתחנו את ההשקעה למימון היה לנו ביקוש של יותר מ-25 מיליון דולר".

קרן של 50 מיליון דולר שהשיקה בדצמבר החברה הקבלנית ג'יימסטאון, קיבלה השקעות חדשות בכל שבוע במהלך הסגר. ההשקעה המינימלית היא 2,500 דולר. "המשקיעים עדיין מחפשים מוצר כזה", אמר מייקל פיליפס, נשיא החברה.

יותר מ-330 אלף משקיעים קטנים השקיעו בבנייני משרדים, מלונות, דירות ועוד נכסים באמצעות חברות מימון המונים, אומר איאן איפוליטו, מייסד ועורך כתב העת המקצועי Real Estate Crowdfunding Review.

הרגולציה הפדרלית הקלה יחסית על מימון ההמונים, והקלות בהצטרפות אונליין להשקעה הביאו את החברות הללו לגיוס של יותר מ-10 מיליארד דולר, מעריך איפוליטו, שמשקיע אישית בכמה עסקאות מימון המונים.

עד כה, רוב הפעילות של אתרי מימון ההמונים מתמקדת בדירות להשכרה. המשקיעים רוכשים בניין בבנייה שתסתיים רק בעוד שנתיים, או בניינים ברמה גבוהה שבהם רוב הדירות כבר הושכרו.

פורמיגל אומר שהשקעות בבנייני דירות באיכות גבוהה נמכרות ב־CrowdStreet ב-5% או 10% פחות מהמחיר לפני המגפה. גם הצעות ראשונות של עסקים במצוקה מתחילות להופיע. CrowdStreet מגייסת כעת יותר מ-15 מיליון דולר לרכישה ב-80 מיליון דולר של מלון בבולטימור. הרוכשת חתמה על חוזה לרכישת המלון ב-100 מיליון דולר לפני המגפה, אך המוכרת הסכימה להוריד את המחיר.

רבים בתחום מימון-ההמונים מצפים להזדמנויות-מצוקה נוספות. "אני חושב שיהיו לנו הזדמנויות של פעם בדור לייצר הון", אמר ויפג'ני פאטל, בן 51 מדנבר, שהשקיע יותר ממיליון דולר באמצעות חברות שונות. "יש הרבה פחד, ופחד מייצר הזדמנויות".

הסכנות: החברות לא נבחנו בשוק יורד

אנליסטים מזהירים שקשה אפילו למקצועני נדל"ן משופשפים לדעת מתי שוק עומד בפני מהפך חיובי. אף אחת מחברות מימון ההמונים לא נבחנה מעולם בירידה בשוק. יש גם כמה חברות מימון המונים שמאבדות ערך. עם חלקים מארה"ב שעדיין בסגר או רק יוצאים מהסגר, והאבטלה בשמיים, תזרימי המזומנים של אלפי בנייני משרדים, מלונות וקניונים קרסו.

CrowdStreet דיווחה בשבוע שעבר שהיא פיטרה 24 מ-110 עובדיה מפני שהיא אינה רואה את סוג הצמיחה שהיא ציפתה לו השנה.