המכון הביולוגי: ניסוי באוגרים הראה יעילות לחיסון שפיתחנו לקורונה

האוגרים שקיבלו את החיסון ירדו פחות במשקל, הנזק לריאותיהם היה בממוצע מינימלי, ובדמם לא ניתן היה למצוא שאריות של הווירוס • ד"ר אנתוני פאוצ'י אמר לאחרונה כי עדיין מדובר על לוח זמנים של לפחות 12-18 חודשים עד שחיסון יעיל יהיה זמין לציבור הרחב

ניסוי בתנאי מעבדה / צילום: רויטרס
ניסוי בתנאי מעבדה / צילום: רויטרס

חוקרים מן המכון הביולוגי וממכון ויצמן פרסמו במהלך סוף השבוע מאמר המסכם ניסוי שנערך באוגרים, בו נמצא כי החיסון שפותח על ידי החוקרים עשוי להועיל מול קורונה. בניסוי טופלה קבוצה של אוגרים בחיסון, ולאחר מכן חשפו החוקרים לווירוס את קבוצת האוגרים המטופלים וכן קבוצת ביקורת של אוגרים שלא קיבלו את החיסון. האוגרים שקיבלו את החיסון ירדו פחות במשקל, הנזק לריאות שלהם היה בממוצע מינימלי לעומת נזק מפושט בריאות של אוגרים שחלו בלי לקבל את החיסון, ובדם של האוגרים המחוסנים לא ניתן היה למצוא שאריות של הווירוס.

כמו כן, האוגרים שטופלו במנה אחת של החיסון פיתחו נוגדנים נגד וירוס הקורונה. הנוגדנים היו מסוג Neutralizing Antibodies , שהם הנוגדן המשמעותי למניעת הדבקה בווירוסים.

החיסון שקיבלו האוגרים מבוסס על נגיף אחר הפוגע בדרך כלל בחיות משק וחרקים, ורכיב אחד בו הוחלף ברכיב מוירוס הקורונה, אשר אחראי להיקשרות של וירוס הקורונה לתא האנושי. לכן התקווה היא שמערכת החיסון של הגוף תזהה את אתר הקשירה הזה, תפתח נגדו נוגדנים ואלה ימנעו מוירוס הקורונה להיקשר לתא.

המחקר פורסם באתר Biovirx המיועד לפרסום מאמרים לפני הדפסתם בכתב עת רשמי.

בכך מתקדם המכון הביולוגי צעד נוסף בפיתוח החיסון שלו לווירוס הקורונה. כיום ישנם כמה עשרות גורמים אקדמיים ומסחריים אשר פועלים לפיתוח חיסון לקורונה. מלבד המכון הביולוגי ישנה בתחרות נציגה ישראלית נוספת, חברת MiVax המפתחת חיסון שמקורו במכון מיג"ל בגליל. החיסונים המתקדמים ביותר היום, שנמצאים כבר בניסויים בבני אדם, הם של החברות מודרנה, Sinovax הסינית, סינופארם הסינית ואוניברסיטת אוקספורד יחד עם חברת התרופות אסטרהזנקה. לחברות הללו תוצאות ראשוניות המעידות על הגברת כמות הנוגדנים נגד קורונה בבני אדם. החברות אינוביו האמריקאית, ופייזר, ג'ונסון אנד ג'ונסון וסנופי הבינלאומיות, החלו כולן לבחון חיסונים בבני אדם אך עדיין לא פרסמו תוצאות.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הבכיר למלחמה בקורונה בממשל האמריקאי, אמר לאחרונה כי עדיין מדובר על לוח זמנים של לפחות 12-18 חודשים עד שחיסון יעיל יהיה זמין לציבור הרחב.