הקורונה הלמה גם בזאפ: קבוצת אתרי האינטרנט שבשליטת קרן אייפקס מפטרת כ-100 עובדים

מדובר בכמעט רבע מ-450 עובדי קבוצת זאפ, ממנה נמסר כי "המשבר הכלכלי גרם לחברה להתאים את פעילותה לתנאי השוק המשתנים, כשהיא מושפעת מהפגיעה מתמשכת בעסקים הקטנים והבינוניים" • לפני כשנתיים נכשל ניסיון הנפקתה של זאפ בת"א

קבוצת אתרי האינטרנט זאפ, הנמצאת בשליטת קרן אייפקס ישראל שמובילה זהבית כהן, מפטרת 100 מתוך 450 עובדים המועסקים בקבוצה - כך נודע ל"גלובס". המהלך, מעריכים בשוק, מתרחש לצורך התאמת מצבת כוח-האדם בקבוצה, בעקבות ירידה חדה בהיקפי הפעילות של זאפ בשל מגיפת הקורונה.

מזאפ נמסר בתגובה כי "המשבר הכלכלי הביא את החברה לבחון את פעילותה והתאמתה לתנאי השוק המשתנים, כשהיא מושפעת מהפגיעה המתמשכת בעסקים הקטנים והבינוניים. לצערנו הרב, נאלצנו להיפרד מחלק מהעובדים שלנו, תוך שמירה מלאה על זכויותיהם".

קבוצת האינטרנט זאפ פועלת בתחום הפרסום, השיווק ואספקת כלי ניהול עבור עסקים קטנים ובינוניים. החברה הוקמה ב-1968 על-ידי קבוצת עורק של מוריס קאהן תחת השם "דפי זהב", ועסקה בפרסום ובשיווק עסקים באמצעות מדריכים מודפסים. החל מאמצע העשור הקודם הרחיבה זאפ את פעילותה בתחום הפרסום והשיווק לעסקים באמצעות הפעלת אתרי אינטרנט. בין אתריה הבולטים נמנים אתר השוואת המחירים זאפ, אתרי המסעדות רסט, אתרי זאפ מתחתנים, זאפ דוקטורס, זאפ טרוול, זאפ דפי זהב ואחרים.

זאפ, כך נכתב באתר החברה, "מנהלת עשרות אתרי צרכנות מובילים מעולמות תוכן מגוונים. אתרי הקבוצה מציעים לגולשים חוויית חיפוש נוחה עם מגוון כלים מתקדמים, המאפשרים לצרכנים לקבל החלטות חכמות".

ההנפקה נגנזה

קודם להעברת הבעלות בזאפ לידי קרן אייפקס, בשנת 2015, סבלה זאפ מכרוניקה של העברות שליטה תכופות שהפכו אותה לחברה ממונפת ועתירת חובות. ב-2004 היא נמכרה ע"י עורק לקרן הפרייבט אקוויטי מרקסטון, וכמה שנים לאחר מכן נמכרה לקרן בבקוק אנד בראון, שתחתיה עברה הסדר חוב, שהעביר את הבעלות בה לידי נושי האג"ח של החברה, הגופים המוסדיים, אשר מכרו אותה בתורם לקרן אייפקס.

שלוש שנים לאחר רכישתה ניסתה אייפקס להנפיק את זאפ בקיץ 2018 בבורסה בתל-אביב, לפי שווי של 650-700 מיליון שקל - הגבוה ביותר מפי שלושה מהשווי שבו רכשה את החברה. במסגרת ההנפקה תכננה הקרן למכור מניות קיימות לציבור בהיקף של כ-200 מיליון שקל. אלא שהגופים המוסדיים בשוק ההון דרשו קיצוץ דרסטי של 40% בשווי החברה, לכ-400 מיליון שקל - קיצוץ לו סירבו באייפקס, שנאלצה לגנוז את ההנפקה.

לרוע מזלה של הנפקת זאפ המתוכננת, היא גם נפלה על עיתוי שבו נקלע השוק הראשוני בתל-אביב לחולשה ניכרת, אשר הובילה לביטולן של לא מעט הנפקות נוספות.

בדוחות הכספיים שפורסמו טרם ניסיון ההנפקה הציגה זאפ צמיחה של כ-8% בהכנסותיה בשנת 2017, שהגיעו ל-247 מיליון שקל. הרווח התפעולי השנתי שלה קפץ באותה שנה ב-50% ל-52 מיליון שקל, והרווח הנקי השנתי טיפס ב-40% ל-32 מיליון שקל.

אז, במועד ניסיון ההנפקה לפני כשנתיים, הועסקו בקבוצת זאפ 580 עובדים, והיא נוהלה בידי אילן צחי. זה האחרון פרש בסוף 2018 (לאחר שלוש שנים בתפקיד) בעקבות כישלון ההנפקה, והוחלף בידי רמי חזן, המנכ"ל הנוכחי.

מוטי בן משה מחזיק ב-10%

קרן אייפקס עצמה רכשה כאמור זאפ מידי שורה של גופים מוסדיים בשנת 2015 תמורת 145 מיליון שקל. מספר חודשים טרם ניסיון ההנפקה המתוכנן בבורסה (אוגוסט 2018) ניהלה הקרן מכרז למכירת זאפ לגוף בינלאומי גדול (בין המתעניינים הוזכר שמה של פירמת ההוצאה לאור הגרמנית אקסל שפרינגר), אך לא הצליחה לקבל את המחיר שדרשה. בעל מניות נוסף בזאפ כיום הוא איש העסקים מוטי בן משה, המחזיק ב-10% מהמניות.

את מניות השליטה בזאפ מחזיקה קרן הפרייבט אקוויטי AMI, שהקימה זהבית כהן במסגרת קבוצת אייפקס ישראל. הקרן, שנועדה לביצוע השקעות בעסקים בגודל בינוני, גייסה ב-2015 כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל וגם מהעולם.

עם זאת, עד היום - למרות תשואות חלומיות שהניבו בשנים האחרונות קרנות פרייבט אקוויטי מקומיות - לא הצליחה AMI להציג הצלחות משמעותיות במי מהשקעותיה.