זאפ (ZAP) | בלעדי

קרן אייפקס הרימה ידיים: בוטלה הנפקת זאפ בת"א

ביטול ההנפקה, יומיים אחרי פרסום טיוטת התשקיף השנייה, הוא על רקע דרישת המשקיעים לחתוך כ-40% משווי ההנפקה, כך שישקף שווי של כ-400 מיליון שקל • השווי הראשוני שלפיו ביקשה אייפקס לבצע את ההנפקה עמד על כ-650-700 מיליון שקל

בוטלה הנפקתה המתוכננת של חברת האינטרנט זאפ בבורסה בת"א. ל"גלובס" נודע כי קרן אייפקס, בעלת השליטה בזאפ, החליטה על הביטול לנוכח תנאי השוק - יומיים לאחר שפרסמה טיוטת תשקיף שנייה לקראת הנפקת המניות.

בימים האחרונים ניהלו אייפקס וחתמי ההנפקה, בראשות לאומי פרטנרס, שיחות אינטנסיביות מול כמה גופים מוסדיים, בניסיון להגיע להבנות לגבי מחיר שיאפשר להוציא את ההנפקה לפועל אך הללו לא נשאו פרי. ככל הידוע, המוסדיים דרשו קיצוץ אגרסיבי של כ-40% במחיר ההנפקה של זאפ, כך שישקף שווי של כ-400 מיליון שקל, לעומת שווי ראשוני של כ-650-700 מיליון שקל שלפיו ביקשה אייפקס לבצע את ההנפקה. שווי זה גבוה ביותר מפי ארבעה מזה שבו רכשה את הבעלות בזאפ מידי שורה של גופים מוסדיים בשנת 2015.

במסגרת ההנפקה ביקשה אייפקס לבצע הצעת מכר של מניות זאפ בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל - שיהוו נתח של כ-30% מהון החברה. גורמים בשוק ציינו בפני "גלובס" כבר עם היוודע השווי הראשוני לפיו קודמה ההנפקה כי "זהו שווי שאייפקס יכולה רק לחלום עליו, כי אין סיכוי שההנפקה תעבור אצל המוסדיים במחיר כזה מנופח".

תנאי השוק לא פעלו לטובתה של אייפקס ועל רקע פידיונות נרחבים שנרשמים בקרנות הנאמנות, גדלה בתקופה האחרונה הסלקטיביות בשוק. גם רצונה לבצע את ההנפקה באמצעות הצעת מכר לא תרם לקידום המהלך. חולשת השוק הובילה בחודשים האחרונים לביטול כמה הנפקות שעמדו על הפרק, בהם אייס אוטו דיפו, סלטיק ומסיעי שאשא, כשלעומתן חברות גדולות יותר דוגמת גלוברנדס וכלל משקאות צלחו את גיוס ההון הראשוני שקידמו רק לאחר חיתוך משמעותי בשווי המבוקש. האחרונה מבין ההנפקות שכבר הגיעה לשלב המכרז המוסדי אולם בוטלה הייתה של רשת הסופרמרקטים פרשמרקט.

את הבעלות בזאפ רכשה קרן אייפקס, שמובילה זהבית כהן, בשנת 2015 תמורת סכום של 145 מיליון שקל, מידיהם של כמה גופים מוסדיים, שהשתלטו על החברה ב-2009 במסגרת הסדר חוב שנעשה לאג"ח שלה. זאפ פועלת בתחום הפרסום, השיווק ואספקת כלי ניהול עבור עסקים קטנים ובינוניים. לפי הנתונים שהיא מציגה, באתרי הקבוצה כ-400 אלף עסקים רשומים, כ-23 אלף לקוחות משלמים וכ-16 מיליון כניסות גולשים בחודש. בסך הכול לזאפ כיום 23 אתרי אינטרנט, ועם הבולטים שבהם נמנים אתר השוואת המחירים זאפ, אתר המסעדות רסט, אתר מתחתנים, אתר הרפואה זאפ דוקטורס, זאפ משלוחים ואתרי תוכן בתחומים נוספים, ובהם משפטים, עיצוב וחוגים.

זאפ הוקמה ב-1968 תחת קבוצת עורק תחת השם "דפי זהב", ועסקה ממועד הקמתה בפרסום ושיווק עסקים באמצעות מדריכים מודפסים, ומשנת 2005 הרחיבה את פעילותה בתחום הפרסום והשיווק לעסקים באמצעות הפעלת אתרי אינטרנט. ב-2013 סיימה את עיקר פעילותה בתחום המדריכים המודפסים.בסיכומה של 2017 הציגה זאפ צמיחה של כ-8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-247 מיליון שקל. הרווח הגולמי השנתי שלה גם היה במגמה חיובית בשנה שעברה, למרות שחיקת שיעורו מסך המכירות. אחרי צמצום ניכר בהוצאות הנהלה וכלליות לאחר הפרשה בגין תביעה שנרשמה ב-2016, הרווח התפעולי השנתי של זאפ קפץ ב-50% ל-52 מיליון שקל, והרווח הנקי השנתי טיפס ב-40% ל-32 מיליון שקל.