תובעים במספרים: התייקרות ניכרת בביטוחי דירקטורים ומנהלים בחברות אמריקאיות ואוסטרליות

הסיבה להתייקרות החדה בדמי הביטוח מיוחסת לגידול במספר התביעות של בעלי מניות, וגם לגודל הפיצויים וההסדרים הנפסקים לחברות • וכן, גם הקורונה אשמה

משרדי ענקית הביטוח AON בטורונטו, קנדה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
משרדי ענקית הביטוח AON בטורונטו, קנדה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חברות רבות בארה"ב ובאוסטרליה משלמות השנה פרמיות ביטוח מוגדלות למדי לכיסוי תביעות נגדן ונגד דירקטורים ומנהלים בכירים שלהן. הסיבה להתייקרות החדה בדמי הביטוח, אומרים סוכני ביטוח, היא גידול במספר התביעות של בעלי מניות, וגם בגודל הפיצויים וההסדרים נגד החברות שנפסקים על ידי מושבעים. גורם נוסף הוא ריבוי של חברות למימון התדיינות משפטית, אשר משקיעות בסכסוכים משפטיים.

בארה"ב, הפרמיות לביטוח דירקטורים ומנהלים זינקו ב-44% עד 104% ברבעון הראשון השנה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019, בהתבסס על מדדי ביטוח שמפרסמו חברות כמו AON ומארש אנד מקלינן. הפרמיות הממוצעות באוסטרליה לכיסוי דירקטורים ומנהלים זינקו ב-225% ברבעון הראשון.

כדי לרסן את עליית הפרמיות, כמה חברות מעלות את רכיב ההשתתפות העצמית שלהן בתשלום לתובעים עוד לפני שהביטוח מתחיל לשלם. חברות אחרות מפחיתות את הפוליסות ומארגנות הסדרי ביטוח עצמי.

החלטה כזו חושפת את החברות להוצאה מוגברת על מאבק בתביעות פוטנציאליות. המצב מחמיר כאשר עורכי דין רבים צופים כעת גל של תביעות בעלי מניות נגד דירקטורים והנהלות, בקשר עם טיפולם בנושאים שקשורים למגפת הקורונה.

"זהו באמת מלכוד 22. חלק מהלקוחות שלנו אומרים כי 'אם נגביל את הפוליסות שלנו, אולי לא נהיה מטרה של מממני תביעות'", אמר סקוט קרלי, דירקטור בחברת הביטוח GSA בסידני, אוסטרליה.

מורידים את סך הכיסוי, מעלים ההשתתפות העצמית

ביטוחי ה-O&D (דירקטורים ומנהלים) הם אחד ממוצרי הבסיס שקונות חברות בורסאיות. הם מיועדים למימון תשלומים שנפסקים נגד דירקטורים, מנהלים ועובדים נוספים אם החברות לא מכסות את התשלומים. הם גם מפצים את החברה כשהיא נדרשת לשלם תביעות בשם הדירקטורים, ומכסים את התחייבויותיה כשהיא נתבעת על ידי בעלי מניות.

התייקרות הביטוחים החדה ביותר היא בארה"ב ובאוסטרליה, מפני שיש להן מערכות משפטיות שמקלות על הגשת תביעות נגד חברות ציבוריות.

חברת הסחר בדגנים הגדולה ביותר באוסטרליה, GrainCorp, היא בין אלו ששינו מהיסוד את הסדרי הביטוח שלהן על רקע עליית התעריפים החדה. בפברואר, סוכני הביטוח שלה דרשו העלאה שנתית של 567% בפרמיות שלהם. "לא קיבלנו את המספרים האלו מפני שהמחיר היה משתק", אמר יו"ר החברה דאז, גרהם ברדלי.

מועצת המנהלים של גריין קורפ החליטה לבצע "הפחתה מהותית" בסך הכיסוי הביטוחי והעלתה את ההשתתפות העצמית שלה בתשלומי התביעות בשתי החברות - האם והחברה שפוצלה ממנה, יונייטד מאלט - שרשומות למסחר בבורסת סידני במסגרת מדד ASX האוסטרלי.

חברת הדגנים שילמה מיליון דולר אוסטרלי (685 אלף דולר ארה"ב) על ביטוח ה-O&D שלה ב-2018, לפני שמחירי הביטוח התחילו לעלות. ב-2019 הם עלו ל-1.03 מיליון דולר. השנה, סוכני ביטוח מעריכים שהמחיר יזנק ליותר מ-6.86 מיליון דולר אוסטרלי לפוליסה שמכסה את GrainCorp ויונייטד מאלט.

428 תביעות ני"ע ייצוגיות בארה"ב ב-2019 

לפי AON, לא הייתה ברבעון הראשון פוליסת ביטוח במחיר נמוך יותר באותן מגבלות והשתתפות עצמית. כדי לרסן את ההתייקרות, כמעט חצי מלקוחותיה של החברה שינו את ההשתתפות העצמית שלהם או את מגבלות הפוליסה, ולעיתים את שני הפרמטרים.

בדוח מ-10 ביוני מסרה חברת A.M. Best כי עלייה בתביעות משפטיות שנבעו מאירועים ספציפיים כמו התקפות סייבר, תנועת MeTooודליקות, העלתה את דמי הביטוח. חברות ניצבות גם בפני התדיינות משפטית בפוטנציה בגין "חשיפה גוברת" בנושאי סביבה, קהילה וממשל תאגידי, וכן שינויי אקלים.

ב-2019 הוגשו ברחבי ארה"ב 428 תביעות ייצוגיות בבתי משפט מדינתיים ופדרליים - השיעור הגבוה ביותר מעולם וכמעט פי שניים מהממוצע בשנים 1997-2018, לפי חברת המחקר קורנרסטון ומסלקת תביעות הני"ע הייצוגיות בבית הספר למשפטים באוניברסיטת סטנפורד.

כמה מומחי משפט ומנהלי ביטוח טוענים שהתייקרות פוליסות הביטוח נובעת בחלקה גם מאנשי כספים שמממנים תביעות משפטיות. במאי, ועדה של הפרלמנט האוסטרלי החלה לחקור את מגזר מימון התביעות, שמעניק מקדמות לתובעים תמורת זכות לחלק מההסדר או הפיצוי שנפסק לזכותם.

השימוע הראשון בוועדה זו ייערך ב-13 ביולי, והיא אמורה להגיש את הדוח שלה עד 7 בדצמבר.

סובהגיה פאריג'ה, מנהל הסיכונים הראשי ברשות החשמל, הממשלתית-למחצה, של ניו יורק, ודירקטור באגודת ניהול הסיכונים והביטוח בארה"ב, אמר שבקרב הקולגות שלו גובר החשש "מהמצב המשפטי הזה, אשר המגפה רק החמירה אותו".

רשות החשמל ספגה העלאה של 1% בלבד בפרמיות ביטוחי הדירקטורים והמנהלים שלה בחודש מאי, בזכות מאמצים לצמצום סיכונים והיעדר היסטוריה של תביעות נגדה. פאריג'ה נערך לייקור של 15% עד 20% בדמי הביטוח בשנה הבאה, מפני ש"מה שהשגנו השנה כבר לא נוכל להשיג ב-2021".