יו"ר בנק הפועלים עודד ערן נפטר ממחלה קשה

ערן כיהן כדירקטור בבנק החל משנת 2017 • בשלוש השנים האחרונות שימש כיו"ר והוביל שורה של מהלכים, לרבות חילופי הנהלה וניהול בתקופת המעבר אל בנק ללא גרעין שליטה

עודד ערן / צילום: איל יצהר
עודד ערן / צילום: איל יצהר

לא בכדי בחר עודד ערן את המילה ענווה, בפרויקט "אוצר המילים" של מוסף G ב"גלובס". הוא הבין אותה לעומק, ונתן למי שפגש בו להרגיש עד כמה היא חשובה לו. כך היה לפני ראש השנה האחרון, כשהגעתי ללשכת היו"ר המטופחת, במרומי הבניין של בנק הפועלים, שם הוא קידם את פניי, איש גבוה, ממושקף, בלי חליפה, עניבה וגינוני שררה, מופנם, שקט ומאוד מאוד צנוע, והצליח להיכנס לי ישר ללב.

ערן נפטר ממחלה קשה. כיו"ר בנק הפועלים הוא החל לכהן ב-1 בינואר 2017,  במקומו של יאיר סרוסי. בשנה שעברה הוביל ערן את הליך מינוי המנכ"ל בבנק,  שבסופו נבחר לתפקיד דב קוטלר. ערן כיהן כיו"ר איגוד הבנקים. את מרבית הקריירה המקצועית שלו הקדיש לעריכת דין כשותף במשרד עורכי דין גולדפרב, לוי, ערן ולאחר מיזוגו עם משרד מ. זליגמן ושות' שימש כיועץ מיוחד למשרד.  בנוסף לכך, השלים לימודי תואר שני בספרות.

דיברנו כמה שעות טובות. בתחילת השיחה הוא ביקש ממני להזכיר לטובה את אריק פינטו, המנכ"ל היוצא, והסביר כמה זה חשוב לו. מדי פעם חזר על הבקשה, דבר שלא מאפיין בעלי תפקידים בכירים, שדואגים קודם לעצמם, ש"ייצאו טוב" בכתבה, וכל היתר הרחק מאחוריהם.

לאט לאט הוא הרשה לעצמו להשתחרר קצת, לספר על עצמו, דבר שלא בא לו בקלות, ודרך דבריו המדודים, הבנתי כמה הוא מיוחד. איך הפך מהתלמיד הבעייתי, שברח מבית הספר כדי להקשיב לדיונים בבית המשפט הסמוך, לעו"ד מוכר באחד המשרדים הגדולים בארץ ואיך לאורך הקריירה הארוכה שלו הקפיד גם להיות בנאדם.

הוא שירת כחובש קרבי, ובמהלך לימודי המשפטים התפרנס בעזרה למתמחה נכה במחלקת השיקום בתל השומר וקרא באוזניו פסקי דין, אהב ניתוח ספרותי של טקסטים משפטיים וצלל איתי לעומק "תהילה" של עגנון שאותו קרא במשקפיים של משפטן. הוא האמין שלנשים מגיע להגיע למשרות הגבוהות ביותר וקידם אותן, ידע להקשיב לאחרים ולקבל החלטות לא פופולריות, כמו מינוי מנכ"ל שלא צמח בבנק, ולא להפוך אותן לזירת התגוששות.

כאנקדוטה, תוך כדי שיחה, הבטחתי שפעם אספר לו משהו שעברתי בבנק שהוא עומד בראשו. הוא לא שכח. בערב למחרת התקשר. "הבטחת שתספרי לי משהו", אמר, ואני התרגשתי שבכלל זכר את הפרט הקטן והאישי הזה. שיתפתי אותו באפיזודה לא נעימה שחוויתי כלקוחה וגרמה לי לעבור לבנק מתחרה. הוא הקשיב בשקט שלו, ואמר, "אני כל כך מצטער שעברת את זה, זה לא אמור לקרות", קיבל אחריות על משהו שהיה הרבה לפני שעזב את עריכת הדין לטובת תפקיד יו"ר הבנק.

"המשכיל לחיות בהתאם למשמעות המילה ענווה", הוא כתב ל"גלובס", "יזכור לכבד כל אדם, ללמוד מכל אחד, לשים לב לכל פרט, להישמר מטעויות, להעריך באמת כל דבר הניתן לו בחייו, לשמוח בחלקו ולהיות מחוסן מפני ההפתעות השליליות אשר יפקדו אותו". היה שלום. 

מנכ"ל הבנק, דב קוטלר אמר: "עודד היה איש אציל נפש, עורך דין מבריק שהיה מפורצי הדרך בתחום של הנפקות חברות ישראליות בארצות הברית. איש אשכולות שידע גם לקחת פסק זמן וללמוד ספרות באוניברסיטה באמצע הקריירה. דירקטור בבנק שהפך ליו"ר וידע לכוון את הבנק ולייעץ לו בימים לא פשוטים. שותף לדרך עבור המנכ"ל הקודם, אריק פינטו, ובשנה האחרונה גם עבורי, ויותר מכל, חבר שאהבתי אותו אהבת נפש".

עו"ד ערן הותיר אחריו רעיה, שלושה ילדים ושלושה נכדים.