הונאת הענק בגרמניה: מנכ"ל חברת וויירקארד נעצר על רקע "היעלמות" 1.9 מיליארד האירו

המנכ"ל מרקוס בראון שהתפטר מתפקידו חשוד במעילת הענק לכאורה בחברת הפינטק הגרמנית • מניית החברה מזנקת בכ-15% בפרנקפורט, אם כי זו העלייה מגיעה לאחר התרסקות כואבת בצל הפרשה

מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader, AP
מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader, AP

התביעה במינכן הוציאה צו מעצר נגד מנכ"ל חברת "ויירקארד" הגרמנית, והוא נעצר כבר אמש (ב') בחשד למעורבות בתרמית שבמרכזה עומדים 1.9 מיליארד אירו החסרים במאזני החברה. לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, המנכ"ל מרקוס בראון, שהתפטר מתפקידו ביום שישי, עומת מול ההאשמות נגדו כבר אתמול בלילה, והיום (ג') אמור להיות מובא בפני שופט היום להחלטה לגבי המשך מעצרו.

בין העילות למעצר, מדווחת התקשורת במדינה, נמצאת ההאשמה כי בראון, שכיהן בתפקיד מנכ"ל החברה מאז 2002 והחזיק ב-7% ממניותיה, "ניפח את שווי הנכסים והמכירות של החברה באמצעות הכנסות מומצאות, במטרה להפוך את החברה לאיתנה יותר מבחינה פיננסית ולאטרקטיבית יותר למשקיעים וללקוחות".

מניית החברה צללה ב-85% בימים האחרונים, על רקע הודאת החברה כי 1.9 מיליארד האירו, שבהתחלה הגדירה כ"כספים שנעלמו", ככל הנראה לא היו קיימים מעולם. סכום זה, שייצג כרבע מנכסי החברה הכוללים, היה אמור להיות מופקד בחשבונות בנק בפיליפינים ולאפשר את פעילות החברה באסיה כמעין ערבות.

פרשת וויירקארד התפוצצה ביום חמישי בבוקר, אז דיווחה החברה כי חברת רואי החשבון שלה, ארנסט אנד יאנג (EY) העולמית, מסרבת לחתום על הדוח השנתי ל-2019, אחרי שלא מצאה הוכחות לקיומם של 1.9 מיליארד אירו, כרבע משווי החברה. סכום זה היה אמור לשמש כערבות לצורך פעילות המסחר של החברה באסיה. מי שככל הנראה גילה את המרמה היא חברת רואי החשבון KPMG, שנשכרה כדי לבצע ביקורת שתזים את החשדות נגד החברה.

הרגולטור הגרמני, BaFin, מואשם גם הוא בכך שלא איתר את הבעיה בזמן. נגד החברה הגרמנית נפוצו דיווחים ושמועות על חוסר סדר במאזן, ניפוח עסקים ועוד. במקום זאת, פתח הרגולטור בחקירה נגד העיתון הבריטי שפרסם את הדיווחים ונגד סוחרים שהציבו "שורט" על ערך המניה. "מדובר באסון של ממש", אמר ראש BaFin בדיון שהתקיים בסוגיה אתמול, "וחבל מאוד שמשהו כזה קרה".

הדיווח על מעצר המנכ"ל מקפיצים את מנייתה של Wirecard בבורסת פרנקפורט בכ-15%, אם כי העלייה מגיעה לאחר התרסקות כואבת בצל הפרשה.