"שוקי המניות בארה"ב מתומחרים כיום לפי תרחיש אופטימי מאוד"

לואיס ברוגה, מנכ"ל חברת Global X: "באופן אירוני, חברות הטכנולוגיה הפכו למגזרים "הגנתיים" בן־לילה . ראינו טרנספורמציה דיגיטלית בסדר גודל של חמש שנים מתרחשת תוך שלושה חודשים"

לואיס ברוגה / צילום: גלובל אקס
לואיס ברוגה / צילום: גלובל אקס

"שוקי המניות בארה"ב מתומחרים כיום לפי תרחיש אופטימי מאוד, שהמדיניות המוניטרית תישאר תומכת מאוד (שערי ריבית נמוכים, הקלות כמותיות וכו'), והרווחים יתחילו להתאושש כבר ברבעון השלישי של השנה. אם משהו מאלה ישתנה, למשל, בגלל גל שני של קורונה, מתחים גוברים בסחר עם סין, תסיסה חברתית בארה"ב, או ריבאונד איטי בביטחון הצרכני והתאגידי, השווקים עשויים לעבור שוב התאמה חוזרת".

"מגמה מעניינת שראינו בארה"ב היא עלייה משמעותית בסחר המקוון במגזר השוק הקמעונאי בהכוונה עצמית. היקפי המסחר ופתיחות חשבונות עלו פי שלושה ויותר במהלך מגפת הקורונה. נראה שיש אינדיקציות לסבירות שיותר זמן פנוי, היעדר אירועי ספורט ותוספת הנזילות הקשורה לצ'ק התמריץ שאזרחים רבים קיבלו, תדלקו את העלייה המהותית הזו במסחר המקוון. אף על פי שאנחנו מחשיבים את ההשפעה הפוטנציאלית של עלייה זו במסחר המקוון לקטנה יחסית, היא עשויה לספק תמיכה בתחומים מסוימים של השוק. עדיין צריך לראות אם המגמה הזו כאן כדי להישאר או לא". כך אומר בראיון ל"גלובס" לואיס ברוגה, מנכ"ל חברת Global X , הפועלת בארה"ב בתחום של ניהול תעודות וקרנות סל. היא מנהלת מעל 12 מיליארד דולר בכ- 77 תעודות סל שונות שעוקבות אחרי סקטורים ותתי סקטורים ומדינות מיוחדות.

החברה הוקמה בשנת 2008 במטרה להציע פתרונות השקעה חכמים. בשנת 2018 גלובל אקס נרכשה על ידי בית ההשקעות האסייתי " Mirae Asset ״.

נראה שיש ניתוק משמעותי בין התנועות של שוק המניות לבין הכלכלה. למרות השיאים בשיעורי האבטלה ופשיטות הרגל במשק , שוק המניות נראה חסין דיו להתאוששות בצורת V . מה הסיבה לכך לדעתך ?

"השווקים צופים פני עתיד והם מונעים על ידי הציפיות לצמיחת רווחים ועל ידי הערכות שווי באופן יחסי לשוק האג"ח. תשואות האג"ח כל כך נמוכות, שהן דוחפות את הערכות השווי של המניות למעלה, ובאופן ברור, השוק מצפה להתאוששות ברווחים מוקדם ממה שהיה צפוי במקור. ענפי הטכנולוגיה והבריאות הם שני המגזרים עם הביצועים הטובים ביותר בארה"ב מתחילת השנה עד היום. מגזרים אלה עולים כזוכים הפוטנציאל שלהם בהקשר של הכלכלה לאחר הקורונה. אנו מאמינים שמגזרים אלה נמצאים במיקום טוב לצמיחה עתידית, ולכן יתכן שהערכות השווי עדיין אטרקטיביות, על בסיס יחסי.

"באופן אירוני, חברות הטכנולוגיה הפכו למגזרים "הגנתיים" בן־לילה . ראינו טרנספורמציה דיגיטלית בסדר גודל של חמש שנים מתרחשת תוך שלושה חודשים. כמעט כל הפעילויות האישיות והמקצועיות שלנו במהלך מגפת הקורונה התאפשרו באמצעות טכנולוגיה. מסחר אלקטרוני, ועידות וידאו, משחקי וידאו, סרטים, מדיה חברתית וכו' - כל אלה התאפשרו באמצעות טכנולוגיה. המגמות הללו ישארו , לדעתנו . לצורך העניין, " מיקרוסופט" הודיעה על שלוש רכישות בין מרץ למאי 2020 של חברות המספקות שירותים בתחומי האינטרנט של הדברים (IoT), מחשוב ענן ורובוטיקה, בהתאמה. שלוש מתוך חמש הרכישות שעליהן הודיעה "אפל" בשנה החולפת (Xnor, Voysis ו- Inductiv) מספקות שירותי בינה מלאכותית. זה לא צירוף מקרים. אנו מאמינים שזה אינדיקטור מוביל לכך שהעולם נערך למהפכה דיגיטלית נוספת".

לדברי ברוגה, "המשבר האחרון הדגיש את חשיבותו של מגזר הבריאות ואת הצורך בחדשנות נוספת כדי להגיב ביעילות למגיפות עתידיות . אנו מאמינים שאספקה דיגיטלית של שירותי בריאות באמצעות טלרפואה או בינה מלאכותית ( AI ) היא תחום מעניין במיוחד . ראינו הערכות שחוזות כי השוק העולמי לבינה מלאכותית ( AI ) רפואית יגיע ל -36 מיליארד דולר עד 2025 - פי 17 מהרמה של 2018". 

מה דעתך על יחסי הסחר סין - ארה " ב וכיצד הם יושפעו ממשבר הקורונה ?

"ככלכלה השנייה בגודלה בעולם, תחזית הצמיחה של סין מניעה את השווקים העולמיים באופן נרחב. למרות שהיא ממשיכה להתמודד עם רוח חזיתית הקשורה למגפת הקורונה, סין עשויה להקדים את השאר בגלל ניסיונה המוקדם בהתמודדות עם הנגיף ומדיניות ההכלה האגרסיבית שלה. כאחד מהמשקים הראשונים שנפתחו מחדש, סין היא אחת מהמדינות הבודדות שצפויות להשיג צמיחה ב -2020 , בזכות מדיניות התומכת בצרכן וההאצה של נושאים מרכזיים כמו מסחר אלקטרוני או מגזרים אינטרנטיים הקשורים לדיגיטציה של הכלכלה . אם כי מגזרים מסוימים נפגעו מירידה בביקוש, ראינו התרחבות במגזרים אחרים כמו שירותי בריאות, טכנולוגיית מידע ומוצרי צריכה מתכלים, בשל השינוי בהעדפות הצרכנים וכן בגלל הגידול בביקוש המקומי והזר". 

מהי הדרך הטובה ביותר להגן כיום על תיק ההשקעות מפני ירידות נוספות , לאור האופוריה הנוכחי של השוק ?

"קשה מאוד לתזמן את השוק, ולכן במקום לבצע שינויי חשיפה טקטיים, אנו חושבים שעדיף למשקיעים שיהיה להם תיק השקעות מגוון עם נכסים בעלי התנהגות שונה בסביבות ייחודיות . בסביבה הנוכחית של שיעורי ריבית נמוכים במיוחד , אנו מאמינים כי חשיפות לאג"ח של שווקים מתעוררים ואסטרטגיות covered call יכולות להוות השלמה טובה לאסטרטגיות הנושאיות מוכוונות - הצמיחה שהוזכרו קודם . אסטרטגיות Covered Call מספקות חוצץ פוטנציאלי בשווקים תנודתיים , מכיוון שהפרמיות של אופציות Call נוטות לעלות יחד עם העליה בתנודתיות. זהו תחום פחות מוכר של העסק שלנו שראה זרימה נכנסת משמעותית בזמן האחרון, כאשר התנודתיות המוגברת פגעה בשווקים".

מהו לדעתך הענף או המגמה שרוב המשקיעים מתעלמים מהם כעת ?

"הצריכה הסינית ממשיכה לייצג הזדמנות השקעה אטרקטיבית . אולי בגלל מתח הסחר בין ארה"ב וסין או התפרצות הקורונה, המשקיעים התקררו בקשר לחשיפה בסין. אנו מאמינים כי עליית הצרכנות בסין היא עדיין אחת המגמות החזקות ביותר בעולם, כאשר מעמד הביניים העולה מבצע יותר רכישות של מוצרי מותרות (discretionary). המשך האימוץ של יישומי סחר אלקטרוני בסין הכפרית יספק רוח גבית משמעותית לצמיחה עתידית".

"מגזר מוצרי המותרות של סין הוא הגדול ביותר במדינה לפי שווי השוק הכולל, ועדיין הוא רק מחצית מגודל המגזר המקביל בארה"ב. זאת למרות העובדה שאוכלוסיית סין גדולה פי ארבעה מאוכלוסיית ארה"ב, וצפויה לראות גידול מהיר של מעמד הביניים, נתונים המעידים על כך שהמגזר נמצא עדיין בשלבי צמיחה מוקדמים".

איזה מגזרים עלולים להיפגע ביותר ולהשתנות לתמיד בגלל המגמות האחרונות והשינויים בכלכלה ?

"הכלכלה החדשה גורמת בעיקר רק להאצה של מגמות שאותן כבר ראינו מתפתחות במהלך יותר מ-10 שנים. הקמעונאות הפיזית תמשיך לדעתנו לסבול מכיוון שאימוץ המסחר האלקטרוני מואץ באופן ברור על ידי הקורונה. תחום הנדל"ן צפוי לעבור חשיבה מחודשת, ככל שעיצוב המשרדים מתפתח וזאת כדי לקחת בחשבון שבוע עבודה גמיש יותר ,ומשרדים ביתיים הופכים לנפוצים יותר. לצורך הדוגמא, טוויטר הודיעה כי עובדים יכולים כעת לעבוד מהבית לצמיתות. מארק צוקרברג הודיע שעד שנת 2030, מחצית מעובדי פייסבוק עשויים לעבוד מהבית. הם לא היחידים. יותר מ-40% מהמנכ"לים שנסקרו על ידי Deloitte צופים שמספר העובדים מהבית יגדל באופן ניכר במהלך השנים הבאות".

"חינוך הוא תחום נוסף שלדעתנו עשוי להחשף לשיבוש וחדשנות , מאחר שתקופת הקורונה נתנה ביטוי לחלק מהמגבלות וההזדמנויות הפוטנציאליות של המודל הקיים . על פי האו"ם , יותר ממיליון וחצי צעירים ברחבי העולם אינם נמצאים בבתי הספר בגלל סגירות הקשורות למגיפה . נתון זה מדגיש את החשיבות של גישה טובה יותר לחינוך מקוון ולטכנולוגיות קשורות".