ארה"ב | דעה

מזימות בינלאומיות: פוטין מציע כסף ללוחמי טליבאן שיחסלו אמריקאים

שלושת עיתוניה החשובים ביותר של ארה"ב מגלים כי הביון הרוסי הציע כסף ללוחמי טליבאן שיהרגו חיילים אמריקאים • הבית הלבן יודע על זה כבר שלושה חודשים, עדיין לא הגיב וטראמפ אף הודיע על רצונו להזמין את פוטין לוועידה הקרובה של G7 באוקטובר

לוחמי טאליבן / צילום: Associated Press
לוחמי טאליבן / צילום: Associated Press

הסיפור המפולפל ועתיר המשמעויות הזה הופיע בשבת בבוקר ב'ניו יורק טיימס', והיכה את המערכת הפוליטית האמריקאית בתדהמה: יחידה סודית של המודיעין הצבאי הרוסי, המופקדת על פעולות של חתרנות ושל רצח, הציעה ללוחמי הטליבאן באפגניסטן פרס תמורת כל גולגולת של חייל אמריקאי.

לא יצאו אלא שעות אחדות, וחשובי העיתונים בארה"ב אישרו את הסקופ של ה'ניו יורק טיימס'. הבית הלבן, הם דיווחו, יודע על כופר הגולגולת הרוסי זה שלושה חודשים.

אף על פי כן, לאחר שהעניין נודע לבית הלבן, אם גם לפני שניתן לו פומבי, הנשיא טראמפ הודיע על רצונו להזמין את ולדימיר פוטין לוועידת הפסגה הדו־שנתית של מנהיגי ה G-7, המועדון של שבע הדמוקרטיות התעשייתיות הגדולות בעולם. פוטין אינו דמוקרטי ואינו תעשייתי, אבל נשיא ארה"ב רוצה שהוא יהיה שם, בקמפ דייוויד, באוקטובר.

כל הזמן הזה לא בקעה אף מלה אחת של תרעומת, אפילו לא שיעול קל, מקרב ממשל טראמפ. אתמול התחכמה דוברת הבית הלבן: "אלפי דוחות מודיעין מגיעים אל שולחנותינו, ואנחנו בודקים אותם", היא אמרה.

הדוברת נזהרה להוסיף שהיא אינה מחווה דעה על אמינותו של הדוח. אבל היא הוסיפה, למרבה העניין, שלא הנשיא, אף לא סגן הנשיא, קיבלו תידרוך כלשהו בעניין.

הביון האמריקאי נגד טראמפ?

שתיקתו של הנשיא עצמו אתמול היתה רועמת, בהתחשב בהרגלי הציוץ הנורמליים שלו, ולנוכח אסיף הציוצים הרגיל של שבת בבוקר. זה הזמן שבו חשבון הטוויטר של הנשיא שרוי בהילוך השבועי הגבוה ביותר שלו. לא אתמול, או על כל פנים לא בעניין הזה.

אין כמעט קושי לנחש שהנשיא רתח מזעם. הוא רגיש עד כאב לכל חשד שהוא כרוך אחרי פוטין ונוהג בו בעודף ידידות. את השנתיים הראשונות של נשיאותו הוא בילה בהדיפת חשדות ורינונים על קנוניה בין מטה הבחירות שלו למודיעין הרוסי ב־2016. חוקר מיוחד מצא שאין ראיות לקנוניה כזאת. בעיני הנשיא זה היה "זיכוי מלא" והוכחה שפרשת רוסיה היתה "בדיה מוחלטת".

הוא ואנשיו משוכנעים, שהקנוניה האמיתית נרקחה נגדו מצד קהילת המודיעין של ארה"ב. ראשיה, שמונו על ידי ברק אובמה, ניסו להפליל אותו, גם באמצעים לא־כשרים ואולי לא־חוקיים. תובע מיוחד חוקר עכשיו את נסיבות פתיחתה של החקירה נגדו (ואולי בשנה הבאה, אם יהיה נשיא חדש, יתמנה תובע מיוחד כדי לחקור את נסיבות החקירה של נסיבות החקירה).

ה'ניו יורק טיימס' ביסס את הסקופ שלו על דליפה מקהילת המודיעין. היא כשלעצמה מאשרת לכאורה את חשדות טראמפ שהקהילה הזו מתנהלת על פי סדרי היום המוטים של אנשיה, לא על יסוד מדיניות הנשיא, או העדפותיו, או צרכיו הפוליטיים. הוא מוכרח להניח, שהדלפה כזאת, ארבעה חודשים לפני הבחירות (3 בנובמבר), נועדה להזיק לו פוליטית.

צריך להודות שהיא אמנם נראית כך. אבל היא מסוגלת להזיק לו רק מפני שהוא דחק את עצמו אל פינת רוסיה כמעט מיום נשיאותו הראשון, ועורר בדרך כלל את הרושם שהוא להוט לזכות בחסדיה.

מוסקבה מלגלגת על "היכולת הירודה"

הגילוי של שבת חמור במיוחד מפני שהוא חורג בהרבה מלוחמת סייבר, או מגניבת דוא"ל, או ממודעות פוליטיות כוזבות על פייסבוק. הוא נוגע לכאורה לחייהם של חיילים אמריקאיים. אמנם על פי הדיווחים אין ראיות שאמריקאים נהרגו בידי שוחרי־פרס אפגניים. אבל החשד שרוסיה ניסתה להביא להריגת אמריקאים הוא כשלעצמו פורט על נימים של פטריוטיות ומחזק את הלוך הרוח האנטי־רוסי בארה"ב.

שגרירות רוסיה בוושינגטון הגיבה בסדרת ציוצים. היא כמובן הכחישה את הדיווחים, ייחסה אותם לעבודה עיתונאית כושלת, ותיארה אותם, באנגלית טראמפית, "פייק ניוז". אבל היא גם התלוננה שבעקבות הפירסום התקבלו איומים על חייהם של דיפלומטים רוסיים בוושינגטון. היא דרשה שארה"ב "תעמוד בהתחייבויותיה" על פי אמנת וינה להסדרת פעילות דיפלומטית.

משרד החוץ במוסקבה הרחיק לכת עוד יותר. בהודעה ברוסית הוא ליגלג על המודיעין האמריקאי: הדוח "מדגים את היכולת האינטלקטואלית הירודה של תועמלני המודיעין האמריקאי... אשר נכשל להחריד במהלך 20 שנות מלחמה באפגניסטן". (אמנם נכשל.)

זוכרים את 1980? פוטין לא שכח

אכן, מי שלא ראה שמחה־לאיד לא ראה שמחה מימיו. לכל העניין יש צד אירוני, שהאמריקאים לא הרבו לעסוק בו ביום שלאחר הפרסום. לפני 40 שנה, ב־1980, ארה"ב עצמה פתחה מלחמה חשאית נגד הצבא הסובייטי באפגניסטן, שעלתה לברית המועצות באבדות כבדות, הורידה אותה מנכסיה, ומילאה תפקיד לא מבוטל בהתמוטטותה, עשר שנים אחר כך.

ולדימיר פוטין היה אז קצין זוטר במשטרה החשאית הסובייטית. הוא צבר אז ניסיון וזיכרונות, אשר ליבו את איבתו כלפי אמריקה, וחיזקו את נחישותו לגאול את רוסיה מהשפלת שקיעתה ב־15 השנה האחרונות של המאה ה־20.

ארה"ב אימנה וציידה אז את המורדים השבטיים האפגנים, שהתחילו להיוודע בשם 'מוג'אהדין'. היא סיפקה להם טילי כתף משוכללים, שעשו שמות בחיל האוויר הסובייטי. היא עודדה את פקיסטן להפוך לכן השילוח של המרד. כך צמחו בהדרגה אל קאעידה והטליבאן.

הפרסים, שהביון הרוסי הציע לטליבאן מחווירים בהשוואה למה שעוללה ארה"ב לסובייטים. כמובן, הנסיבות היו שונות: ברית המועצות פלשה אל מדינה ריבונית ללא כל הצדקה. אפגניסטן לא פגעה בה, ולא אפשרה טרור נגד שטחה. הפלישה בסוף 1979 הייתה אקט של התפשטות, שהצדיק תגובה חריפה. אבל ספק אם הנשיא פוטין ואנשיו חושבים כך.

איפה הניצים הרפובליקאים?

הדיווח בשלושת העיתונים החשובים ביותר באמריקה דוחק את המפלגה הרפובליקאית אל הפינה. היא אמנם התמסרה לטראמפ בארבע השנים האחרונות, לא פעם נגד מסורותיה והעדפותיה המדיניות, אבל רוב חבריה בקונגרס לא זנחו את תמיכתם במדיניות חוץ ניצית ובעמידה תקיפה נגד אויבים. זו הסיבה שבשנתיים הראשונות של כהונת טראמפ, כאשר הרפובליקאים שלטו בשני בתי הקונגרס, הם אישרו הגדלה מסיבית של תקציב הביטחון.

החבר הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, מייקל מקול, ביקש אתמול "מידע נוסף" מן הממשל, והטעים עד כמה הוא מודאג ממעשי רוסיה מעבר לגבולותיה. סנאטור רפובליקאי בכיר, לינדזי גרהאם, התומך בנשיא כמעט בכל עניין, צייץ, ש"הכרח" הוא כי הקונגרס יחקור את העניין ו"ממשל טראמפ יתייחס אל ההאשמות האלה ברצינות".

לא זו היתה תכנית טראמפ לחודשים האחרונים שלפני הבחירות. הוא דווקא סמך על גרהאם עצמו להעמיד את הדמוקרטים על הכוונת. גרהאם עומד בראש ועדת המשפטים של הסנאט, והוא הבטיח לחקור את ממשל אובמה על החלטתו לרגל אחר מטה הבחירות של טראמפ ב־2016, כדי לגלות את אופי קשריו עם רוסיה. הנשיא יתקשה לרכוב על גל גילויים בעניין הזה, אם על סדר היום תהיה מונחת השאלה מדוע ממשלו נמנע מלקרוא את רוסיה לסדר היום על מזימה להרוג חיילים אמריקאיים.

 15 השנה הבאות של פוטין

אשר לרוסיה, המשחק שלה מוסיף להיות עשיר־מהלכים. על פי תחקירני ה'ניו יורק טיימס', היחידה שחיפשה גולגולות אמריקאיות באפגניסטן (29155 של ה'ג.ר.או') היא זו שהרעילה עריקים רוסיים בבריטניה, ניסתה לחולל הפיכה צבאית במונטנגרו כדי לסכל את עצמאותה, וכמובן גנבה ב־2016 רבבות הודעות דואר מן השרת של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב.

הנשיא פוטין מכשיר עכשיו את הקרקע להארכת שלטונו ב־15 שנה. "הוא יוכל לבלות את הזמן בהמשך הנפת אגרופו לעומת המערב", כותב בעל טור ב'פייננשל טיימס', פיליפ סטיפנס. "נשיא רוסיה מנהיג ארץ שוקעת, אבל אינו מוכן לוותר על מקומו בשולחן הגדול של העניינים הגלובליים".

סטיפנס חושב שפוטין סומך על בחירה חוזרת של טראמפ, בתקווה שהיא תוסיף להחליש את ארה"ב ואת בעלות בריתה. ספרו של יועץ טראמפ לשעבר, ג'ון בולטון, מגלה, כי צוות הביטחון הלאומי של ארה"ב הצליח רק בקושי למנוע בשנה שעברה את טראמפ מלהוציא את ארה"ב מנאט"ו.

אבל אם בחירה חוזרת של טראמפ היא אמנם משאלתו של פוטין, מעשי הביון שלו באפגניסטן מכבידים מאוד על מימושה. שק החדשות הרעות של הנשיא טראמפ מלא עד אפס מקום, אבל פוטין הצליח איכשהו למלא אותו עד גדותיו. טראמפ אינו אסיר תודה.

_____________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב"גלובס" - https://tinyurl.com/yoavkarny

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny