המודל האיטלקי, הצ'יליאני וחוק ההסדרים הישראלי

ברשות המסים מגבשים את הגזירות החדשות שייכנסו לחוק ההסדרים הקרוב • ההערכות הן שרוב התוכניות הגדולות טרם ימי הקורונה יידחו, אך מנסים לקדם את "המודל הצ'יליאני" למאבק בחשבוניות הפיקטיביות ו"המודל האיטלקי" לתשלום חלק מחבות המס בטרם הכרעה במחלוקת מול הרשות

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בימים הקרובים עתידים לגבש ברשות המסים את הגזירות המסויות החדשות שייכנסו לחוק ההסדרים הקרוב. ההערכות הן שרוב התוכניות הגדולות שנמצאות במגרה טרם ימי הקורונה יאלצו להידחות, אך ברשות המסים עדיין מבקשים לקדם כמה תוכניות מס. בין התוכניות המרכזיות: אימוץ "המודל הצ'יליאני" למאבק בחשבוניות הפיקטיביות שנחשפה ב"גלובס" בפברואר השנה, וכן אימוץ "המודל האיטלקי" לתשלום חלק מחבות המס במקרים של מחלוקת בין הרשות לנישום, לפני שהמחלוקת מוכרעת בבתי המשפט.

שתי התוכניות הללו הן התוכניות המרכזיות המדוברות בימים אלה כחלק מהמכלול שירכיב את חוק ההסדרים, אך גם חקיקתם אינה מובטחת. על מה מדובר?

נפתח ב"מודל האיטלקי" שמעורר מחלוקת בקרב מומחי המס. מדובר במודל המחייב את האזרחים והחברות הנקלעים למחלוקת מס אזרחית מול רשות המסים לשלם אחוז מסוים מהחוב הנדרש לפני הכרעת המחלוקת באופן סופי. ככלל, תשלום המס במקרה של מחלוקת בין רשות המסים לנישום מתבצע רק בתום ההכרעה במחלוקת, בפשרה או בפסק דין. במקרים רבים המחלוקות נמשכות חודשים ארוכים ואף שנים, עד להכרעה הסופית ורק אז - ובמקרה שהרשות מנצחת - הכסף נכנס לקופת המדינה.

ברשות בוחנים כעת מודלים שונים לפיהם יתבצע תשלום של כשליש מהמס בטרם המחלוקת מגיעה לביהמ"ש, אך הרשות תהיה רשאית לגבות גם את מלוא הסכום במקרה שכך יוחלט.

הצעה זו מעוררת מחלוקת רבה בקרב מומחי המס, אשר רבים מהם טוענים כי מדובר בניסיון למלא את הקופה הציבורית מהר על חשבון נישומים ותוך פגיעה מהותית בזכויותיהם.

אישור מיידי על כל חשבונית מעל 5,000 שקל

על רקע ההתנגדויות (שנשמעות גם מקרב הלשכות המקצועית של יועצי המס, רו"ח ועו"ד) ייתכן שהחקיקה לא תעבור את המשוכות הנדרשות על מנת להשתלב בחוק ההסדרים, שגם בימי שגרה נתפס כהליך חקיקה בעייתי לנושאים מורכבים בשל המהירות והלחץ בו הוא נערך, והשנה - על רקע משבר הקורונה - הרבה יותר.

התוכנית השנייה אותה מתכוונים לקדם במסגרת חוק ההסדרים היא כאמור התוכנית לאמץ את "המודל הצ'יליאני". במסגרת התוכנית שהכינה רשות המסים לשר האוצר בטרם ימי הקורונה, יידרש כל בעל עסק שמוציא חשבונית בסכום של מעל 5,000 לקבל אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה מרשות המסים. חשבונית שלא תקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה.

המטרה של רשות המסים היא להיות נוכחת בהעברות כספים בין עסקים ולמנוע חשבוניות פיקטיביות. הדרישות החדשות יחולו על כלל העסקים במדינה. על-פי הערכות, 15% מהחשבוניות במשק הן על סך של 5,000 שקל ומעלה. מדובר למעשה באימוץ "המודל הצ'יליאני" למאבק בחשבוניות הפיקטיביות, שכולל קשר ישיר בין רשות המסים לעסקים בזמן אמת, בכל עסקה ועסקה.

התוכנית ספגה ביקורת משמעותית ממומחי מס ומהלשכות המקצועיות (לשכת יועצי המס, לשכת רוה"ח ולשכת עוה"ד) כאשר נחשפה ב"גלובס" בראשית השנה אך ברשות דחו את הביקורת ומתכוונים לפעול לקידומה במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

ההערכות הן כי מבין התוכניות הקיימות דווקא לתוכנית זו יש את הסיכויים המשמעותיים לעבור.

מה יקרה לתוכניות המגרה?

במקביל לתוכניות הללו יושבות ברשות המסים שלל תוכניות שגובשו טרום משבר הקורונה, ומטרתן המרכזית היתה למלא את קופת המדינה ולסגור את הגירעון. ואולם, תוכניות אלה לא מדוברות כחלק מהשיח על חוק ההסדרים.

בין התוכניות הללו התוכנית שנחשפה ב"גלובס" בנובמבר אשתקד במסגרתה מתכננת רשות המסים להקשיח את "מבחני ניתוק התושבות" לישראלים שעוזבים את הארץ ומבקשים לנתק את חבות המס שלהם לישראל. אם תעבור, תשפיע הרפורמה במבחני התושבות על אלפי ישראלים היוצאים לרילוקיישן ועל חיוב המס שלהם.

אתגרים נוספים שהעסיקו את רשות המסים טרום המשבר הם ביטול לבטל את הפטור ממס על הכנסות מהשכרת דירות מגורים - כשההכנסה היא עד כ-5,000 שקל, הטלת מס על ירקות ופירות, מיסוי אפליקציות שמקבלות תשלום (בהם נטפליקס(, אך לא ממוסות כאן ועוד.

כל הנושאים הללו עדיין מונחים במגירת שולחנו של מנהל רשות המסים, ערן יעקב, ומרביתם יעשירו את קופת המדינה משמעותית, אך המציאות של משבר הקורונה לא מאפשרת לו לקדם אותם בחוק ההסדרים, ונשאלת השאלה מתי יתאפשר לשלב אותם בחקיקה, אם בכלל.