הגסיסה של מחיר למשתכן: באוצר מסרבים לתקצב את התוכנית

למרות דרישת משרד השיכון, טרם נמצא מימון ממשלתי לתוכנית הנאמדת עד סוף 2020 בכמה עשרות מיליוני שקלים • המשמעות: השבתת שיווק הקרקעות למגורים

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ב-1 ביולי יפוג התוקף של תוכנית הדיור הממשלתית "מחיר למשתכן", ואולם נכון לעכשיו לא נמצא המקור התקציבי שיביא להמשך התוכנית. המשמעות של אי הארכת התוכנית היא השבתת שיווקי הקרקעות למגורים, ודחיות של הגרלות שונות שתוכננו, עד להתבהרות המצב.

החוסר התקציבי משפיע בעיקר על אזורי הפריפריה, שם מוענקים במקרים רבים עשרות אלפי שקלים לזוכים בהגרלות מחיר למשתכן, בשל ערך ההטבה הנמוך.

תוקף התוכנית שהחלה באמצע העשור הוארך פעם אחר פעם. בדצמבר 2019 התכנסה ממשלת המעבר שהחליטה להמשיך את התוכנית בשתי פעימות בנות חצי שנה. משרד השיכון היקצה לפעימה הראשונה של התוכנית 36 מיליון שקל מסעיפים תקציביים פנימיים, כאשר לגבי הפעימה השנייה נקבע כי זו תתקיים בכפוף למקור תקציבי ובאישור הממשלה.

בנימוקי ההחלטה להמשיך את התוכנית, כתב היועץ המשפטי של משרד השיכון, אלעזר במברגר, בחוות דעת, כי "הימנעות מהארכת התוכנית עלולה לפגוע באינטרס הציבורי, מאחר והדבר עלול להביא לחוסר יציבות בשוק הנדל"ן ואי ודאות אשר עלולים להביא לעליות מחירים בשוק, כמו גם לאובדן אמון הציבור בפעולות הממשלה".

שיווק הדירות נעצר

כפי שנכתב ב"גלובס", שר השיכון יעקב ליצמן אינו מחובב הפורמט הנוכחי של מחיר למשתכן, אולם כרגע אין לו תוכנית בשלה שתחליף אותה. לפיכך, הגיש ליצמן בקשה להמשיך את הפעימה השנייה של התוכנית, אלא שבמשרד האוצר לא נענו עד כה. "עם כניסתו לתפקיד שר האוצר בוחן מקצועית את כלל התוכניות המונחות על שולחנו והמדיניות תבוא לידי ביטוי במסגרת התקציב", נמסר ממשרד האוצר.

עד כה, 2020 הייתה שנה חלשה במיוחד מבחינת הגרלות, ורק 851 דירות שווקו במהלך חודש פברואר. אז הגיעה מגפת הקורונה, שעצרה את כלל הפעילות.

משמעות הנתונים הללו: בקנה הצטברו אלפי יחידות דיור, שאמורות להיות משווקות במחצית השנייה של השנה. כך למשל,1,077 דירות אמורות להיות משווקות בגבעת המטוס בירושלים, עוד כ-500 ישווקו בפסגת זאב ו-360 בגבעת משואה; בבאר יעקב אמורות להיות משווקות כ-800 דירות, ברמת השרון כ-480 דירות, יהוד מונוסון 1,600 דירות, נתניה כ-900 דירות ועוד.

הזכאים יאלצו לחכות

גורמים במשרד השיכון עמם שוחח "גלובס" סבורים, כי במצב הדברים כיום יש ביכולתם להמשיך את הפעימה השנייה של התוכנית, וזאת במקומות שבהם המדינה לא מתחייבת לרוכשים במענקים, כלומר בעיקר במרכז הארץ.

בחלק מערי הפריפריה, שבהן גובה ההנחה על הדירות אינו מגיע ל-200 אלף שקל, הממשלה נותנת מענקים לרוכשים ואף הטבות ליזמים. כך למשל בערים נהריה, אשקלון ועפולה, למשל, ניתנים מענקים של 40 אלף שקל לכל רוכש דירה במסגרת התוכנית. ויש גם ערים שבהם הזכאים מקבלים אפילו יותר. מדובר בפרויקטים שנמצאים בערים בית שאן, דימונה, חצור הגלילית, נתיבות נוף הגליל וקרית שמונה, שם המענקים מגיעים ל-60 אלף שקל. ללא תקצוב לתוכנית, לא יהיה אפשרות למדינה להעניק את המענקים הללו לזכאים.