מעצר | ניתוח

מה באמת רואים בסרטון המעצר של אמיר השכל?

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ממשיך לטעון שאמיר השכל נעצר על חסימת כביש • הראיות שלו בעייתיות • "המשרוקית של גלובס"

 

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

האם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מסרב ללמוד מהניסיון של קודמו, גלעדן ארדן, בפרשת אום אל חיראן? ארדן נחפז בזמנו להצדיק את ירי השוטרים ביעקוב אבו אלקיעאן, והסתבך כשהתגלו ראיות אחרות. אוחנה הזדרז להצדיק את המעצר של אמיר השכל בהפגנה שנערכה מול בית ראש הממשלה. בניגוד לארדן, הוא הציג ראיות מצולמות; אבל האצבע הייתה קלה מדי על כפתור הפרסום.

מעצרו של השכל ביום שישי אחר הצהריים עורר מחאה נרחבת על שימוש במשטרה לדיכוי פוליטי. אוחנה הגיב בפוסט ארוך בפייסבוק שבו טען שהמעצר לא היה שרירותי, אלא ביטוי לעיקרון: אפס סובלנות לחסימות כבישים. "אף אמבולנס לא צריך להתעכב לטיפול מציל חיים", הוא הסביר, וצירף סרטון שהורכב משני קטעים: מפגינים חוסמים את התנועה בכביש, ואחר כך השכל מוכנס לניידת.

אבל פעילים שהתמצאו בחומר הראו שהסרטון הופך את סדר הזמנים: ההפרעה המצולמת לא גרמה למעצר אלא נעשתה בעקבותיו. אוחנה לא ויתר: "'החסימות התרחשו רק לאחר שנלקח תא"ל השכל' - זה השקר שהתועמלנים (חלקם מגדירים עצמם "עיתונאים") מוכרים לכם", הוא כתב במוצאי שבת, והציג ראיה חדשה - קטע ארוך משידור הפייסבוק של "קריים מיניסטר", אחת הקבוצות שהשתתפו במחאה. ביאורים בגוף הסרט הדגישו: הנה חסימה, והנה המעצר.

אבל מה רואים בפועל? צפינו בסרטון השלם והצלבנו אותו עם שניים שצולמו מזוויות אחרות. ב-34 הדקות הראשונות המפגינים כולם על המדרכות. אז נשמעות צפירות וקריאות עידוד, שיירת מכוניות של מחאת הדגלים שחורים מגיעה בנתיב הצמוד למדרכה ונעצרת ליד המפגינים. בשני הנתיבים האחרים ובנתיב הנגדי ממשיכים לחלוף אוטובוסים ומכוניות. לקראת הדקה ה-37 כמה מפגינים יורדים לכביש. במשך שתי דקות הם מפריעים לתנועה, אבל לא ברור אם המעבר חסום לחלוטין, ולרגע חולף שם אוטובוס בנסיעה אטית. כשהמצלמה של "קריים מיניסטר" מוסטת לנתיב השני, עדיין עוברות בו מכוניות, ובסרטונים האחרים מפגינה מסמנת להן להמשיך.

רק עכשיו נכנסים לנתיב הפנוי כמה מפגינים עם דגם של צוללת, ועוצרים את התנועה לכחצי דקה. קצת אחר כך קוראים בכריזה: "חברים, אנחנו מפנים את הכביש כדי להתחיל בהפגנה", והוא נפתח לרווחה. בדקה 43 מופיע השכל, מובל בידי שוטר; בדקה 58, הוא מקבל הזדמנות לנאום בפינת רחוב אחרת; ובדקה 1:06 הוא מוכנס לניידת והיא מתרחקת מהמקום. רק כעבור זמן מתיישבים מפגינים על הכביש ויוצרים את החסימה מהסרטון הראשון של אוחנה.

אם כן, לפי הראיה החדשה של השר לביטחון פנים, המפגינים עיכבו את התנועה כשש דקות, ולא חסמו אותה ליותר מדקה או שתיים. כמה שעות אחרי הפוסט של אוחנה, בית המשפט החליט לשחרר את השכל ושני מפגינים אחרים אחרי שלא השתכנע שהיו מעורבים ב"הפרת הסדר הנטענת". אוחנה לא נסוג עדיין מהאשמת השכל בחסימה, ומהאשמת מתנגדיו ב"פייק ניוז".

תחקיר: נעה ברק ויפתח בריל

לצפייה בסרטונים המקוריים:

אמיר אוחנה - סרטון ראשון

אמיר אוחנה - סרטון שני

סרטון קריים מיניסטר

סרטון ב'

סרטון ג'