האיחוד האירופי אישר כניסת תיירים מ-14 מדינות; ישראל וארה"ב בחוץ

האיחוד הודיע כי הרשימה תיבחן מחדש בכל שבועיים, כדי לבדוק אילו מדינות יוכלו להצטרף אליה • האיחוד ידרוש ממדינות אלו הדדיות • הנימוק לפסילת ישראל הוא ככל הנראה מספר המקרים הרב בשבועות האחרונים

כרטיסי טיסה / צילום: :  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
כרטיסי טיסה / צילום: : Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

האיחוד האירופי אישר היום את פתיחת הגבולות לתיירים מ-14 מדינות בלבד, כאשר ישראל אינה נכללת ביניהן. הכניסה מהמדינות שאושרו, בהליך הצבעה בין חברות האיחוד שהסתיים היום בצהריים, תהיה מותרת לתיירים החל ממחר והם לא יהיו חייבים בבידוד. המדינות הן: אוסטרליה, קנדה, דרום קוריאה, יפן, ניו זילנד, רואנדה, תאילנד, אורוגוואי, גיאורגיה, מונטנגרו, סרביה, אלג'יריה, מרוקו ותוניסיה.

לגבי סין, האיחוד מציע כניסה חופשית לתושבי המדינה רק אם סין תשנה את מדיניות הבידוד הנוכחית ותאפשר לתושבי האיחוד כניסה חופשית. צעד זה נחשב לבלתי סביר בשלב זה בעקבות המדיניות הקשה שנוקטת המדינה נגד התפרצויות קורונה.

גם ארה"ב, ברזיל ורוסיה, כמו גם עשרות מדינות אחרות, אינן נכללות ברשימה המצומצמת שגובשה על פני שני קריטריונים עיקריים: האחד הוא שמספר המקרים החדשים בשבועיים האחרונים לא יעבור 16 מקרים ל-100 אלף (בדומה לממוצע באיחוד האירופי), וכן שהמגמה בשבועיים האחרונים תהיה יציבה או שלילית ביחס לשבועיים שלפניהם. לפי נתוני אוניברסיטת "ג'ונס הופקינס" מספר המקרים החדשים בישראל בשבועיים האחרונים עומד על 3,978 (שיעור של 45 מקרים ל-100 אלף תושבים) וכן נרשמה עלייה במספר המקרים בשבועיים האחרונים בהשוואה למצב לפני כן.

בריסל הודיעה כי הרשימה תיבחן מחדש כל שבועיים, וכי מדינות שיעמדו בקריטריונים לאחר הבחינה מחדש יוכלו להצטרף לאלו מהן מותרת תיירות, בכפוף להמלצות של הגוף האירופי לבקרת מחלות וכן אישור הממשלות.

לפי ההסכם, מדינות האיחוד יכולות למנוע באופן עצמאי כניסה מאחת מ-14 המדינות שאושרו, אך הן אינן יכולות לאשר כניסה ממדינה שאינה נמצאת ברשימה. אישור הרשימה היה שנוי במחלוקת, בעיקר עקב החשש לפגיעה ביחסים עם ארה"ב אם האיחוד האירופי יציע לסין כניסה חופשית אך ימנע זאת מאזרחים אמריקאים.