אחרי שנת עבודה אחת בלבד: אייל לפידות עוזב את שיכון ובינוי עם 50 מיליון שקל בכיס

עם כניסתו לתפקיד אושרה ללפידות אחת מחבילות התגמול הגבוהות אי-פעם למנהל שכיר בישראל • לפידות אולץ לעזוב על רקע חילוקי דעות עם דירקטוריון החברה שבשליטת נתי סיידוף

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

אייל לפידות עוזב את ניהול קבוצת שיכון ובינוי  (שו"ב) כעבור שנה בלבד בתפקיד, אך בהתאם לתנאים שנקבעו בחוזה העסקתו, מהגבוהים שנחתמו אי פעם בשוק ההון המקומי, עם כיסים מרופדים היטב (הגם שעם עזיבתו המוקדמת הוא מאבד הון עתק באופציות שלא ימומשו).

בסך הכול, ניתן להעריך כי בהנחה ולפידות יממש את נתח האופציות לו הוא זכאי עד למועד עזיבתו, ועל בסיס שווי המניה הנוכחי, הוא ייפרד משו"ב עם תגמולים בהיקף מצטבר של כ-50 מיליון שקל, לפני מס.

לפידות אולץ לעזוב את תפקיד המנכ"ל בשיכון ובינוי למרות התשואה המרשימה שהניבה מניית החברה לבעלי המניות בתקופת כהונתו. זו יוחסה לציפיות השוק כי המנכ"ל המוערך ודומיננטי, שהגיע לשו"ב לאחר עשור מוצלח כמנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, יידע "לנער" ולהציף ערך גם בענקית הנדל"ן והתשתיות שבשליטת נתי סיידוף.

עזיבתו המפתיעה התרחשה על רקע חילוקי דעות עם דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר תמיר כהן, איש אמונו של בעל השליטה בחברה סיידוף. הללו נסובו, ככל הידוע, סביב התנהלותו של לפידות בשיכון ובינוי, שנתפסה בחברה כיהירה ומזלזלת, וכן מעורבותו בעסקים נוספים ובהם השקעתו בכלל ביטוח, שבה כבעל מניות מיעוט לקח חלק בנסיון להדחת המנכ״ל יורם נוה.

לפני כשבועיים, בעת שפורסם לראשונה דבר הדחתו הצפויה של לפידות מתפקיד המנכ"ל ע"י דירקטוריון שיכון ובינוי, העריכו רבים כי הצדדים בדרך לסכסוך משפטי בגין תגמולי העתק שצפוי לפידות לדרוש בגין סיומה המוקדם של תקופת העסקתו. אלא שכעת דיווחה שיכון ובינוי לבורסה על "סיום כהונה בהסכמה" של לפידות, מה שייתר כנראה מאבק שכזה.

לקראת כניסתו של לפידות לתפקיד מנכ"ל שו"ב, לפני כשנה, אושרה לו אחת מחבילות התגמול הגבוהות אי-פעם למנהל שכיר בישראל, שעיקרה התבססה על חבילת אופציות שבמימושן המלאה הייתה מהווה כ-5% מהונה של שו"ב. בזכות כך, ב-2019 הוא היה אחד משיאני השכר בבורסה, עם תגמולים בעלות שנתית של 24 מיליון שקל עבור חודשי עבודה ספורים - עיקרם תגמול הוני מבוסס מניות.

החבילה ההונית שהוענקה ללפידות כללה 20.1 מיליון אופציות, במחיר מימוש של 7.5 שקל לאופציה, הטבה שעל בסיס המחיר המניה הנוכחי (קרוב ל-13 שקל) מוערכת בשווי של כ-100 מיליון שקל. גם רכיב השכר הקבוע שהוענק ללפידות היה שמן במיוחד, ועומד על כרבע מיליון שקל בחודש, נוסף למענקים של כמה מיליוני שקלים נוספים בשנה, על בסיס תוצאות החברה.

לפידות החל לכהן כמנכ"ל שו"ב בחודש יוני 2019, כך ששווי ההטבה במנה הראשונה של האופציות, כחמישית מהחבילה כולה - כ-1% מהון החברה, שהבשילה באחרונה, מוערך בכ-20 מיליון שקל.

ימים ספורים לאחר שנודע על סיום תפקידו של לפידות בשו"ב הוא מכר חלק מנתח האופציות הראשון שמימש, תמורת כ-9 מיליון שקל וברווח של קרוב ל-4 מיליון שקל, לפני מס . נוסף לכך, הוא זכאי לנתח אופציות נוסף, שבמימושו המלא יהווה כ-1% נוסף מהונה של שו"ב, שיבשילו בעוד כשנה.

לפי תנאי החוזה, במקרה של סיום העסקה טרם תקופת מימוש של נתח מסוים מהאופציות, תסתיים תקופת המימוש שלהן תוך כ-5 חודשים, ובמקרה בו מועד העסקת לפידות יהיה לפני מועד הבשלה של אופציות, הן תפקענה ללא פיצוי.

בכל מקרה, תנאי החוזה מבטיחים ללפידות "מצנח זהב" מפנק של לפחות כמה מיליוני שקלים - הכוללים תגמולים ודמי הסתגלות בשווי המשכורת החודשית והתנאים הנלווים לה, עד שנה ממועד פרידתו מהחברה, וכן זכאות לתגמול הוני ומענק שנתי.

ב-2019 עלות נשכר והמענקים של לפידות עמדה על 6.5 מיליון שקל (כולל מענק חתימה חד-פעמי של 2 מיליון שקל). כך שניתן להניח כי גם בסיכומה של השנה הנוכחית עלות שכרו והמענקים שיקבל יצטברו לכמה מיליוני שקלים.