אחרי וואווי, ארה"ב שמה על המוקד חברה סינית חדשה

לדברי המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, יצרנית ציוד הבידוק הביטחוני ניוקטק "השתלטה" על אירופה בזכות מחירים נמוכים מאוד • כעת היא בעלת גישה למידע פרטי מסחרי שיכול לשמש לריגול, כמו דרכונים, טביעות אצבע ומועדי המראות והפלגות

משאית שיקוף של ניוקטק  / צילום: ויקיפדיה
משאית שיקוף של ניוקטק / צילום: ויקיפדיה

ארה"ב פועלת נגד יצרנית ציוד הבידוק הביטחוני הגדולה ביותר בסין, בטענה שהיא מרחיבה נוכחות באירופה באופן שמאיים על הביטחון והעסקים במערב. כך לפי מסמכים ומקורות יודעי דבר.

קמפיין של המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ושל כמה סוכנויות ממשל נוספות, מנסה לשכנע ממשלות באירופה לפעול נגד ניוקטק (Nuctech), חברה ממשלתית סינית עם קשרים מסועפים. מערכות השיקוף למטענים, מזוודות ונוסעים של ניוקטק הפכו לציוד קבוע בנמלי ים, תעופה ומעברי גבול ברחבי אירופה.

ניוקטק פועלת בעשרות מדינות אחרות, תוך תחרות עזה על המחירים, כשהיא דוחקת הצידה יריבות כמו OSI Systems ו-Leidos מארה"ב, ואת Smiths Detection מבריטניה. במזכר של משרד החוץ מ־26 במאי נאמר שהזכיות של ניוקטק באו ממכירת ציוד מתחת למחירי השוק ב"מסע אגרסיבי שנמשך עשור להשתלט על נתחי שוק משמעותיים בתשתיות קריטיות באירופה, על חשבון יצרניות מארה"ב". המתחרים אומרים שהמחירים של ניוקטק זולים ב־25% עד 50% מהמחירים שלהם.

המאמץ האמריקאי, שצבר תאוצה בחודש האחרון, בא אחרי מתקפה דומה נגד ענקית ציוד התקשורת הסינית וואווי ברחבי העולם, שהניבה תוצאה מעורבת. כמו עם וואווי, המסע נגד ניוקטק הוא מבחן ליכולתה של ארה"ב לשכנע את בעלות בריתה לא לשתף פעולה עם ספקית ציוד זול יותר, בגלל החששות של ארה"ב מפני פגיעה בביטחון הלאומי שלה, ששתי החברות הסיניות אומרות שאינם מוצדקים.

החשש: גישה למידע פרטי ומסחרי

ניוקטק מתמודדת במכרזים ביותר מתריסר מדינות אירופיות, לפי מזכר פנימי מ־8 במאי של משרד החוץ האמריקאי. פינלנד, שחברה בברית נאט"ו, בחרה החודש בניוקטק להזמנת מכשירי שיקוף למטענים לאורך גבולה עם רוסיה, למרות מאמצי שדולה של דיפלומטים אמריקאים. ניוקטק הייתה המתמודדת היחידה במכרז של רשות המכס הפינית, לפי יודעי דבר. המכס הפיני לא מצא כל עילה ביטחונית לפסול את הציוד שלה, לפי המקורות הללו.

השימוש במכשירי שיקוף לאנשים וסחורות - שוק עולמי בהיקף 7.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, לפי חברת מחקרי השוק איננסייט פרטנרס - מעלה תהיות לגבי סיכונים של ביון במעברי הגבול. מערכות לשיקוף מטענים בנמלי ים וכבודת נוסעים בנמלי תעופה ותחנות רכבת קשורות היום למאגרי נתונים עם מידע על מועדי הפלגות, המראות ונוסעים, כולל דרכונים, טביעות אצבע ועוד פרטים.

המערכות המרושתות הללו עשויות להעניק לניוקטק ולחברות דומות לה גישה למידע פרטי ומסחרי. פקידים אמריקאים חוששים שניוקטק תעביר נתונים כאלו לרשויות סיניות, לפי מזכר נפרד של משרד החוץ האמריקאי מ־26 במאי. המזכר, שפירט את מסע השדולה נגד החברה הסינית, הזהיר שפריסתה של ניוקטק בצמתי תשתיות באירופה מעלה חששות ביטחוניים לתעבורה אזרחית וצבאית בין מדינות נאט"ו.

ניוקטק: לא מקבלים שום סיוע ממשלתי

מניוקטק נמסר כי היא לא הייתה מודעת למאמצי ארה"ב נגדה, ופועלת כחברה עצמאית לא סיוע ממשלתי או הוראות מממשלת סין. לפי החברה, מוצריה אינם יוצרים סיכון ביטחוני, לא מכילים נקודות גישה סודיות וכל הנתונים נשמרים רק על ידי הלקוחות.

"כל הנתונים שמגיעים מהציוד שלנו שייכים אך ורק ללקוחות - לא לנו, לא למדינה באיחוד האירופי ובשום פנים לא לממשלת סין או ישות אחרת שלה", אמר רוברט בוס, סמנכ"ל היחידה ההולנדית של ניוקטק. "הלקוחות שלנו - רשויות פיקוח על גבול ומכס - הם בעלים היחידים של הנתונים".

דובר של משרד החוץ בוושינגטון אמר ש"ארה"ב ממשיכה לקרוא לבעלות בריתה ולשותפות שלה 'להגן על עצמן מפני חברות שמסובסדות מאוד על ידי משטרים סמכותניים'". הוא לא התייחס ספיציפית למסע נגד ניוקטק. גופים אחרים שמשתתפים במסע הזה, כולל המועצה לביטחון לאומי ומשרדי המסחר וביטחון המולדת, לא הגיבו.

ניוקטק היא חלק ממערכת שמנוהלת על די המפלגה הקומוניסטית הסינית. החברה נולדה במקור בטכניון היוקרתי הסיני, אוניברסיטת צינגוהא להנדסה, וברוב המאה ה־21 היא נוהלה על ידי בנו של מי שהיה מזכיר המפלגה, הו ג'ינטאו. בשנה שעברה, חטיבה של חברת הגרעין הלאומית הסינית, שמקימה ומפעילה תחנות כוח גרעיניות, הפכה לבעלת השליטה בחברה האם של ניוקטק.

מינהל האבטחה במשרד התחבורה האמריקאי מנע מניוקטק כניסה לחלק גדול מנמלי התעופה בארה"ב כבר ב־2014, אחרי בדיקה שממצאיה מסווגים. דובר של מינהל המכס והגנת הגבולות מסר שהמנהל לא משתמש בציוד סיני כלשהו לשיקוף מטענים בנמלי ים בארה"ב.