לאחר שכבר אושרו: תוכנית חדשה מבטלת הקמת 2 כפרי נופש בכנרת

חיזוק כוחה של טבריה, חיזוק שמורות טבע והסדרת תחום מתקני הספורט הימי ב-15 חופים • כך נראית תוכנית המתאר החדשה של מרחב הכנרת

קו החוף ההיקפי של הכנרת/  צילום: : Shutterstock אס אי פי קריאייטיב
קו החוף ההיקפי של הכנרת/ צילום: : Shutterstock אס אי פי קריאייטיב

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לאשר את תוכנית המתאר שתסדיר את מרחב הכנרת. הבשורה הגדולה היא שכ-90% מחופי הכנרת יהיו שמורים וישמשו חופי רחצה ופנאי ושתבוטל הקמתם של שני כפרי נופש בצפון הכנרת שתוכניותיהם כבר אושרו, ומצויים בשטחים רגישים במרחב הכנרת. בין היתר, התוכנית מגדירה איפה כן יהיה מותר לבנות.

התוכנית מחלקת את קו החוף לקטעים עפ"י סיווג שימושי פנאי ונופש, פיתוח ושימור. 31 ק"מ יוגדרו כבעלי רגישות סביבתית גבוהה, 27 ק"מ יוקדשו לפיתוח חופי רחצה וקמפינג, ב-5 ק"מ הנושקים ליישובים תותר פעילות פנאי ונופש ו-4 ק"מ, והכוונה כאן היא לעיר טבריה, יוגדרו כעיר.

הזמנת התוכנית נעשתה כבר ב-2009 ע"י איגוד ערים כנרת, ובראש צוות התכנון עמדו אילן איזן וזאב עמית. התכנית המפורטת ל-14 חופים וקטעי שביל סובב כנרת (תמ"א 13/ 13/ א) אושרה ב-2015, תוכנית לחוף אמנון קודמה בנפרד כתוספת ואושרה להפקדה ע"י המועצה הארצית ב-2018.

מנהלת אגף מנהלת כנרת ברשות ניקוז כנרת, דנה בכר, מעריכה שהתוכנית תביא דווקא לחיזוק העיר טבריה. "התוכנית מחזקת את המקום של טבריה כעיר הראשית, והופכת את האזור של מגדל כאזור המשני בחשיבותו מבחינת תיירות סובב כנרת. התוכנית מדגישה את כפרי הנופש הקיימים ומאפשרת המשך פיתוח צמוד דופן לאתרים האלה. מקומות שהיום מוגדרים כשמורות טבע רק ישומרו ויחוזקו".

בכר מוסיפה שהתוכנית עושה, בפעם הראשונה, סדר בתחום תכנון השייט: "הסתכלנו פה בראייה כוללת סובב כנרת על כל הצרכים של השייט. הכוונה היא למתקני שייט (אופנועי ים, סירות) פרטיים, ציבוריים וגם חינוכיים. לגבי כל מתקן כזה נקבעו כללים והנחיות. אנחנו מאפשרים הקמת מתקנים ב-15 החופים של איגוד כנרת, שכיום אין בהם אפשרות לספורט ימי: גופרה, חלוקים, כורסי, צאלון, כינר, מפרץ אמנון, חוקוק ושיקמים ועוד".

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר ציינה כי "התוכנית מדגישה את האזורים הייחודים במרחב הכנרת בהם יהיה פיתוח מינימלי בלבד כמו שטחים פתוחים וערכיים בסביבת הכנרת, וכן אזורים הכוללים את האתרים ההיסטוריים הייחודיים. בנוסף, התוכנית קובעת איסור על ייבוש ים לצרכי מגורים או כל בינוי אחר. עוד קובעת התוכנית את כמות מתקני השייט, הגבלות השייט ושטחים ימיים מוגנים, וכן שטחים המיועדים לתיירות כפרית".