קובי מימון "יוצא לאור": לאחר ההשקעה בישראמקו, תורה של פוליגון

חודשים ספורים לאחר שאיש העסקים הצטרף רשמית לגרעין השליטה בשותפות "יחק להשקעות" הוא מבצר את שליטתו בחברת הנדל"ן הקטנה פוליגון בהשקעה של כ-2 מיליון שקל

קובי מימון / צילום: שלומי יוסף
קובי מימון / צילום: שלומי יוסף

חודשים ספורים לאחר שאיש העסקים קובי מימון הצטרף רשמית לגרעין השליטה בשותפות "יחק להשקעות", השולטת בחברת ההחזקות אקויטל (בעלת השליטה בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז ישראמקו), הוא מבצר את שליטתו גם בחברת הנדל"ן הקטנה פוליגון, בהמשך לרכישת חלק שותפו בחברה - גיל הוד.

פוליגון  עדכנה בסוף השבוע כי מימון רכש בבורסה קרוב ל-2% מהונה בהשקעה של כ-2 מיליון שקל, ובכך הגדיל את חלקו בחברה לקצת יותר מ-47% מההון. הרכישה, שנעשתה בבורסה, בוצעה לפי מחיר מניה של 23 שקל - דומה לערכה הנוכחי, המשקף לפוליגון שווי של פחות מ-120 מיליון שקל - אחרי שחיקה של קרוב ל-20% שמציגה מנייתה (המתאפיינת בסחירות נמוכה) מתחילת השנה.

רכישת המניות הנוכחית של מימון נעשית אחרי שבסוף חודש מרץ רכש מחוץ לבורסה את מניותיו של הוד, עד לאחרונה שותפו לשליטה בפוליגון, ובמסגרת זו השקיע כ-35 מיליון שקל ברכישת כ-35% ממניות החברה. רכישה זו, שנעשתה לפי מחיר מניה של 19 שקל, בוצעה זמן קצר אחרי שמניית פוליגון קבעה את רמת השפל השנתית שלה (כ-18 שקל), בהשפעת סערת הקורונה שפקדה את השווקים.

מימון והוד היו שותפים ותיקים בשליטה בפוליגון, והסכם השליטה האחרון בין השניים בנוגע לחברה נחתם ב-2013, והמשיך הסכמים קודמים דומים. שמו של הוד עלה לראשונה לכותרות במהלך שנות ה-90 של המאה הקודמת, אז רכש את השליטה בפוליגון, כשעוד פעלה בתחום הטקסטיל. בעבר עלו טענות כי הוד הוא למעצה נציגו של מימון, אולם טענות אלה הוכחשו על-ידיו.

פוליגון עלתה לכותרות בחודש אוקטובר האחרון בעקבות שריפה שפרצה בנכס המרכזי שלה - המרכז המסחרי MIXX שבחדרה, ששוויו בסוף שנת 2019 הוערך ביותר מ-200 מיליון שקל. שטחו הבנוי של המתחם כ-22 אלף מ"ר, והעוגן המרכזי בנכס לטענת החברה הוא מתחם בתי הקולנוע סינמה סיטי של משפחת אדרי.

עוד לפני פרוץ השריפה בנכס סבל מתחם בתי הקולנוע מעיכוב בפתיחה, ובעקבות התפרצות וירוס הקורונה, מועד תחילת הפעלתו כבשגרה לא ידוע. פוליגון השקיעה בהקמת מתחם בתי הקולנוע כ-25 מיליון שקל, כ-8 מיליון שקל מתוכם ב-2019. נוסף למרכז המסחרי שלה בחדרה, לפוליגון זכויות בנכסים באזור התעשייה חוף שמן שבחיפה ובאזור התעשייה סגולה שבפתח-תקווה.

בנובמבר האחרון מימון "יצא לאור" כשסיכם על הזרמת כ-89 מיליון שקל לקופתה של השותפות יחק תמורת הקצאת 10% ממניותיה. נוסף לכך בוצעה למימון הקצאת אופציות ביחק, שמימושן המלא יביא אותו להחזקה של 40% במניות יחק תמורת סכום של כ-545 מיליון שקל, לפי שווי חברה של קרוב ל-1.4 מיליארד שקל ליחק (אחרי הכסף). שותפיו של מימון ביחק הם מקורבו חיים צוף ומשפחת לבנת, בעלת ענקית התשתיות תעבורה.

מימון נחשב לאחד מאנשי העסקים המתוחכמים והחזקים בישראל, ושמו הופיע לראשונה במדורי הכלכלה לפני יותר מ-20 שנה, עת הוביל מהלך יצירתי ואגרסיבי להשתלטות עוינת על קבוצת חברות חיפושי הנפט והנדל"ן יואל-ישראמקו, מידיו של יובל רן המרושש.

מאז, במהלך השנים נהנה מימון מהשבחת שווי עסקי הנדל"ן והגז, הסובלים בחודשים האחרונים מצלילות ערך משמעותיות, בהשפעת התפרצות הקורונה. מתחילת השנה מציגות יחידות ההשתתפות של ישראמקו צניחה של כ-40% בערכן, ומשקפות לשותפות שווי נוכחי של כ-1.6 מיליארד שקל. מניית זרוע הנדל"ן של אקויטל - איירפורט סיטי, ירדה מתחילת השנה בשיעור דומה (כ-40%) ומשקפת לחברה שווי הנע סביב כ-5 מיליארד שקל.