החל ממחר: שביתה כללית בכל השירותים החברתיים

העובדות והעובדים הסוציאליים יחלו מחר בשביתה כללית, במחאה על תנאי העסקתם, העומס הרב והאלימות כלפיהם • יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים: "פקידי האוצר רוצים לשבור את השירותים החברתיים ולסגור אותם"

הפגנת עובדים סוציאליים / צילום: ראובן קסטרו, וואלה NEWS
הפגנת עובדים סוציאליים / צילום: ראובן קסטרו, וואלה NEWS

איגוד העוברות והעובדים הסוציאליים מודיע כי מחר תחל שביתה כללית בכל השירותים החבריים ללא מגלת זמן, זאת במחאה על תנאי העסקתם, בעקבות העומס הרב עד כדי בלתי אפשרי שהוטל על כתפיהם בתקופת הקורונה, השכר הנמוך והאלימות לה הם חשופים. מתוקף כך, החל ממחר יושבתו ללא הגבלת זמן כל השירותים החברתיים במשרד הרווחה החינוך והבריאות, הרשויות המקומיות, ביטוח לאומי, הרשות לשיקום האסיר, יחידות הסיוע לבתי המשפט, חקירות ילדים, פנימיות, וועדות להפסקת הריון.

בשל השביתה, לא יערכו חקירות ילדים, לא יינתנו צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, לא יתקיימו כלל ועדות להפסקת הריון, לא יינתן מענה לפניות קשישים, לא יטופלו מקרי אלימות במשפחה, לא יערכו השמות של קטינים לפנימיות, לא יוגשו תסקירי עובדות סוציאליים לעבריינים ועצירים - והם עשויים לשוב לקהילה בלא כל פתרון.

"אנחנו מותקפות באלימות ובאכזריות ואין מי שיגן עלינו. אנחנו צריכות לסגור את החודש עם משכורות מבישות ועובדות בעומסים בלתי הגיוניים", אומרת יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, עו"ס ענבל חרמוני. "1000 משרות של עו״ס עומדות ריקות כי אף אחד לא מעוניין לאייש אותן בשל העומס, מגפת האלימות והשכר המביש. מערכת שלמה הוזנחה, יובשה וננטשה. פקידי האוצר רוצים לשבור את השירותים החברתיים ולסגור אותם. בלית ברירה נאלץ לצאת מחר לשביתה הגדולה ביותר בשירותים החברתיים, שכמוה לא הייתה עד היום״.

העובדים הסוציאליים מתריעים מפני קריסת מערכת השירותים החברתיים עם היציאה מהבידוד; שבע נשים נרצחו על ידי בני זוגן מתחילת משבר הקורונה, מספר הדיווחים על מקרי אלימות במשפחה גדל ב-500%, ומספר התלונות על אלימות כלפיי ילדים ונוער גדל ב-760%. במקביל, ישנה עלייה דרמטית בשיעורי האבטלה, המגדילה את הפניות לשירותי הרווחה; 25% אחוזי אבטלה במאי ו-18% אחוזי אבטלה בחודש יוני שהם פי 4.5 (!) מהמצב לפני המשבר, על אף החזרה לשגרה. מטבע דברים, מתרחשת עלייה דרמטית בתופעות של חרדה, דכאון ומצוקה ושימוש גובר בחומרים ממכרים להתמודדות עם ההשלכות של תופעות רגשיות ונפשיות אלו.

עד כמה גדול העומס? עובדת סוציאלית אחת ברשות מקומית מטפלת בממוצע ב-300 משפחות, 1500 בני אדם. עו"ס לחוק נוער מטפלת ב-250 ילדים ונוער בסיכון גבוה בו זמנית כשהיא מועסקת ב-3/4 משרה, ו עו"ס קשישים מטפלת בכ-500 קשישים בו זמנית לבדה. למערך בריאות הנפש תאלצו לקבוע בשל כך תור חודשים מראש, וישנו עיכוב של יותר משנה במתן תסקירים לבתי המשפט. זאת, בשל הקושי לאייש תקנים לאור תנאי העבודה והשכר הירודים, כאשר גם תחושת השליחות עצמה, איננה מספיקה בכדי להשאיר במקצוע את העובדות והעובדים הסוציאליים המתקשים להתקיים משכרם הדל.

כעת, כדי להימנע משביתה, העובדות והעובדים הסוציאליים דורשים תוכנית חירום להצלת השירותים החברתיים לאור החמרת המשבר בשירותי הרווחה לאחר משבר הקורונה. זאת, בין היתר באמצעות הקצאת התקציב הנדרש להקמת מערך המוגנות במשרד הרווחה, שיפור מיידי ומשמעותי של שכר העובדות והעובדים הסוציאליים ותנאי עבודתם, כניסה למו"מ מואץ וקצוב לרפורמה עמוקה במבנה השכר והתאמתו לאופי העבודה, ייחודיות העיסוק וצרכי התפקיד, והחרגת השירותים החברתיים מכל קיצוץ רוחבי, תוספת תקציבית לשירותי הרווחה בתקציב 2021-2022 לשם התמודדות עם השלכות משבר הקורונה.

מהאוצר נמסר בתגובה לדברים: "נציגי המשרד נועדו עם נציגי איגוד העובדים הסוציאליים ושמעו את טיעוניהם מספר רב של פעמים לאורך החודשים האחרונים. דלתנו פתוחה ואנו מוכנים להמשיך ולנהל מו"מ מעמיק בתקווה כי ארגון העובדים הסוציאלים ימנע מאיום ההשבתה, דווקא בעת זו של משבר הקורונה".