"תרמית להונות את גורמי הרגולציה": המדינה תובעת חצי מיליארד שקל מפולקסווגן ואאודי

לפי התביעה בין השנים 2008 ל-2016 יובאו לישראל כלי רכב מתוצרת פולקסווגן ואאודי בהם הותקנה תוכנה שמטרתה זיוף נתוני פליטת גזים, כך שיתאימו לדרישות התקינה בישראל • סכום התביעה כולל את הערכת הנזק עקב הפליטות המזהמות ופיצויים עונשיים בגובה של כ-120 מיליון שקל

מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס
מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה בשם המדינה תביעת נזיקין בסך למעלה מחצי מיליארד שקל נגד ענקיות הרכב פולקסווגן ואאודי והיבואן שלהן צ'מפיון מוטורוס. על פי התביעה, שהוגשה למחוזי תל אביב בין השנים 2008-2016 יובאו למדינת ישראל כלי רכב מקבוצת פולקסוואגן ואאודי, בעלי מנוע מסוג EA189, בהם הותקנה תוכנה תרמיתית שמטרתה זיוף נתוני פליטת גזים במנועי דיזל. על פי הצהרת היבואן, יובאו למדינת ישראל כ-12 אלף כלי רכב מהסוג המדובר.

לטענת המדינה, התוכנה התרמיתית נועדה להונות את גורמי הרגולציה בישראל ובעולם, תוך הצגת נתוני פליטת גזים מזויפים, שעומדים לכאורה בדרישות התקינה. "אילולא נתוני הפליטה הנמוכים", כך נכתב, "לא היו כלי הרכב מקבלים את האישור הנדרש לפיו הם לכאורה עומדים במגבלת הפליטה המקסימלית, אשר נקבעה בתקינה, ומשכך לא היו נכנסים לגבולות מדינת ישראל".

המדינה מאשימה את החברות בפליטה עודפת של אלפי טון מזהם מסוג NOx, וטוענת כי במעשיהן, פגעו הנתבעות במדיניות שהונהגה לצורך הקטנת פליטת מזהמים תוך השקעת משאבים רבים מכספי ציבור. המטרה בתקינה היא כמובן שיפור איכות האוויר במטרה למנוע תחלואה, תמותה ופגיעה בבריאות הציבור.

בתביעה נכתב כי "שווי הנזק עקב פליטות המזהם העודפות עומד לכל הפחות על סך של כ-403,442,553 שקל", והמדינה דורשת בנוסף לכך גם פיצויים עונשיים בגובה כ-120 מיליון שקל.

טרם התקבלה תגובה מצ'מפיון מוטורס על הדברים.

נזכיר כי פולקסווגן ואאודי נתבעו על זיוף נתוני פליטת גזים במנועי דיזל במקומות נוספים בעולם במה שמכונה "דיזלגייט"

בספטמבר 2015 חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) כי יצרנית הרכב פולקסווגן התקינה במחשביהן של מכוניות בעלות מנוע דיזל, תוכנה המקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים, כך שיעברו בהצלחה מבחני זיהום.

הפרשה חרגה במהירות רבה מגבולות ארה"ב, שבה דובר בכחצי מיליון רכבים, כאשר לפי החברה בכל העולם הותקנה התוכנה בכ-11 מיליון כלי רכב. במסגרת הבדיקות שערכה פולקסווגן בעקבות "פרשת דיזלגייט", התגלה כי החברה העריכה לא נכון את רמת פליטת הפחמן הדו-חמצני ואת נתוני צריכת הדלק של מאות אלפי כלי רכב שנמכרו באירופה וברחבי העולם.