חברות תעופה הישראליות מדממות והכנסת נשארת אדישה

הדיון על היערכות לפתיחת השמיים בוועדת הקורונה של הכנסת בוטל, ואנשי הענף נותרו שוב ללא אופק ויכולת לתכנן את עתידן

מטוס אל על חונה בשדה תעופה / צילום: יואב יערי
מטוס אל על חונה בשדה תעופה / צילום: יואב יערי

על הזלזול של הכנסת בענף התעופה הישראלית אפשר ללמוד מהודעה לקונית שקיבלו מוזמנים שקיוו להשתתף בדיון בוועדת הקורונה שכותרתו "היערכות לפתיחת השמים". יום לפני הדיון, חברי הוועדה והמוזמנים התבשרו כי "ישיבה בנושא: היערכות לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל, וסוגיית חובת הבידוד לשבים מחו"ל, שהייתה אמורה להתקיים מחר, יום שלישי, בתאריך 7.7.2020, בשעה 12:00 - מבוטלת! עמכם הסליחה".

הנימוק לביטול הוא שדיון דומה התקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה. אלא שהדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה שנגע לענף התעופה היה בדבר חוק התעופה שמבקשת הממשלה לשנות ולהתאימו לימי קורונה. בדיון לא עלה כל נושא של היערכות לפתיחת השמים. מתווה? תוכנית? שום כלום לא נראה באופק.

באירופה נפתחו השמים ב-1 ביולי תחת מגבלות ותנאים, עם הבנה שהמגפה קיימת אבל אפשר וצריך להתקיים לצידה עם הקפדה על נהלים. ישראל כבר איננה רצויה במדינות השכנות, קפריסין ויוון, כשהדירוג של המדינה קובע שלישראלים אין כניסה, בדומה להחלטה שהתקבלה באיחוד האירופאי והכולל 75 מדינות מהן מותרת כניסה לאיחוד.

יתרה מכך, אפילו אנשי עסקים שקיבלו היתר להיכנס למדינות אירופה נתקלים בדרישה להישאר בבידוד של 14 ימים לאור מצב התחלואה בארץ, כך סיפר ל"גלובס" איש עסקים שלאורך התקופה נוסע לבודפשט לנהל את עסקיו. אותו אדם שנסע ליומיים של עבודה נשאר בבודפשט לשבועיים ויחזור לישראל לשבועיים נוספים של בידוד.

מחד, מצב התחלואה של הימים האחרונים אינו מעודד, מאידך בענף משוועים ובצדק למתווה כלשהו, לתוכנית שתקבע תאריך יעד, או שאפילו תחרוץ את דין הענף עד לסוף 2020. שמישהו יבוא ויגיד שהשמים יישארו סגורים, גם החלטה כזו, כואבת ככל שתהיה תאפשר לחברות התעופה לתכנן או לבטל תוכניות - כאשר מצב של וודאות עדיף על פני זריקה של תאריכים לאוויר וזריית מלח על הפצעים בכל פעם מחדש.

מי עוד זוכר את ה-1 באוגוסט - תאריך היעד שאליו כיוון ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתיחה הדרגתית של השמים, מול יון וקפריסין? למותר לציין כי הדבר הזה לא צפוי להתרחש.

למעט ישראייר שמפעילה טיסות לאילת וטיסות ליעדים משתנים לפי ביקוש, חברות התעופה הישראליות לא מופיעות על לוח הטיסות. מנכ"ל אל על גונן אוסישקין אמר בדיון בוועדת הכלכלה כי 95% מעובדי החברה בחל"ת וכי לאל על נגמר הכסף. ארקיע בהדממה מוחלטת ושלוש החברות מדממות, לא פחות מכך.

מי כן נוחתות וממריאות מנתב"ג? חברות התעופה הזרות בהן רינאייר או וויז אייר, דלתא, יוקריין, טורקיש איירליינס ויונייטד שטסות לישראל וממנה, חרף המגבלות הקובעות כי הכניסה מותרת לישראלים בלבד וחרף חובת הבידוד.

תוכנית או מתווה שאמור היה להתחיל להיות מגובש מחר היה מאפשר לעוסקים בענף לעשות סדר, או לפחות לדעת האם לקבל את המלצות אגף התקציבים משרד האוצר שנאמרו להם באחד הדיונים - ללכת ולחפש מקצוע אחר.