מכרז יוצא דופן של תשתיות תקשורת בישראל יצא לדרך

מפעילים הגישו השבוע הצעות לתוואי היבשתי של פרויקט ענק לחיבור בין אסיה לאירופה באמצעות כבל תת ימי של טלקום איטליה וגוגל שיעבור דרך ישראל

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

אחד המכרזים המסקרנים בתחום תשתיות התקשורת נסגר שלשום בהשתתפות מרבית המפעילים. במסגרת פרויקט בינלאומי רחב היקף של טלקום איטליה וגוגל, להנחת כבלים תת ימיים לחיבור מכיוון אירופה לכיוון המזרח הרחוק, יצאה טלקום איטליה במכרז למקטע היבשתי של הכבל שצפוי לעבור דרך ישראל מכיוון מפרץ אילת לכיוון מרכז הארץ.

במכרז משתתפים המפעילים הגדולים וביניהם בזק, הוט, IBC ופרטנר. ההצעות הוגשו לשני תוואים לחיבור סיב אופטי כאשר אחד הסיבים אמור לשמש כגיבוי אבל טלקום איטליה וגוגל באמצעות התאגיד שהקימו שנקרא ספרקל, לא התחייבו לרכוש את שני המקטעים. במסגרת הדרישות הטכנולוגיות נדרשים המפעילים להניח סיב עם תכונות מאד מתקדמות מבחינה הנדסית המיועד לקיבולות גבוהות מאד. מדובר בסיב אפל כלומר בסיב פיסי שספרקל יחברו בקצוות במערכות שלהם.

במסגרת הפרויקט ספרקל יצאה גם במכרז להקמת תחנת הנחיתה לכבל באתר שיכול להיות ממוקם מחיפה ועד ראשון לציון, ומכרז זה מתנהל בנפרד.

המכרז מעורר עניין בשל ההקשר הבינלאומי הרחב שלו, והעובדה שהוא אמור לטפל באחת הבעיות הכאובות בתחום הכבלים התת ימיים והיא הצורך לעקוף את מצרים שגובה סכומי עתק עבור כל כבל שאמור לעבור בשטחה דרך תעלת סואץ. המטרה של הפרויקט היא פשוט לדלג מעל המקטע המצרי ולהתחבר דרך מפרץ עקבה וסעודיה למזרח ודרך ישראל לכיוון אירופה.

נדגיש כי הפרויקט המדובר נדון כבר כמה שנים והוא מתנהל תחת מעטה של חשאיות וזאת על רקע הקשיים הגיאופוליטיים שהוא מעורר. למרות ההתקדמות של המכרז עדיין גורמים המעורבים בו טוענים שהוא לא נסגר מכיוון שעד שההנחה בפועל של הכבלים לא מתבצעת, אי אפשר לדעת אם הוא ימומש.