משרד המשפטים נגד דרעי: מתנגד לחוק הוותמ"ל

במשרד טוענים כי תחת הבקשה להאריך את תוקף הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים, מנסה שר הפנים להרחיב את סמכויותיה לבנייה לחרדים ולמרכזי תחבורה – דבר שלא נכלל בחוק המקורי תחת סמכות הוועדה, שנחשבת לשנויה במחלוקת

שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

משרד המשפטים מתנגד להארכת הוותמ"ל בתנאים אותם מבקש לאשר שר הפנים אריה דרעי. כך הודיעה ראש אשכול נדל"ן במשרד היועץ המשפטי לממשלה, כרמית יוליס. לדבריה, משרד הפנים לא התייעץ עם משרד המשפטים בהצעת החוק שלו להארכת פעילות הוועדה, וזו לוקה בפגמים שונים, שעיקרם הרחבת פעילות הוועדה מעבר למה שחוק הוותמ"ל המקורי דיבר עליו והכללת הגדרות שרירותיות כגון מהו יישוב חרדי, שבו תוכל הוועדה לקדם תוכניות.

יוליס דיברה בישיבת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שמתקיימת בשעה זו, לצורך העברת המלצות לממשלה, לגבי אישור החוק. במסגרת אותו חוק, דרעי מבקש להמשיך את ההיתר שניתן לה לפעול בתחום מתחמים גדולים לפינוי-בינוי, ואף להגדיל את פעילות הוועדה המיוחדת בתוכניות גדולות המתייחסות לאוכלוסייה הערבית והחרדית. זאת בשל טענתו, למחסור בתכנון והיצע ממוקד לאוכלוסיות אלה נכון להיום. על-פי תזכיר החוק, יישוב כזה יוגדר מתאים כאשר 30% מאוכלוסייתו ערבית או חרדית.

עוד מוצע בחוק, כי הוותמ"ל תתמקד בתוכניות דיור גדולות בלבד, שיכולות לספק 2,500 יחידות דיור או יותר. נציין כי סעיף זה למעשה מגדיל את היקף יחידות הדיור הנדרש ממתחם כדי שהוותמ"ל תוכל לטפל בו לעומת מה שהיה קיים עד כה.

נושא נוסף שמבקש משרד הפנים הוא התמקדות בתוכניות שממוקמות בסמיכות לאזורים שבהם תפותח תחבורה ציבורית משמעותית כגון רכבת קלה.

יוליס טענה בדיון כי הצעת החוק מחזירה את הדיון לשאלת מטרותיה של הוותמ"ל. זו הוקמה כדי לקדם במהירות תכנון, עקב מצב החירום של מחסור במלאי תכנוני, שנוצר לפני שנים. ואולם היא אמרה, "קידום החוק כולל עידוד תחבורה ופיתוח שחורג ממטרות החקיקה. הוועדה הזו מטרתה להתגבר על החלטות אחרות של מערכות תכנוניות אחרות. כשמדברים על סוגיות תחבורה, צריך לשאול, עד כמה יש להצדיק את המטרות הללו".

יוליס תהתה גם לגבי עניין תגבור היישובים החרדיים, וציינה, כי הוותמ"ל פועלת כבר היום ביישובים של מיעוטים וחרדים. היא גם לא קיבלה את עמדת דרעי, למהו יישוב חרדי. "ההגדרה שמדובר ביישוב ש-30% מתושביו הם חרדים שווה סימן שאלה. צריך להשתכנע שקיימת מצוקה ולא נעשה עימנו דיון בנושא. השיח המשפטי בעניין זה הוא מורכב ויש לקדם אותו ורק אז לקבוע מהו יישוב חרדי", אמרה.

ככלל, טענה יוליס, "יש כאן עירוב בין תכנון ותמ"ל לחרדים, למצוקת דיור במגזר זה, שהיא בעייה שיווקית. אם יש מצוקת דיור, אולי צריך לשווק יותר דירות לציבור החרדי מאשר לציבור אחר".

גם משרדי הגנת הסביבה והחקלאות, פורום ה-15 של העיריות החזקות, המועצות האזוריות וגורמים נוספים הביעו התנגדות להארכת תוקפה של הוותמ"ל. בין הנימוקים להתנגדות: שעת החירום שבגללה הוקמה הוועדה חלפה, הוועדה תכננה הרבה מעבר למה שהממשלה הקצתה לה, הוועדה פוגעת בשטחים פתוחים ביישובים כפריים במרקם העירוני ובתחבורה הציבורית. ועם זאת, בין נציגי הממשלה קיים רוב ברור שתומך בהמשך עבודת הוועדה.

בהמשך הדיון צפויה המועצה להגיש את המלצתה בנוגע לחוק הוותמ"ל לממשלה.