האם באמריקה באמת חילקו מענק קורונה בלי לשאול שאלות?

משה יעלון טוען כי סיוע הקורונה הוזרם לכיסי האמריקאים באופן אוטומטי. בדקנו האם זה נכון • "המשורקית של גלובס"

משה יעלון, יש עתיד-תל”ם / צילום: אמיל סלמן-הארץ
משה יעלון, יש עתיד-תל”ם / צילום: אמיל סלמן-הארץ

מספרים על יבשה במערב שבה ביזונים שועטים פרא, הוויסקי עשוי מתירס, והסיוע הכספי לימי הקורונה נשלח בדואר בלי למלא טפסים. הו, אמריקה! ח"כ בוגי יעלון חזר לאחרונה על הסיפור הזה בראיון לרדיו ללא הפסקה. "בארה"ב, עם כל הקריסה, אנשים קיבלו מיד 1,500 דולר בלי לבדוק להם בציציות", הוא אמר לענת דוידוב. "מה כל העיכובים בתשלום לעצמאים שקרסו? תבדקו כמה הם שילמו למס הכנסה, תנו להם פיצוי".

סיפורים אופטימיים מגרים אצלנו את בלוטות הספק. התקשורת בישראל עסקה הרבה במנגנון האלגנטי שהקונגרס והנשיא דונלד טראמפ אישרו בחודש מרץ, שאכן מבוסס על רעיון פשוט: סכום אחיד בן 1,200 דולר (לא 1,500) פלוס 500 דולר לכל ילד עד גיל 17. במידת האפשר, הכסף אמור להישלח בלי שצריך לבקש. אסף אוני דיווח ב"גלובס" כי 127 מיליון אמריקאים כבר קיבלו אותו.

הצטיידנו בחשד בריא, ובדקנו אם הכול עבד חלק.

נתחיל בתנאי הזכאות. אתר רשות המסים האמריקאית (IRS) מאשר שהמענק ניתן לא רק לאזרחי ארה"ב, לתושבים, ואפילו לאזרחים בטריטוריות אמריקאיות כמו פוארטו ריקו. אבל יש מי שלא מקבל, ובהם מי שאין לו מספר ביטוח לאומי, זרים שאינם תושבים ואסירים.

כמו כן, רק מי שמשתכרים עד תקרה מסוימת זכאים למלוא המענק. הגבול הוא 6,250 דולר לחודש לרווק, 9,330 דולר לחודש לראש משפחה ו-12,500 דולר לזוג. כל דולר נוסף גורע כחצי סנט מהמענק (באמריקה מדברים בשכר שנתי, והניכוי הוא 5% מהחריגה השנתית). חישוב זריז מגלה למי לא יישאר כלום: יחידים שמשתכרים יותר מ-8,250 דולר בחודש; ראשי משפחה עם יותר מ-11,375 דולר בחודש; וזוגות עם יותר מ-16,500 דולר בחודש.

האם זה באמת עובד בלי לשאול שאלות? חלקית. אם הזכאים הגישו דוחות מס ב-2018 או 2019, או מקבלים קצבאות שונות, הכסף מגיע מעצמו בצ'ק או בהעברה בנקאית. אחרים ייאלצו למלא טפסים - למשל אנשים שפטורים מדיווחי מס ותושבים ב"טריטוריות", שמערך הגבייה בהן שונה.

זה מנגנון יעיל אך לא מושלם. תחקירני פוליטיפקט האמריקאי סיפרו לנו על אנשים שלא קיבלו מענק, כי כתובתם או פרטי חשבונם לא היו מעודכנים. לפני חודש פורסם ש-12 מיליון אמריקאים, שרובם היו אמורים כנראה למלא טפסים, לא זכו בתשלום. מצד שני, דווח על עובדים זרים ואפילו מתים שקיבלו כסף בטעות.

בשורה התחתונה: דברי יעלון נכונים ברובם. סיוע הקורונה בארה"ב אכן נשלח למיליוני אנשים באופן אוטומטי. עם זאת, הוא עומד על 1,200 דולר, פוחת מעל הכנסה מסוימת, ולעתים נדרד למלא בעבורו טפסים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר