רכבת הסנגורים של נתניהו ממשיכה: עו"ד מיכה פטמן התפטר מייצוג ראש הממשלה

עו"ד פטמן הוא רק אחד בשרשרת של סנגורים שייצגו את ראש הממשלה מאז תחילת הסתבכותו הפלילית ואחר כך הפסיקו את הייצוג, וקדמו לו, בין היתר, עורכי הדין רם כספי, פנחס (פיני) רובין, נבות תל-צור, טל שפירא, אייל כהן, קרן שפירא, ויוסי אשכנזי

עו"ד מיכה פטמן / צילום: איל יצהר, גלובס
עו"ד מיכה פטמן / צילום: איל יצהר, גלובס

ממשיכה רכבת הסנגורים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. עו"ד מיכה פטמן, שייצג את ראש הממשלה בחודשים האחרונים ואף ייצג אותו בדיון הקראת כתב האישום בפתיחת משפטו, מפסיק את הייצוג. פטמן מפסיק את הייצוג של רה"מ כעשרה ימים לפני דיון תזכורת במשפט רה"מ, שיערך ב-19 ביולי בנוכחות הסנגורים ובהיעדר הנאשמים.

הפסקת הייצוג של פטמן קורית בזמן שסנגורי הנאשמים בתיק נתניהו-נוני מוזס-שאול אלוביץ', לומדים את הררי חומרי החקירה שנאספו בתיק לקראת מתן תשובה מפורטת לאישומים ושלב ההוכחות. גורמים הקשורים בעבודת הפרקליטות אמרו היום ל"גלובס" כי ההתפטרות של פטמן נועדה לאפשר לנתניהו למשוך זמן ולעכב את תחילת שלב ההוכחות במשפטו בתירוץ שלסנגוריו דרוש יותר זמן ללמוד את חומרי החקירה. ואולם, הסיבה היא כנראה אחרת. הפסקת הייצוג של פטמן מגיעה ימים ספורים לאחר שוועדת ההיתרים סירבה לקבל את בקשת רה"מ נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית על ידי איש העסקים, ספנסר פרטרידג'. דבר שרומז שייתכן והתעכבו תשלומי שכר הטרחה לפטמן.

ב-2 ביולי הודיעה ועדת ההיתרים של מבקר המדינה כי היא לא תדון בבקשה מחודשת שהגיש רה"מ בעניין הזה. נתניהו ביקש לקבל 10 מיליון שקל מפרטרידג', מקורבו, לצורך מימון הגנתו המשפטית. עמדת הוועדה נמסרה לאור חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מוקדם יותר בשבוע שעבר לפיה מדובר במתנה לא חוקית. מנדלבליט כתב כי "לא ניתן לקבוע שקבלת סכום זה על ידי ראש הממשלה מצד פרטרידג' אינה משום מתנה הניתנת לו באשר הוא עובד ציבור". עוד קבעה הוועדה כי על נתניהו להחזיר 30 אלף דולר שקיבל ממקורבו נתן מילקובסקי, לצורך מימון הגנתו המשפטית.

פטמן הוא רק אחד משורה די ארוכה של סנגורים שייצגו את ראש הממשלה מאז תחילת הסתבכותו הפלילית ואחר כך הפסיקו את הייצוג. קדמו לפטמן, בין היתר, עורכי הדין רם כספי, פנחס (פיני) רובין, נבות תל-צור, ירון קוסטליץ, טל שפירא, אריאל כפרי, אייל כהן, קרן שפירא, פרופ' רון שפירא, השופט בדימוס, עודד מודריק, וכן עו"ד יוסי אשכנזי שייצג את נתניהו במהלך השימוע בתיק 4000. הרקע להפסקת הייצוג על ידי רוב הסנגורים היה אי-תשלום שכר טרחה מצדו של נתניהו. כאמור, נתניהו מבקש לקבל מימון להגנתו המשפטית מאנשי עסקים המקורבים אליו, אך דרכו אינה צולחת בכך.

לאחר פרישתו של פטמן מהייצוג, הסנגור היחידי שנותר לנתניהו הוא עו"ד עמית חדד (שמסתייע בעורכי דין נוספים ממשרדו). חדד שעבד בעבר אצל עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, הוא עוה"ד היחיד שהולך עם נתניהו לאורך כל הדרך מאז תחילת ההסתבכות המשפטית של ראש הממשלה לפני יותר משלוש שנים.

משפטו הפלילי של ראש הממשלה נפתח ב-24 במאי. במעמד שבו אישר נתניהו כי קרא את פרטי כתב האישום שהגיש נגדו היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, והבין אותו. באותו מעמד, תקף נתניהו בבוטות את מנדלבליט ואת הפרקליטות וטען כי החקירות נגדו "זוהמו ונתפרו", כי כתב האישום נגדו "מופרך ותפור" וכי הוא הוגש במטרה להחליף את שלטון הימין.

נזכיר כי נתניהו עומד לדין בביהמ"ש המחוזי בירושלים בגין שלוש פרשות שונות. בפרשת תיק 4000 נתניהו מואשם כי קיבל שוחד מאיש העסקים, שאול אלוביץ, הבעלים לשעבר של קבוצת בזק ואתר וואלה, ומרעייתו, איריס אלוביץ'. לפי האישום, נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי-עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך שאלוביץ דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

בפרשת תיק 2000 מואשם נתניהו במירמה והפרת אמונים בכך שבמפגשים חשאיים שקיים עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס דנו השניים בסיוע האחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם. במסגרת זאת דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו באמצעות סיקור חיובי ואוהד ב"ידיעות אחרונות", זאת בתמורה לסיועו של נתניהו למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על-ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום".

בפרשת תיק 1000 מואשם נתניהו במירמה והפרת אמונים על כך שפעל כדי לסייע לאיש העסקים, ארנון מילצ'ן בזמן שמילצ'ן סיפק לאורך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לנתניהו ולמשפחתו בשווי של אלפי שקלים בכל פעם. בנוסף, נטען כי איש העסקים ג'יימס פאקר העניק לנתניהו הטבות דומות בהיקף של 250 אלף שקל.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שאר החשודים בפרשה עודם בראשיתם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לזכותו חזקת החפות.