הרווארד ו-MIT תובעות את ממשל טראמפ על איסור ויזות לסטודנטים

החלטה חדשה של ממשל טראמפ מונעת מסטודנטים זרים, שילמדו בשנה הבאה באופן מקוון בלבד, לקבל ויזת לימודים בשל התפרצות הקורונה • התביעה של הרווארד ו-MIT דורשת צו מניעה זמני מיישום ההחלטה

אוניברסיטת הרווארד / צילום: שאטרסטוק
אוניברסיטת הרווארד / צילום: שאטרסטוק

אוניברסיטת הרווארד והמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) תבעו היום את ממשל טראמפ בבית משפט פדרלי. זאת בשל ההחלטה החדשה שמונעת מסטודנטים זרים שלומדים במתכונת מקוונת להישאר בארה"ב

התביעה, שהוגשה בבית המשפט במסצ'וסטס, מבקשת צו מניעה זמני מיישום ההחלטה, שהתקבלה על ידי סוכנות ההגירה והמכסים האמריקאית (ICE) ביום שני האחרון. הצו של ICE קובע את התנאים שלפיהם סטודנטים זרים יכולים לקבל ויזת לימודים לשנת הלימודים הקרובה לאור התפרצות נגיף הקורונה. 

בין ההגבלות: סטודנטים זרים שלומדים במוסדות בהם ישנה רק למידה מקוונת לא יוכלו לגור בארה"ב כדי ללמוד, ואילו סטודנטים זרים שילמדו במוסדות בהם יש למידה מקוונת לצד למידה פיזית בכיתות יוכלו להישאר בארה"ב. 

"הפעולות של ICE התבצעו בלי שום אינדיקציה כי נעשה שיקול לגבי הבריאות של הסטודנטים, הסגל, עובדי האוניברסיטה או הקהילה... או לגבי היעדר האפשרויות האחרות של האוניברסיטאות לספק את תוכניות הלימודים שלהן לרבים מהסטודנטים הבינלאומיים שלהם", נכתב בתביעה. 

ICE היא סוכנות האם של המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית ומנהיגי הסוכנות נזכרים בשמם בתביעה. קן קוצינלי, בכיר במחלקה לביטחון המולדת, אמר אתמול ל-CNN כי המדיניות נועדה בחלקה כדי "לעודד מוסדות חינוך להיפתח מחדש". התבטאות זו מופיעה בתביעה. 

דוברת מטעם ICE ציינה בתגובה כי היא לא מגיבה על תביעות פתוחות. 

"אנחנו מאמינים שהצו של ICE הוא מדיניות ציבורית גרועה, ואנחנו מאמינים שהוא לא חוקי", כתב נשיא הרווארד לארי בקאו לתלמידי ועובדי המוסד היום בבוקר. 

הרווארד הודיעה השבוע שהיא מתכננת להחזיר סטודנטים לתארים מתקדמים לקמפוס בסתיו הקרוב ולערוך שיעורים מרחוק. "אנחנו מקווים ומתכוונים לחדש את הלימודים פנים מול פנים ברגע שזה יהיה בטוח ואחראי. אבל, עד שהזמן הזה יגיע, אנחנו לא מוכנים לראות פגיעה בסטודנטים הזרים שלנו על ידי צווים שגויים עמוקות. אנחנו חייבים לקום ולהילחם בשבילם - וכך נעשה". 

נשיא MIT ל. רפאל רייף אמר לתלמידי ועובדי המכון כי התוכנית של ICE "משבשת את חייהם של הסטודנטים הזרים שלנו ומסכנת את הקריירה האקדמית והמחקרים שלהם". הוא הוסיף כי התוכנית יוצרת כאוס במוסדות החינוך. "ICE לא מסוגלת לספק את התשובות הבסיסיות ביותר לגבי איך המדיניות שלה תיושם", כתב רייף.