מטריקס רוכשת שליטה בחברת המיכון המשרדי גסטטנרטק מידי קרן סקיי לפי שווי של כ-100 מיליון שקל

למטריקס, שרכשה 51% ממניות גסטטנרטק ב-50 מיליון שקל, אופציה לרכישת יתרת מניות החברה, המספקת פתרונות כוללים בתחום שירותי ההדפסה והפקת מסמכים • התשואה לקרן סקיי על השקעתה בגסטטנרטק - מעל 100%

שינויים בשליטה בחברת המדפסות והמיכון המשרדי גסטטנרטק: קרן הפרייבט אקוויטי סקיי ושניים ממייסדי החברה מוכרים 51% ממניותיה לחברת ה-IT הבורסאית מטריקס, בתמורה לכ-50 מיליון שקל, המשקפים שווי של כ-98 מיליון שקל לגסטטנרטק.

העסקה כוללת אופציות הדדיות למכירת יתרת מניות החברה הנרכשת למטריקס, לתקופה של כ-3 שנים. מטריקס תממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים. בסוף הרבעון הקודם היו בקופת מטריקס מזומנים ושווי מזומנים בגובה 772 מיליון שקל. 

גסטטנרטק מספקת פתרונות כוללים בתחום שירותי ההדפסה והפקת מסמכים, ומשווקת פתרונות מיכון משרדי. לחברה אלפי לקוחות המשלמים לה לפי מספר ההדפסות למשל, והיא אחראית על כל ניהול ותחזוקת המדפסות במשרדיהם. נוסף על כך, גסטטנרטק רכשה לפני מספר שנים 70% מחברת קליבר, העוסקת בשיווק והתקנת מדפסות וסורקי תלת ממד והפקת הדפסות.

רכישות קודמות של מטריקס
 רכישות קודמות של מטריקס

לפי הודעת מטריקס, קליבר י כולה "לתפור" פתרונות תלת ממד בהתאם לצורכי ותקציב לקוחותיה, והיא ספק מורשה של משרד הביטחון וכלל החברות הביטחוניות הממשלתיות. במטריקס מתכננים ליצור סינרגיה בין פעילותה של החברה בעולם הדפסות התלת ממד לבין Matrix3D, החברה הבת העוסקת אף היא בתחום צומח זה בעיקר בחו"ל.

תהליך הרכישה של גסטטנרטק היה ארוך ונעצר בתחילה על רקע הסגר בגל הראשון של הקורונה. לאחר החזרה החלקית לשגרת פעילות, חודש המו"מ וכעת נחתמה העסקה.

תפעל כעצמאית עם ההנהלה הקיימת

קרן סקיי, בניהולם של השותפים צבי יוכמן, ניר דגן, אמיר ארבן, ציון אגיב, ליאת פייקין-בנימיני, רון הוכמן ומיטל הלר, הוקמה ב-2005 וגייסה כ-450 מיליון דולר במסגרת שלוש קרנות. בין השקעותיה נמצאות איידיגיטל ו-GROO (לשעבר גרופון), ובין המימושים הבולטים שלה אפשר לציין את נטלי, שנמכרה לתאגיד הסיני סנפאואר, ומרמנת שנמכרה לטלרד.

ניר דגן, שותף מייסד בקרן סקיי / צילום: אלי אטיאס
 ניר דגן, שותף מייסד בקרן סקיי / צילום: אלי אטיאס

הקרן רכשה 50% מגסטטנרטק בשנת 2015 לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל, ולאחר שמשכה ממנה דיבידנדים לאורך השנים, ובהנחה שמטריקס תממ ש את האופציה לרכישת יתרת המניות - סקיי תצא מההשקעה עם תשואה של כ-110%.

כאמור סקיי מוכרת למטריקס רק חלק מהחזקתה בגסטטנרטק בשלב זה, יחד עם מייסדי החברה המחזיקים כיום כל אחד ב-25% - שמעון מרקוביץ ושרגא הפטלר. מרקוביץ משמש כיום כיו"ר החברה והפטלר כמנהל הכספים הראשי. מנכ"ל החברה הוא עומר שליט, לשעבר מנכ"ל זירוקס. ההנהלה הקיימת תישאר למשך 3 שנים לפחות והחברה הנרכשת תפעל כחברה בת עצמאית.

ברבעון הראשון של 2020, הכנסות גסטטנרטק הסתכמו ב-24.9 מיליון שקל, והרווח הנקי הגיע ל-1.5 מיליון שקל. ב-2019 ההכנסות הסתכמו ב-95.2 מיליון שקל, ירידה של 2.9% לעומת 2018, ואילו הרווח צמח ב-8% ל-13.1 מיליון שקל.

"פעילויות סינרגטיות ומשלימות"

מטריקס נסחרת בשווי כ-4.8 מיליארד שקל ובעלת השליטה בה היא פורמולה. בשנים האחרונות רכשה מטריקס מספר חברות, וביניהן דנה הנדסה ומידעטק. החברה מספקת שירותי IT ופועלת בחמישה תחומי פעילות: פתרונות ושירותי טכנולוגיית מידע, ייעוץ וניהול בישראל, פתרונות ושירותי טכנולוגיית מידע בארה"ב, שיווק ותמיכה במוצרי תוכנה, פתרונות אינטגרציה ותשתיות מחשוב, וכן הדרכה והטמעה. מנייתה עלתה מתחילת השנה ב-12%.

לדברי מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, "מטריקס ממשיכה באסטרטגיית הצמיחה שלה באמצעות גידול אורגני, רכישות ומיזוגים בתחומים המשיקים ומשלימים את הפעילויות השונות של החברה.

"פעילות גסטטנרטק וקליבר סינרגטיות ומשלימות את פעילויותינו. באמצעות הרכישה נוכל להעשיר את סל הפתרונות הטכנולוגיים גם לתחום המיכון המשרדי ושירותי ההדפסה וכן בתחום הדפסות התלת ממד, המהווה יעד לצמיחת החברה בישראל ובחו"ל.

"גסטטנרטק היא אחת החברות הוותיקות והחזקות בתחום המיכון המשרדי בישראל. לחברה לקוחות והסכמים אסטרטגיים עם אלפי ארגונים מרוצים בישראל. אחד היתרונות המרכזיים שמצאנו בחברה הוא צוות ניהולי איכותי, ותיק ומנוסה, אשר ימשיך להוביל ולפתח איתנו את החברה לטווח ארוך".

שמעון מרקוביץ, יו"ר גסטטנרטק, ציין כי "אנו שמחים וגאים להצטרף למטריקס - חברת ה-IT הגדולה והמובילה בישראל. אנו משוכנעים שהחיבור בין שתי החברות יביא להמשך צמיחה של פעילותנו המובילה בתחומי המיכון המשרדי והדפסות התלת ממד".

ניר דגן, שותף מנהל בקרן סקיי: "הסיפוק הגדול שלנו כקרן השקעות, מעבר לתשואה למשקיעי הקרן מהעסקה, הוא בידיעה כי גסטטנרטק, חברה מצוינת ואיכותית, שאל עובדיה ומנהליה נקשרנו במרוצת השנים, עוברת לבית חדש וחזק,והיא צפויה לשמר את מעמדה המוביל ולהשתבח עוד יותר בחיבור הטבעי עם מטריקס".