הגרף היומי - בינתיים בעולם: צרפת וגרמניה מסבסדות כלי רכב חשמליים

סקטור המכוניות הוא אחד הנפגעים המשמעותיים של משבר הקורונה באירופה עד כה • בגרמניה החליטה הממשלה כחלק מחבילת החילוץ השנייה לקורונה להכפיל את המענק שיקבלו מי שרוכשים כלי רכב חשמליים, ובצרפת, המענק הממשלתי מטפס ל-7,000 אירו לרכישת מכונית חשמלית

מפעל לייצור מכוניות חשמליות / צילום: Norihiko Shirouzu / רויטרס
מפעל לייצור מכוניות חשמליות / צילום: Norihiko Shirouzu / רויטרס

בדומה למגפת הקורונה, גם הצניחה במכירות כלי הרכב התפשטה בהדרגה מסין לאירופה. צעדי הסגר החמורים שהטילו הרשויות בסין על מאות מיליוני בני אדם, שהובילו לקריסה בקניית מכוניות חדשות בסין בינואר ובפברואר השנה, היו בבחינת סימן מדאיג ליצרניות הרכב האירופיות, שאסיה נחשבת לשוק היעד המרכזי שלהן.

בחודשים האחרונים, כשאירופה עצמה התמודדה עם צעדי סגר חסרי תקדים, גם השוק המקומי ביבשת חווה צניחה משמעותית - וחסרת תקדים - בהיקף רכישת כלי רכב חדשים. בין אם בגלל סגירת סניפי מכירת כלי רכב, איסורי תנועה שונים, גבולות סגורים או צמצום הוצאות בשל חשש פיננסי של התושבים מהעתיד, סקטור המכוניות הוא אחד הנפגעים המשמעותיים של משבר הקורונה עד כה.

בבריטניה, לפי נתוני ארגון הגג של יצרניות כלי הרכב, נרשמה צניחה של קרוב ל-50% ברכישת כלי רכב חדשים בחצי השנה הראשונה של שנת 2020 בהשוואה למצב בתקופה המקבילה בשנה שעברה. במספרים, מדובר על ירידה מ-1.27 מיליון מכוניות חדשות שעלו על הכביש בחצי השנה הראשונה של 2019, לעומת 653 אלף מכוניות חדשות במחצית השנה הראשונה של 2020.

שיעור ירידה דומה נרשם ברחבי אירופה. לפי נתוני איגוד יצרניות כלי הרכב האירופי (ACEA) בכל האיחוד האירופי, בתוספת בריטניה ומדינות בעלות הסכמי סחר עם אירופה כמו שוויץ ונורבגיה, חלה ירידה של כ-42% במספר המכוניות החדשות שנמכרו בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2020, לעומת המצב בשנה שעברה - מ-6.94 מיליון מכוניות ל-3.97 מיליון מכוניות. באפריל נרשמה הצניחה החמורה ביותר - 78% פחות מכירות בהשוואה לשנה שעברה. למרות תחזית התאוששות, שנסמכת על כך שלא יהיו גלים נוספים שידרשו סגרים מוחלטים, ההערכה היא כי השנה תסתיים בירידה של 25% ברכישות כלי רכב חדשים באירופה, לעומת השנה שעברה.

שוק הרכב באירופה מתאושש בהדרגה
 שוק הרכב באירופה מתאושש בהדרגה

בתוך כך, בגרמניה החליטה הממשלה כחלק מחבילת החילוץ השנייה לקורונה להכפיל את המענק שיקבלו מי שרוכשים כלי רכב חשמליים. מי שיקנה מכונית חשמלית בעלות של 40 אלף אירו יקבל כ-6,000 אירו מענק. זאת, בנוסף להשקעות עתק בתחום הבטריות לכלי רכב חשמליים. בצרפת, המענק הממשלתי מטפס ל-7,000 אירו לרכישת מכונית חשמלית, ונשיא צרפת מקרון אמר כי על המדינה להפוך ל"מובילה עולמית" בתחום של כלי רכב חשמליים. הוא הבטיח השקעות ממשלתיות בתשתיות שיאפשרו זאת, כמו תחנות טעינה.